Gå till innehåll
lördag 21 september 2024
Johan2222

Tips om bockar/täckställning/press Sea Ray 260

Rekommendera Poster

Tacksam för tips om bockar/täckställning/press till en Sea Ray 260. Fästa ställning

på pullpit eller ställning på mark?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rekomenderar Press o Son aluminiumbockar. Stora båtbocken. Lätt att hantera, står mkt stadigt och sidostöttorna har bra justeringsmöjligheter. Kanske inte den billigaste men i mitt tycke den klart bästa båtbocken om man har motorbåt. Det viktiga är att du har en bra bock gärna med extra stöd i mitten under aktern sen står båten, fram kan du i princip ha vad som helst. Scanna av Blocket brukar dyka upp lite då o då. När det gäller ställning så är en så kallad A ställning bra som du fäster i pulpit, ställer på däck och i sittbrunn - funkar kanon. Lite smidigare att bygga så än att ha en masssa nerifrån marken. Finns numera versioner med glasfiberrör men de är betydligt vekare när det kommer lite snö. När du pallar upp båten se till så att aktern står lite lägre från början så att du får ut allt vatten, jobbigt att justera efteråt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst siggebocken är smidig men åtminstone jag tycker att det känns bättre med en rejäl akterbock som även stöttar kölen när man har en tung V8.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker efter att ha testat några olika typer av bockar att Seaquip är överlägsna. Efter att ha suttit i en hamnkommité och plockat upp och lagt i massor av båter så är det dom som är klart enklast att jobba med. Press och son har en förmåga att börja kärva med åren och det kan man kanske hantera om man bara har hand om sin egen båt. Men det är ingen vidare om man har ett pressat schema och kranbilen står och väntar på att få sätta båten.

Gällande täckställning så finns det så många snarlika men NOA D-ställning. Den man monterar i pulpit och stöttor på däck. Den som står på marken heter A-ställning, den är mindre bra om man har en hög båt (tycker jag)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...