crabfish 61 Postad 3 Augusti , 2010 Brukar du SMS:a då du kör båt? Då är du troligen lika farlig som om du vore full. Miljöpartiet och Motormännen: Risken för olyckor tjugodubblas när man sms:ar i trafiken källa artikel i AB http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article7562594.ab Trots att mobiltelefonanvändning orsakar 10–20 människors död i trafiken varje år, finns i Sverige inget förbud mot att sms:a, surfa eller ringa... Samma gäller för båtförare. Inte mer än de regler som finns i sjölagen om att hålla uppsikt. Jag själv har skickat SMS ett par gånger då jag kört båt (5-knopsområde) Knappast något att rekommendera. Skulle aldrig komma på tanken då jag kör fortare. Men det är idag tillåtet. Hur farligt knappande på GPS:er i båtar är vet man inte men att det är farligt vet man då båtar hamnat långt upp på grund efter förares ouppmärksamhet då de hängt över GPS:n Fråga: SMS:ar du när du kör båt? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 3 Augusti , 2010 Jag SMSar inte ens när jag sitter i soffan men jag förstår frågan. Jag har varit på toaletten, reparerat rorkulten med skruvdragare, knappat på GPSen, läst en bok medans jag kör båt. Detta med autopilot inkopplad och på öppet vatten med regelbunden kontroll horisonten runt. Jag ser inte problem i det. I en trängre farled eller i trafikerat område är det ju helt annorlunda. Jag tycker inte att man alltid kan jämföra båt med bil, allt handlar om i vilka vatten man tar sig fram. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 3 Augusti , 2010 Japp, jag SMS:ar när jag kör båt, är också lite lätt berusad då jag kör en båt där man får vara det, så jag är en stor risk...har förresten ingen suganordning på min septitank heller, kom på att jag ta mig fan även målar med en kopparbaserad bottenfärg.......borde vara dödsstraff på mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bigl 0 Postad 3 Augusti , 2010 Nja, dödsstraff är att ta i ... livstids fängelse är mer rimligt, du samhällets fiende nr 1 Vän av ordning Senast ändrad av bigl | 03 augusti 2010 | 13:21 Senast ändrad av bigl | 03 augusti 2010 | 13:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 Augusti , 2010 Underbart. Mycket få som SMS:ar när de kör båt. Så vill vi ha det! :: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 3 Augusti , 2010 Nej, jag kopplar av när jag är på sjön... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 3 Augusti , 2010 Jag hör varken om det ringer eller kommer sms när jag åker med båten.. så jag brukar kolla när jag kommit iland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 Augusti , 2010 Minister har uttalat sig om SMS:ande när man kör bil. Infrastrukturminister Åsa Torstensson: Varför ska det vara förbjudet att skicka sms, men tillåtet att sminka sig eller dricka kaffe? http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/politik/article7573541.ab Snacka om intelligent kommentar. Undrar om det är ok att läs morgontidningen i bilen, typ DN eller någon i stort format? Borde lagstiftas omgående om IQ test på alla som ska in på valsedlarna. Under 50 så kommer man inte med. (nivå nära chimpanser) Bli inte förvånad om det dyker upp knasig lagar för sjön. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 5 Augusti , 2010 SMS? vad är det för något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 5 Augusti , 2010 SMS? vad är det för något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 5 Augusti , 2010 Samma som SOS fast inte lika viktigt! Händer att jag skickar SMS när jag kör båt, händer även att jag hjälper dottern med något eller kör ner näsan i sjökortet, nu går ju inte vår segelbåt så fort så det kanske man kan ha överseende med. Tror mycket handlar om vana! För inte länge sedan var det tal om att förbjuda samtal i mobiltelefon när man kör. Som med så mycket annat gäller det att känna sina begrensningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 5 Augusti , 2010 Nej nej nej, inte PMS, utan SMS Nej nej inte heller betyder det Sado Masochistiskt Sex Däremot lite orolig vad du håller på med då du fick iväg samma meddelande två gånger. Vad det betyder, ja, Faktiskt så enkelt som Short Message Service Har du gjort det? Alltså det sista, Berättellser om de två övre får du behålla för dig själv. ::Harry:: inte Potter i efternamn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 6 Augusti , 2010 Va skulle det spela för roll om man SMS´ ar när man är ute med båten. Jag brukra låta autopiloten styra, sen kan man dricka kaffe, läsa en god bok eller dörja makrill, dvs om det inte går i maxfart - 5/6 knop. Dörjefart är väl ca 2 knop. Nu hör jag inte till den SMS´ sande typen, så jag har nog aldrig gjort det, när jag varit på sjön. Matrix skulle nog inte ha tålamod nog för att SMS´ sa när han är ute med båten. Han kunde ju tappa koncentrationen på seglingen och på så sätt segla några tiondels knop saktare. Såna bekymmer har jag inte. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser