Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Martin_K

FM motor - vad är det för ventil/hål?

Rekommendera Poster

Har hittat ett hål på sidan av motorblocket på min FM L2 motor som jag inte försår vad det är (se bild). Når motorn går så blåser det luft ut utr hålet. Det har utvändiga gängor, så antingen har det suttit ett täcklock för en gång i tiden (dock inte så länge jag ägt båten) eller så ska man kunna ansluta något till det (i så fall vad??). Blir inte klok på vad det kan vara för något - någon som har en idé vad det är och vad det har för funktion?

Motorn är en FM L2, 2 cyl bensin inombordare från -72.

post-19489-1394236461,5752_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är vevhusventilationen. Det ska sitta en flamdämpare på förgasaren, och mellan denna och hålet du frågar om ska det gå ett rör eller en slang.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack så mycket.

För en nybörjare:

Vad fyller flamdämparen respektive vevhusventilationen för funktion i motorn? Jag har ju av allt att döma kört utan flamdämpare så länge jag haft båten - kommer den gå bättre med en flamdämpare och ett rör till vevhusventilationen som du beskriver? Hur ser flamdämparen ut?

Var får jag tag på en flamdämpare - motorn har en Solex förgasare, samma som sitter på tex Albin O21?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flamdämparen är väldigt viktig, speciellt på en stigförgasare. Den är som ett luftfilter med ett metallnät. Vid en baktändning så slår eldsflamman inte igenom metallnätet. Alla bensinmotorer i båtar har, eller ska ha en sådan. Att man kopplar vevhusventilationen till flamdämparen, är för att motorn ska suga i sig vevhusgaserna, istället för att de sprids i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...