Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Turbotob

AQ171 dör vid gaspådrag

Rekommendera Poster

Jag har en Draco 2000DC med en AQ171A som inte riktigt vill gå när man gasar över halv gas. Den startar lätt och går jämnt och fint, drar bra men bara upp till halv gas. Gasar man mer så dör den och kommer inte upp i planing. I början av säsongen så fanns inte problemet. I höstas gicks motorn igenom på ett auktoriserat Penta varv. Då byttes kamrem och sjövattenpump. Därefter har limpan bytts och förgasarna renoverats. Nu till det stora mysteriet. Om jag tar bort luftburken så går motorn utmärkt! Problemet finns kvar även om jag bara har själva plastbuken på utan insatserna. Är vi många i båten får jag ta bort soffdynan som ligger 10cm över främre förgasaren för att få full effekt. Problemet blir större ju högre belastningen är. Jag har frågat proffs och amatörer, varvet och undersökt och funderat utan att komma till någon lösning. Hoppas nu på er experter på forumet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se om vi har en lösning. Varvet har kommit fram till att grenrörspackningen läckte så att det kom avgaser i motorrummet. I ochmed detta så blev det syrefattigt där inne. Utan syre, inget drag i spisen! Så här i smällkalla vintern har jag inte kunnat testa. Återkommer till våren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! har du provkört båten än? Jag är nyfiken på hur det gick! Då jag har lite av samma problem fast när jag drar på fullt.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sjösatt båten och kört en liten provtur. Man ska väl inte tro att det löste problemet att jag planade den skeva avgaslimpan... Limpan var visserligen inte plan och det hade säkerligen läckt ut avgaser i motorutrymmet. Trots att detta nu är fixat så liksom fastnar den vid 3700 varv när luftburk och baksoffan är på. När man axar iväg så är det just där man ska över planingströskeln. Skulle jag köra utan soffa och luftburk skulle jag utan att tveka sätta på en större propeller. Den formligen flyger upp utan några tendenser till att fastna. Det känns som att jag gått igenom allt som skulle kunna ställa till det utan att något gjort skillnad. Är inne på att det skulle kunna vara något fel på blandningen.  Såg att du Micke upplevt liknande problem, hur går det för dig? Vad har du för motor!

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det märkliga är att för 2 sommrar sen orkade båten inte upp i planing utan tappade kraft (kändes som motorn ströps) men det blev nästan helt bra av sig självt efter ett tag, ingen aning varför. Jag har fortfarande samma problem när jag drar på fullgas, jag tror den inte får rätt luft bränsleblandning.  Jag misstänker att min förgasare är i dåligt skick och kanske lite igensatt, jag ska lämna in den på renovering och se om det blir bra. Jag har en mercruiser v8 454

Har du rengjort luftburken?

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt när grejerna läks av sig själva...Du hade antagligen skit någonstans som flyttat på sig. Inte så i mitt fall. Jag har gjort rent luftburken och hela förgasaren. Det är inte igensatta filter som är problemet för den beter sig på samma sätt även om jag kör med en tom luftburk utan filter. Problemet är ju att den inte drar som den ska när det är max vaacum i insuget. Kör jag helt öppet så blir det ju mindre undertryck och då går den som den ska. Med mindre belastning , en i båten- mindre undertryck, funkar det också bra. Jag har testat med startgas runt förgasaren men det ger inget utslag. Vet inte om det kan dra tjuvluft någonstans bara under max undertryck. Kan man på något sätt testa om det drar tjuvluft under belastning? Förgasana som sitter på är Solex PAI 5-6. Det är rätt trist att behöva riva bort all ljuddämpning och köra med fullt insugningsvrål när man är fler i båten.

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar vi kanske att närma oss en lösning! Jag och en kompis var ute och provkörde båten med och utan luftburk. När vi körde utan så sprutar det upp bensin/luftblandning när man gasar på ordentligt. Vi började prata om att kanske kamremmen var monterad fel.

Det är lite meckig att se markeringarna på 171:an. man får skruva bort lite kåpor för att se.

Kammarna står lika mot varandra. Men när jag lokaliserar ÖD och ställer markeringen på noll på remskivan/vibrationsdämparen som sitter på vevaxeln så står kammarna ett hack fel. Remskivan har ett jack och på kåpan innanför så är det graderat 0-40 grader. Jag har lämnat båten på varvet som bytte remmen för jag vill att dom ska se om den sitter fel. Dom hävdar bestämt att den sitter rätt, men dom har inte varit ner i båten och kollat!  Kan det vara så att 0 på remskivan inte är ÖD? Eller är det så att man kan lita på graderingen? Ställer jag kammarna rätt så pekar markeringen på c:a 20 grader.

För mig känns det osannolikt att det är korrekt. Eller har jag fel?

Förra veckan var det semestrar på varvet, denna vecka är folk sjukskrivna..... Inte någon större ambition att rätta till ett ev. fel till en alltmer skeptisk kund!

Har någon varit med om att kamremmen hamnat fel på det här viset? Vilka var symptomen?

Skickar med en sprängskiss, remskivan är nr 19

/Tobbe

post-10016043-1394236796,0304_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg har en AQ171C med samme problem. Byttet kamrem i sommer, Volvo PENTA originaldel. Merkingen på kamremmen stemmer ikke med merkingen på drevene. Om jeg følger merkingen på kamremmen kommer begge kammene et hakk feil. Jeg har valgt å bruke merkingen på motoren. Motoren går perfekt, men klarer ikke mer enn 4000rpm.

Har søkt masse på nettet omkring dette, men har ikke funnet noe godt svar.

Her er det en link med bilder fra et annet forum hvor jeg har lagt ut spørsmål om dette:

http://baatplassen.no/i/topic/80605-volvo-penta-aq171c-registerreimsbytte-feil-merker-paa-reim/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan sist har jag haft en hård kamp med varvet. Dom hade monterat kamremmen fel! Så här har jag kört i två säsonger! Jag lämnade ju båten till dom i höstas för att försöka hitta felet. Sen lämnade jag ju båten till dom igen och sa att dom monterat kamremmen fel. Efter en och en halv vecka ringer dom och säger att den sitter rätt!!! Det är sånt som gör att man helt tappar förtroendet för mekaniker. Hur kan ett auktoriserat Volvo penta varv inte se att kamremmen sitter fel när man pekar och berättar vad felet är???  När remskivan på vevaxeln stod på 0 så var båda kammarna ett hack för långt medsols. När kamremmen satt fel så gick den ungefär som din Fergu. Stark i botten och klen på topp. Nu sitter den rätt efter markeringarna på hjulen.
Jag tittade på din länk Fergu, de sa på varvet att det fanns felmärkta remmar. Att dom hade haft problem med det är dom bytte min rem.

Nu när jag har kört i två säsonger med felaktiga kamtider så undrar man hur det påverkat motorn. Kan man bränna ventiler eller något annat? Jag har kollat igenom varje detalj som kan påverka hur motorn går men den håller fortfarande på och dör och brölar när man gasar mer än 3/4 gas. Ska kolla kompet när jag kommer till båten. Jag har fått varvsägaren att lova att laga alla eventuella följdfel pga felmonteringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jeg sa så monterte jeg kamremmen etter merkene på motoren og konkluderte med at merkingen på remmen var feil. Jeg skal foreta kompresjonstest og leakdown test i løpet av uken. Har litt skader på propellen som også kan medføre redusert effekt.

Klarte for noen år siden å montere et kamkjede en tann feil på en Kawasaki Z1. Det resulterte i 4 defekte avgasventiler....

Vet ikke hva som skjer hvis AQ171 blir montert en tann feil, det kan gå bra, men det kan også medføre skade på ventilene.

Her er litt tekst fra en svensk nettside:

Vrids kamaxeln framåt i rotationsriktningen blir vanligen motorns effekt bättre på lägre varvtal. Omvänt blir således motorn oftast bättre på högre varv, och sämre på låga. Det rör sej om endast små avvikelser. En kugg är alltid för mycket, därför fordras att kamaxeldrevet borras om eller att ett justerbart drev monteras.

Her er nettsiden: http://www.stahlmotor.se/

Har båten stående hjemme, det er enkelt å skru, men verre med testkjøring. Den står på henger. Skal sette på en annen propell og gå gjennom motoren igjen før jeg tar ny testtur på vannet. Jeg har ikke prøvd å kjøre uten luftfilter, eller med åpent motorrom.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag kollat kompet. Det verkar inte vara dom på MC,n med brända ventiler. Med min Biltemamätare så fick jag från 1:an räknat: 13,1-13,4-13,5-14,2kp/cm2. Det skumma är att kompet är högre än vad det står i reparationshandboken , 10-12kp/cm2. Vet inte om det kan bero på taskig noggrannhet hos mätaren eller om det verkligen är så högt komp. Om det skulle vara så högt komp så borde väl motorn spika hejdlöst? Jag hade en gammal 240 en gång med slitna ventiltätningar. Där hade det blivit en massa avlagringar på ventiltallrikarna så att det inte blev något utrymme kvar föa gasen att komma in i cylindrarna. Den spikade som ett helt snickeri!

Har någon på forumet koll på vilka följdfel som kan uppstå om man kör med kamremmen ett hack fel? Trots att kamremmen nu sitter rätt så går den inte riktigt bra. Den vill inte varva ur och det går fortfarande inte att ge på ordentligt med gas när man ska åka iväg, då börjar den bröla och tappar ork. 

För min del hade det varit bättre om jag hade hittat lite dåligt komp. Då hade jag haft något konkret fel att visa för varvet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...