Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Kul att se det gå framåt!

Själv planerar jag en omålning av min båt och håller nu på att plocka bort allt på utsidan, tyvärr har jag ont om tid så jag får offra kvällarna. Föregående ägare har använt en salig blandning av skruv vilket gör att vissa är skitsvåra att få loss.

Nåväl, så fort värmen kommer så börjar jag måla. Ska försöka hålla bloggen uppdaterad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att se det gå framåt!

Själv planerar jag en omålning av min båt och håller nu på att plocka bort allt på utsidan, tyvärr har jag ont om tid så jag får offra kvällarna. Föregående ägare har använt en salig blandning av skruv vilket gör att vissa är skitsvåra att få loss.

Nåväl, så fort värmen kommer så börjar jag måla. Ska försöka hålla bloggen uppdaterad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, få bort fulskruv är ju knappast det lättaste... Kul med de nya bilderna på din blogg, brukar kolla in där titt som tätt. Frun undrade vad i h-e som jag satt och tittade på när bilden på den rostfria skruven dök upp...

Ha det bra och lycka till med det fortsatta arbetet, det ljusnar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag upptäckte i morse när jag kom till jobbet starx efter 6 att det börjar bli ljust på morgonen. Morgondagen tänke jag lägga i båten eller iaf försöka. Jag har möte vid 9,15 och ett annat vid 14,15 men där imellan och på eftermiddagen är jag fri. Sitter och klurar på vad jag ska börja någonstans men det lutar åt att jag planerar luckorna i den nya durken och lite annat smått.

Idag var jag nära på att köpa en värmare men när mannen i butiken inte ville godta prutning så vände jag på klacken och gick eftersom jag tycker att man ska kunna diskutera pris när det handlar om såpass mycket pengar och varje tillbehör kostar ju också en del.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Nemtrix: Såg på din hemsida att det löste sig med värmaren, måste kännas hur bra som helst. Hoppas att du får fatt på dina försvunna bilder, alltid kul med dokumentation.

För egen del så har jag arbetat som ett odjur, fortfarande flera hundra arbetstimmar kvar och sommaren närmar sig. Puuhhh... Här en bild på en hållare för ett skott som jag byggt av en fyrkantprofil tillhörandes lyftarmen från en motorlyft från Biltema. En märklig observation var när jag skar upp balken längs långsidorna för att få band så krökte sig dessa rejält. Gällde även när jag skar upp balken i motsatta hörn så att jag fick två l-profiler ur en balk. Glömde tyvärr att fota fenomenet, var så uppe i allt svetsande och skärande. Nåväl, här är resultatet av en dags smidesarbete, den är byggd för att man skall kunna trä in en formplyfa i den.

 

post-10015351-1394236687,7804_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turen var kommen till kölsvinet att få lite smink med gelcoat. Målade gelcoaten med minifiltroller, man får hämta upp färg ganska ofta men man kommer å andra sidan lätt in i hörn på vinklar. Viktigt att slipa och avfetta innan målning. Bild innan målning:

post-10015351-1394236687,828_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa projekt var den trälist som löpte längs däckets ytterovansida och därmed utgjorde en sorts relingslist. Ca 40-50mm tjock massiv ek som på sina ställen var helt upprutten undertill. Rötan hade skapat hålrum som lät vatten leta sig in genom däcket och in i båten, även viss lokal delaminering.  

post-10015351-1394236687,9241_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde länge och väl mellan olika materialalternativ för relingslist. Alumnium var hållbar men svårt att forma, gummi är lätt att forma men fanns inte i rätt dimension osv. Valet blev slutligen att lägga dit en likadan list som den förra, denna gång dock med bättre tätning mellan list och skrov. Hade turen att hitta fin ek på blocket samt en duktig snickare som kunde såga till bitarna. Märkte dock att jag skulle bli tvungen att basa för att få krökning att bli 100%, men valde istället att kapa upp bitarna. Ger ett något märkligt utseende då vissa bitar blev så korta som 60cm. Ingenting för träbåtspuristerna, men en i mina ögon inte helt oäven lösning. Grovmallning av bitarna:

post-10015351-1394236687,9714_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grovpassning innan hyvling och slipning, sett från sidan:

post-10015351-1394236688,0153_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter grovpassning lade jag ut ett rejält lager Sikaflex på däck och ek. Fick ta lite extra i hörnen, lätt att det blev för lite där annars. Listen drog jag sedan fast med svindyra torxskruvar av rostfritt stål istället för de tidigare som var av koppar. Merparten av sikan lade jag i mitten av listen, när det sedan trycktes ut längs hela kanten så fick jag ett kvitto på att hela gränssnittet eklist/däck var täckt av sika. Viktigt att maska ordentligt, även om det tar väldigt lång tid så går det betydligt snabbare än att ta bort fastkletad sika från olika ställen. Lade även upp en rand på ca 10mm upp längs eklisten för att skydda från vattenfilmen på däck (se bilden). Återstår att se hur det funkar.

Efter att allt kom på plats så var det bara att slipa och hyvla.  Rätt skojigt göra, kändes rätt genuint att få arbetga med trä (betydligt trevligare än att jobba med lim). Efter avslutad bearbetning så oljade jag in alltsammans med rå linolja. I ärlighetens namn så är listen fortfarande rätt yxig, tittar man längs sidan så är den inte särskilt jämn. Nöjer mig dock med detta nu, finputsningen får blir ett annat år.

post-10015351-1394236696,0165_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att skydda yttersidan av relingen lade jag på en rejäl list. Detta arbete bör göras av två personer, var dock så ivrig att komma igång att jag gjorde det själv vilket blir onödigt jobbigt. Viktigt att listen är rejält varm, när den är kall så är den i princip omöjlig att jobba med. Jag värmde min i den varma vårsolen, men det går ju givetvis bra att göra även i bandkar, bastu eller liknande. Tror att värmepistol är en nödlösning, det är en fördel om hela listen är jämnvarm.

Änden på listen satte jag fast, därefter var det bara att blådra och fästa den cirka midskepps. För att inte skada listen vid skruvanden bände jag isär den med änden av en skiftnyckel. Viktigt att ha något utan vassa kanter, lätt hänt att man skadar listen annars. 

post-10015351-1394236696,0731_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här en bild som visar på en av torxfästets många fördelar. Inte lätt att blansera fram en vanlig rostfri krysskruv som inte påverkas av magnetfäste. Med torxskruven går det att nästan hålla skruven horisontellt, dessutom rappar den i princip aldrig (så länge man gör rätt).

Dock gibvetvis svindyra, skruvarna till eklisten kostade ca 800:- och skruvarna till avbärarlisten nästan lika mycket.

post-10015351-1394236696,1433_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bild tagen innan kapning och tillpassning av avbärarlist.

post-10015351-1394236696,2128_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Passade även på att byta packningarna i genomföringen till propelleraxeln. Klämkopplingen satt rätt hårt, så på med rostlösare, vänta ett dygn och därefter gå på med hammare och vinklade insexnycklar. Bilden är från i vintrans, därav frosten på propelleraxeln. 

post-10015351-1394236696,2865_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När klämkopplingen väl var loss så var det bara att backa ut axeln och dra loss genomföringen.

post-10015351-1394236696,3428_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom att jag inte ville chansa med genomföringen så lämnade jag in den för ompackning. Det visade sig att det var ett bra drag att åtgärda genomföringen, i den gamla så var packboxarna stenhårda.Fick även med ny slang och dito slangklämmor.

post-10015351-1394236696,3992_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De nya packboxarna sett axiellt. Denna typ av genomföring har 4st packboxar med olja flytandes emellan. Oljan är inte trycksatt, den gamla påfyllningen hade bara en slang med en liten tratt i änden, tänkte byta ut tratten mot en begagnad bromsoljebehållare när jag hittar en. 

post-10015351-1394236696,4693_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nyrenoverade genomföring på axeln, man får vara försiktig så att man inte skadar packboxarna när man trär på den.

post-10015351-1394236696,5263_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när det blivit tillräckligt varmt så har jag kunnat lägga in gängtätning i anslutningarna till tankarna. 



Senast ändrad av IvarN | 28 april 2011 | 21:47

post-10015351-1394236696,5879_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tidigare satt manluckorna till tankarna fast med bult som gängats i tanken. För att få lite bättre styrka (tanken är av aluminium) så satt jag in nya bultar nedifrån och låste dem med Loctite. Funkade bra att dra fast manluckorna hårt därefter. Lade även in nya packningar i gummi.

post-10015351-1394236696,6976_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Gamla dasset var inte särskilt skittrevligt. Läckande toa, stinkande slangar bruna skrovsidor och tak mm.

post-10015351-1394236696,755_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rev ut hela rasket (lite senare även handfatet). Notera hur det runnit längs skrovsidan pga den tidigare ruttna relinslisten.

post-10015351-1394236696,8172_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att limma ny skrovbeklädnad, denna gång på dasset. Faktiskt nästan precis lika avskyvärt denna gång, möjligtvis gick det marginellt något smidigare. Provade att lägga på limmer med roller denna gång, lite annorlunda teknik då man snarare får skjuta limmet framför sig snarare än att rolla, men jag tycker att det blev ett jämnare skikt. Även små ytor tar som sagt stor plats, bilden visar den grovskurna skrovbeklädnaden med påstruket lim.

post-10015351-1394236696,8714_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu börjar det likna något, skrovbeklädnaden är pålimmad och har fått en hel del inredning på plats. Durkplyfa limmar på formplyfa, målad med 4 lager stark och blank fernissa, därefter 3 lager matt fernissa. Blev väldigt positivt överraskad över hur mycket snyggare det var med matt än med blank fernissa, ser mer ut som äkta trä (givetvis en smaksak). Dock oomtvistat bättre på att dölja smårepor från skor mm.

post-10015351-1394236696,9495_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta genomföringar.

Tog loss de gamla genomföringarna, gjorde rent och satt nya limmade i Sikaflex. Lätt som en plätt. När det var dags att skruva dit ventil och slangstos blev det betydligt mera knepigt. Provade först med gängtejp, mem det var precis värdelöst. Svårt att få tätt och lätt att hela paketet vred sig och därmed förstörde sikalimningen. Jag var dessutom rätt mån om att få kranar och liknande i rätt läge eftersom det är trångt om plats.

Lösningen blev en teknik jag hittade på ett annat forum.

1. Först gjorde jag rent gängorna ordentligt med stålborste och aceton.
2. Därefter vred jag på den gamla mutter som tidigare hållit genomföringen mot skrovets insida.
3. Efter detta vred jag försiktigt ned ventilpaketet så långt det gick. Efter detta backade jag upp den till rätt läge, varpå jag följde efter med muttern för att markera ett stopp.
4. Jag tog bort ventilen och lade på rejält med Loctite på både ventil och genomföring. Vred därefter ned ventilen till precis rätt läge och låste med muttern. Lätt och skonsamt mot limningen vid skrovet.

Om det sedan blev tätt eller inte är en senare fråga, det får man se vid sjösättningen... Resultatet blev i alla fall visuellt bra:   

Edit: Ett tillägg. Viktigt att ta rejält med gäntätning, men också viktigt att rensa insidan från eventuellt överskott. Märkte att en av bränslegenomföringarna klabbat igen av gängtätning. som hamnat fel. Dock lätt att ta bort, bara att rensa med en stång.



Senast ändrad av IvarN | 12 maj 2011 | 22:17

post-10015351-1394236701,2511_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Renovera tak på doghouse.

Nerlusat med olika beslag, genomföringar och skruvar. Rensade bort att som inte behövdes, spacklade, slipade och målade. Bild från spackling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera solcell.

Funderade länge och väl på hur jag skulle sätta fast solcellen, nederkanten är försedd med hål men det är inget som går att komma åt från sidan. Var inne på att tillverka aluminiumprofiler med delvis genomgående hål, tills det slog mig att det bästa troligen är dubbelhäftande tejp. På så vis slipper man håltagningar vilket är trevligt.

post-10015351-1394236703,7453_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...