Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
IvarN

Mina renoveringstips

Rekommendera Poster

Stödlagret till scatrakopplingen styvas upp av två trianglar mot skrovet, vid anslutningen mot skrovet fanns en del mindre sprickor som indikerar att ytan var en smula för liten, alternativt att de var dåligt inplastade. När jag nu ändå byter i stort sett allt mellan tank och propeller så passar jag på att förstärka avstyvningarna. Sågade ut två trianglar 15*15cm ur teakplyfan till instrumentpanelen.

IMG_1416.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slipade och avfattade med aceton samt spacklade in anslutningarna med glasfiberspackel. (det syns lite dåligt, men de nya avstyvningarna är närmare mitten än de gamla)

IMG_1418.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Målade med topcoat över inplastningen, passade även på att slipa och måla utrymmet vid axelgenomföringen.

IMG_1426.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

 I just looked at this whole conversation. You are skilled and have made a wonderful work of your boat, thank you for sharing it with others!

 

NBS

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat å topcoat förresten...

 

När jag skulle plocka ihop grejorna för kvällen så märkte jag att "topcoaten" inte härdat. Märkligt, jag var ju helt säker på att ha blandat i rätt mängd härdare och temperaturen var ok. Kunde jag månne av misstag ha köpt en burk gelcoat isf topcoat? Jomenvisst hade jag det, när jag letade efter rätt nyans i affären så glömde jag kolla att det var topcoat. Blev en rask marsch till affären och köpte en till burk gelcoat. Samt vaxlösning. Gick bra att lägga på ytterligare ett tunt lager, denna gång med topcoat. Morgonen efter hade allt härdat som det skulle. Puuuhh...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag behåller gamla propellern, enligt beräkningarna skall den funka med nya motorn. Visar det sig att det inte blir optimalt så byter jag efter nästa säsong. Dock blir det ny axel samt ny typ av offeranod.

IMG_1429.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Axeln kapas för att passa nya scatrakopplingen.

IMG_1431.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den gamla scatrakopplingen byttes ut till förmån för en ny. Det kostade nästan lika mycket att renovera den gamla som att köpa en ny, samt att man med en ny säkerställer att det finns reservdelar för lång tid framöver. Dock så skiljer det en del på utformningen, jag blev tvungen att slipa upp hålet i stödlagret en smula.

IMG_1430.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första delen av kopplingen på plats. I anvisningarna var det rätt petigt med att dra de olika delarna till rätt moment så jag lånade en momentnyckel. Visade sig vara bra, bultarna till gummikuddarna skulle dras betydligt hårdare än jag föreställt mig.

IMG_1435.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även flänskopplingen mot axeln skulle dras korsvis med givna moment i tre steg. Mycket bra med momentnyckeln även här, sista steget fick dessutom efterspännas flera gånger då inspänningen av en skruv lossar spänningen på de intilliggande.

IMG_1438.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flexaxeln och övergångsringen (mörkgrön) till backslaget monterat.

IMG_1445.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borrning och gängning till motorfästen.

IMG_1448.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn på plats:) Nu är det bara resten kvar... (bränsleledningar, el, reglage, kylvatten, avgasledningar mm... :rolleyes:)

IMG_1462.JPG

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer att sätta in en givare i babordstanken, samt en returledning till styrbordstanken. Har därför tömt bägge tankarna för håltagning och urstädning.

 

Fick dock ett bryskt uppvaknande när jag öppnade manluckorna. Mycket skit (ev dieselbakterier) i båda tankarna, i styrbords tank var det även en bottensats med gegg (kanske vatten). 

 

Det var inte särskilt länge sedan jag inspekterade båda tankarna, så det måste växt rejält på sistone. Jag kommer att kontrollera o-ringarna till tankgenomföringarna, samt har även funderat på att fortsättningsvis enbart tanka Ecopar. Lär vara giftfritt, snällare mot miljön, samt ej blandbart med vatten. Återstår att se.

IMG_1470.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket kanonjobb du har gjort!! Har suttit i två kvällar och läst hela tråden, helt fascinerad av det du gjort. Och även snappat upp en hel del tips, som nybörjare jag är har detta varit mycket lärorikt för mig. Kan inte så mycket, men tur att man har Maringuiden med alla som har så mycket kunskap!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att du gillar tråden!:)

 

Tanken var ju att dela med sig av lärdomar och misstag, tycker själv att renoveringstrådar från ax till limpa med många bilder är kul läsning.

 

Den sammanlagda mängden tips som finns på hela maringuiden är ruskigt stor, hittills har jag alltid fått svar på mina frågor och funderingar bara genom att leta runt på maringuiden eller ställa en fråga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instrumentbrädan inoljad och de första hålen urtagna. Jag har lämnat plats för en tredje analog visare till vänster om instrumentpanelen.

IMG_1494.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inkopplat till båtens elsystem

IMG_1539.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kabelstam med motorstyrning inkopplad, batterikablar anslutna.

IMG_1547.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med de ursprungliga listerna så ser allt nästan ut som original

IMG_1608.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håltagning och flytt av avgasslang till babords sida.

IMG_1545.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...