IvarN 278 Postad 29 Juni , 2015 Har skruvat in ett pianogångjärn i rostfritt till soffan och monterat en gasfjäder så att jäntorna inte skall klämma fingrarna. Även kylbox på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 29 Juni , 2015 Man kan inte tänka på allt; hade missat den lilla detaljen att ryggstödet lägger i växeln när man fäller fram det... Gick dock att fulmecka bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 29 Juni , 2015 Klappat och klart, återstår dock att greja dyna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 3 April , 2016 Dax att montera badbrygga. Köpte en delad på nätet, återstår att se om det var ett bra köp. Till att börja med så kunde jag konstatera att badstegen var rejält sned, för att fixera den någorlunda så vred jag in den med spännband. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 3 April , 2016 Riktigt knivigt att få till det bra, dåligt med räta vinklar att jobba med. För att få båten någorlunda horisontell så siktade jag in vattenlinjen i våg (ber om ursäkt för rutten ordvits, piggar måhända upp någon göteborgare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 3 April , 2016 Själva tillpassningen var jäkligt knepig. Fästena var inte anpassade för den branta vinkeln, så de fick borras upp. Självfallet så skiljer det sig en smula mellan skrovsidorna, så det är inte självklart att fästena skall monteras likadant på båda sidor. Long story short, så blev det ändå skapligt (på land). Sidorna ligger någorlunda i linje med varandra och kommer förhoppningsvis att vara parallella med vattnet, men beviset får jag vid sjösättningen. Passade på att nita om badstegen som behövde flyttas för att undersöka hur badbryggan skulle fästas mot badstegen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 3 April , 2016 I fyllan och villan så glömde jag bort att skruva åt den bult som fixerar "koppen" mot ramen, dessvärre döljs denna då koppen bultats mot skrovet. Dock; hellre brödlös än rådlös, jag borrade upp ett hål från insidan, drog åt skruven (tack för insexfäste) och fyllde utrymmet med sika (det är ca 30cm ovan vattenlinjen). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 3 April , 2016 Klart och betalt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 3 April , 2016 Sett ovanifrån 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 477 Postad 3 April , 2016 Vilken underbar tråd och vilken fantastisk resa du och snipan gjort tillsammans. Jag kan inte påstå att jag läst allt ännu, men det kommer jag att göra. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 3 April , 2016 Vilken underbar tråd och vilken fantastisk resa du och snipan gjort tillsammans. Jag kan inte påstå att jag läst allt ännu, men det kommer jag att göra. Mackey Tackar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 29 Maj , 2016 Jag var inte helt nöjd med lösningen med gasfjädern. Den var till god hjälp när locket skulle lyftas samt att den höll emot så att inte locket oavsiktligt föll ned. Däremot så blev den rätt hårt belastad vid öppen lucka pga att ryggstödets tyngdpunkt skapade drag i fjädern, den hade säkerligen gått sönder om jag öppnat den oförsiktigt. Passade därför på skapa en ny ändlägeshållare med två öglor samt en bit rep (skot), samt att jag flyttade infästningen till gasfjädern så att den skulle ha en bit kvar till ändläget när repet tog emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 29 Maj , 2016 När jag sågade ut hålet för luckan så blev det en ful kant längs innerbeklädnaden som jag funderat på hur jag kan få bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 29 Maj , 2016 Lösningen blev en enkel p-list (används för lufttätning av fönster) som jag limmade längs lucksargen. Blev inte top notch, men helt ok. Samt kostade ca 7kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 6 Juni , 2016 Nu är det dags för lyx av yttersta klass: rinnande vatten! Den gamla handpumpen läckte vid användning och var opraktisk att använda. Elpump köptes in, frågan blev var den skulle placeras. Funderade först på utrymmet där avloppspumpen är placerad, vilket är bredvid toaletten och under elskåpet samt därmed förenklar/förkortar el- och slangdragningen. Dock fick jag en känsla av att en vacker(?) dag så kommer avloppspumpen att haverera, med tillhörande följdverkan. I det läget så kan det ju vara bra att ha just vattenpumpen placerad någon annanstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 6 Juni , 2016 Istället föll valet på utrymmet vid vattentanken. Krångligare installation, men bättre slutresultat. En oväntad bonus var att man i princip inte hör pumpen alls, då ruffdynorna ligger ovan utrymmet och dämpas ljudet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 6 Juni , 2016 (redigerade) Sisådärja! Redigerad 6 Juni , 2016 av IvarN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 6 Juni , 2016 Fint jobb hoppas den kommit i vattnet i nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 15 Maj , 2017 Visst blev det problem med avloppspumpen, rätt som det var gick det inte köra den då säkringen löste ut. Ville gärna undvika att lossa på slangarna och släppa ut avloppsvattnet i kölsvinets alla oåtkomliga vrår. Efter att surfat runt så hittade jag ett tips om att vänta polerna och köra pumpen baklänges, efter ett par försök så gick den år båda håll. Passade även på att sätta in kontakter så att det går att göra om manövern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 15 Maj , 2017 Men det var ju hög tid att ordna med däckstömningen, så jag kopplade in en trevägsventil samt anslöt det hela till däcksgenomföringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 15 Maj , 2017 (redigerade) Passade även på att byta talgflätan, klippte av helvarv samt försköt skarvarna. Redigerad 15 Maj , 2017 av IvarN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 16 Maj , 2017 Passade även på att byta talgflätan, klippte av helvarv samt försköt skarvarna. Åsså bilden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 16 Maj , 2017 (redigerade) Halkiparna har tidigare varit "traditionellt" monterade, eftersom jag ligger vid y-bom så vänder jag på dem så att inte förtöjningslinan kan hoppa ur om den kommer från sidan. Redigerad 16 Maj , 2017 av IvarN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Maj , 2017 Eller så monterar man ett par extra halkipar eller knapar anpassade till Y-bom. Som halkipar brukar vara monterade så får de ta upp stora laster vid Y-bomsförtöjning. Tampen kommer också att slitas hårt i halkipen. I de flesta fall är det bättre att gå direkt från knap till Y-bom, ev med något slitskydd på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 6 Juni , 2017 Jepp, men är inte klockrent i mitt fall så jag testar med denna setup. Verkar lira bra hittills. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 6 Juni , 2017 Under dynorna i ruffen är det bra stuvutrymmen, men tyvärr även rätt sunkiga. I hälften av facken är botten av gjutsand (ballast) och i den andra hälften har man nog hällt ut någon färg för att nivellera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 6 Juni , 2017 Passade även på att byta talgflätan, klippte av helvarv samt försköt skarvarna. Sån fläta skulle jag behöva till något helt annat, var finns den att köpa längd och pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 7 Juni , 2017 Köpte min på Capella Marin (Länna söder om Stockholm). Mkt bra butik, rekommenderas varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 27 Augusti , 2017 (redigerade) Jag börjar med att spackla. Redigerad 27 Augusti , 2017 av IvarN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 27 Augusti , 2017 Sedan slip, acetontork och topcoat, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser