petter_b 49 Postad 14 Oktober , 2020 Lysande! Nu ser vi fram emot nya inlägg i tråden i ytterligare 10 år. Eller kanske läge att starta en ny? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gripen72 141 Postad 15 Oktober , 2020 2020-10-11 vid 19:01 skrev IvarN: Nu har jag hittat ett lämpligt projekt...😅 Efter tio trevliga år med snipan var det dags för något nytt, det blev en Bertram från 1972. Riktigt snygga linjer, men myyyycket att göra... Ja jäklar vilken fräck båt Bertram är, har alltid varit svag för den modellen. Klassiska stiliga linjer, det vattnas i munnen... Lycka till med projektet, jag förväntar mig (kräver) en ingående renoveringstråd. 😀 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 15 Oktober , 2020 (redigerade) Ska bli roligt att följa detta, alltid kul att se att den mest nedgångna båt kan få nytt liv under varsamma händer. Vad var det som satt runt skrovgenomföringarna? Någon sorts fullagning för att från insidan försöka stoppa läckaget eller vad var det? Kan bara hålla med om att det är snygg design. Jag gillar dessa "mini-flybridge". Vilken modell är detta, är det Bertram 25? Redigerad 15 Oktober , 2020 av animap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 15 Oktober , 2020 Tackar! Skall se till att hålla tråden uppdaterad i takt med att det händer grejor. Det som satt runt genomföringarna var plyfaskivor, märkligt arrangemang. Samt sika på ytterkanten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 15 Oktober , 2020 (redigerade) Japp, det är en Bertram 25 Sport Fisherman. Verkar ha använts för ambitiöst fiske i sin ungdom, det kryllade av olika spöhållare mm runt hela relingen när jag köpte den. Fräsigt, men mer än vad som behövs för att meta abborre samt att man snubblade på dem så jag tar bort de från hytten och framåt. Redigerad 15 Oktober , 2020 av IvarN 1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
animap 42 Postad 16 Oktober , 2020 On 10/15/2020 at 9:21 PM, IvarN said: Japp, det är en Bertram 25 Sport Fisherman. S-tan vilken båtpotential. Byggd av Riva? Är det så här vi får se ditt projekt när det är klart, eller ännu bättre? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 17 Oktober , 2020 17 timmar sedan skrev animap: S-tan vilken båtpotential. Byggd av Riva? Är det så här vi får se ditt projekt när det är klart, eller ännu bättre? Tackar för inspirationen, den Rivan var i grymt bra skick! Kommer att kollas igenom flera gånger på span efter bra tips. Som jag uppfattat det, med risk för att ha fel, så är både Rivan och Bertramen baserade på samma skrov. Ett par grejor skiljer; Rivans framrutor har svängda hörn, rutan på flybridgen är negativ osv. Men först och främst så har Rivan tagit detaljutformningen till nästa nivå med många extremt väl designade smådetaljer, tycker att den utstrålar femtiotalslyx. Bertramen är i jämförelse mer kantig och rå, men även här tycker jag att linjerna är ruggigt snygga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 17 Oktober , 2020 Upphängningen av kablarna hade sett sin glans dagar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 17 Oktober , 2020 Byttes ut mot spännremmar, de kommer att kapas när alla nya kablar och slangar är på plats. Ett tips när man ska montera remmarna är att smälta upp ett hål i stället för att borra, borret fastnar lätt i fibrerna. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 17 Oktober , 2020 Det var dags att byta kablarna till vindrutetorkarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 17 Oktober , 2020 Pulpeten demonterad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2020 2020-10-15 vid 18:29 skrev IvarN: Tackar! Skall se till att hålla tråden uppdaterad i takt med att det händer grejor. Det som satt runt genomföringarna var plyfaskivor, märkligt arrangemang. Samt sika på ytterkanten... Man brukar ha sådana förstärkningar på insidan på USA båtar, oftast i plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 17 Oktober , 2020 4 minuter sedan skrev Pentax: Man brukar ha sådana förstärkningar på insidan på USA båtar, oftast i plast. Intressant, vet du varför? Att träet skall svälla och täta, eller för att göra infästningen starkare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Oktober , 2020 För att förstärka, man brukar inte ha likadana skrovgenomförningar som vi har utan ett antal skruvar genom skrovet som håller genomföringen som brukar vara ihopbyggd med avstängningsventilen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 18 Oktober , 2020 Tackar för info👍 Verkar ju betydligt mer robust än de genomföringar som är praxis här, dock blir det ju fler hål pga skruvarna. Intressant tanke med varför man väljer olika lösningar i olika delar av världen; vad som är tradition respektive bästa lösningen för lokala förutsättningar osv. Exempelvis har ju amerikanska båtar som regel väldigt klena knapar, men jag har å andra sidan aldrig hört talas om att någon råkat ut för att knapen slitits loss eller brutits av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 461 Postad 18 Oktober , 2020 (redigerade) 7 timmar sedan skrev IvarN: Exempelvis har ju amerikanska båtar som regel väldigt klena knapar, men jag har å andra sidan aldrig hört talas om att någon råkat ut för att knapen slitits loss eller brutits av. Jag har bara hört talas om en båt som sjunkit beroende på skrovgenomföringar - de var till logg- och ekolodsgivare - och det var en segelbåt utanför Stockholm som fick genomföringarna intryckta pga. att en blixt slog ner nära. https://pakryss.se/sjonk-av-blixtnedslag/ Man ska givetvis välja bra grejer och pröva då och då att de håller. Tilläg: Jag följer tråden med intresse, men inte jämt och ständigt... Redigerad 18 Oktober , 2020 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 878 Postad 18 Oktober , 2020 2020-10-17 vid 16:57 skrev IvarN: Intressant, vet du varför? Att träet skall svälla och täta, eller för att göra infästningen starkare? Så här krångligt bär de sig åt för att montera en bottengenomföring enligt amerikansk standard. https://marinehowto.com/seacock-backing-plates/ Jag har sett något resonemang om att en sådan här montering håller bättre om det är grejor som far runt o kan riskera slå av genomföringen men det verkar långsökt... Som @Mackey skriver så är det oerhört sällsynt med skadade bottengenomföringar. Jag är lite värre än Mackey för jag har hört talas om ytterligare en båt (d.v.s. totalt två, en vid Saltsjöbaden och en vid Norrpada) som sjunkit p.g.a. inskjuten loggivare. Båda fallen var armerade plastgenomföringar som "skjutits in i båten" i samband med häftiga åskväder så de är inte riktigt relevanta för metallgenomföringar. Risken med läckage vid genomföringar är nog större med val av felaktig/dålig slang eller dåligt installerade slangklämmor. Sen ska man alltid se upp med genomföringar av undermålig mässingslegering som kan bli spröda som kex, men det har inte med fastsättningsmodellen att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Oktober , 2020 Större delen av flybridgen grovslipad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 14 November , 2020 Slipar vidare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 14 November , 2020 Samt demonterar beslag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 14 November , 2020 (redigerade) Det var svårt att nå till både mutter och skruv till beslagen så man tager vad man haver. Redigerad 14 November , 2020 av IvarN 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 14 November , 2020 Fortsätter att demontera gamla elsystemet, bra att få möjlighet att besiktiga. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 23 November , 2020 Horisontella ytorna i styrhytten slipade Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 23 November , 2020 Nästan hela instrumentbrädan till flybridgen spacklad och slipad, men nu får resten av spacklandet vänta till våren. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 27 November , 2020 Halva innertaket slipat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 27 November , 2020 Fick hem ett paket från Tyskland idag, materialet till en ny ruta till flybridgen. Kul! Har letat förgäves efter en gröntonad ruta från svenska leverantörer, men de slutade vara på modet någon gång på nittiotalet. Andra nyanser fanns, men jag ville ha den tidstypiska gröna färgen. Till slut fick jag tips en en tysk tillverkare som skär till plast på beställning, rätt fascinerande att det bara kostar ett par hundra att frakta något så otympligt tvärs Europa. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 5 December , 2020 Skurat kölsvin. 50 års smuts tar tid att få bort...😅 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 5 December , 2020 Idag passerades en trevlig milstolpe. Under de senaste månaderna har arbetet mest kretsat kring att ta bort olika saker; färg, ruttna elkablar, smuts, beslag mm. Kul nog så blev det premiär idag för att tillföra något som dessutom förhoppningsvis blir snyggt när det är klart; gelcoat + topcoat på ytorna framför förarplatsen. Kulören blir gråvit, original är gelcoaten gulvit men den gråa blir mer sober. 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser