IvarN 278 Postad 18 Mars , 2012 Lägger in en lina från Biltema som bottningslist. Limmar fast den först med en tunn sträng PL200. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 18 Mars , 2012 Dags att klämma ut nåtmassa. Senast ändrad av IvarN | 18 mars 2012 | 10:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 18 Mars , 2012 Har bytt ut tankgivaren. Den gamla var sönderkorroderad och visade att tankenvar full jämt, vilket kan vara skönt att slippa. Plockade ihop nya givaren och monterade den plats, dessvärre visade den att tanken var full när den var tom och vice versa. Tipset från coachen blir att det är bra att läsa instruktionerna innan man börjar jobba (tråkigt ). Nåväl, bara att vända på hävarmen så gick det fint. Senast ändrad av IvarN | 18 mars 2012 | 09:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 18 Mars , 2012 Nästa grev var att göra något åt propelleraxeln. Vid marschvarv så upplevde jag att det väsnades en hel del från delen av båten ovanför propeller och roder. Tyckte även att det kändes som om propelleraxeln kastade en del vid högre varv, vid låga varv försvann det dock helt. Blev till att ta bort roder och plocka ur axeln. Senast ändrad av IvarN | 18 mars 2012 | 09:50 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 18 Mars , 2012 Propelleraxeln skall ha ett mindre glapp i lagret när allt är som det ska. Trodde att min axel skulle ha ett stort glapp mht vibrationerna, men den hade inget glapp alls. Var även bekymrad för att axeln skulle vara krokig, men Capella Marin (rekommenderas varmt!) kollade rakheten och den var helt felfri. Kul besked, men det förde mig inte närmare orsaken till vad som orsakade vibrationerna. När jag visade mitt mobilfoto på axellagret för Capella kunde de dock konstatera att detta inte var helt optimalt, då hylsan var av plast vilket kan osaka att axeln kärvar under vissa omständigheter. Eftersom ett nytt lager inte är särskilt dyrt så bestämde jag mig för att byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 18 Mars , 2012 Tog tigersågen och sågade slitsar i det gamla lagret. Dock rätt knivigt, man vill inte skada det som ligger omkring lagret. Efter en hel del pill så fick jag ut det gamla lagret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 18 Mars , 2012 Slipade ur stödhylsan med ett honingsverktyg. Enligt Capella var det mycket viktigt att det nya lagret inte behövde forceras in, risken var då stor att det deformerades/fastnade. Lade på lite lim och sedan var det bara att föra det på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 24 April , 2012 Gav mig i kast med att ordna till göstaken och flaggstången. Efter att ha konsulterat klokskapen här på forumet blev det Danish Oil som ytbehandling. Men först blir det till att slipa: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 24 April , 2012 Efter att nåtningen härdat var det dags att slipa. Mycket! Både slipa ned nåtmassan, samt att slipa in luckorna mot varandra, i höjd och sida. Erfarenheten blev att lägga i ordenligt med nåtmassa, på de ställen där jag tagit för lite nåtmassa fick jag komplettera och det blev vissa nyansskillnader. Kanske inte något problem om man kör med svart fog, jag har ljus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 24 April , 2012 Fräste en liten radie på ovan- och nedersidorna så att kanterna inte skall skadas när man lyfter i och ur luckorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 24 April , 2012 Gjorde en mall för att fräsa ut hålen för handtagen, blev dock inte särskilt nöjd med resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 24 April , 2012 Valde istället att fräsa ut i en stationär fräs, blev mycket bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 24 April , 2012 Lackade 4 ggr med International Schooner och 3 ggr med International Goldspar Satin. Måste säga att den matta fernissan verkligen är mycket snyggare än den blanka, ger mycket mer liv i träet och döljer en del skavanker. Råkade ut för samma fenomen som en hel del här på MG råkat ut för, nämligen att fernissan inte härdar ovanpå nåtningen. Dock bara ett problem på de första lagren, när man lagt på ett par skikt så härdar den även där. Rätt nöjd med slutresultatet, det blev härligt liv i eken och trevligare att titta på än de tidigare muggiga durkarna samt mattan från Bauhaus. Senast ändrad av IvarN | 24 april 2012 | 21:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 24 April , 2012 Härlig tråd, snyggt jobbat IvarN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 25 April , 2012 Hej! Trevlig tråd! Har själv inte upptäckt den förrän ikväll men skall hålla koll och kika in fortsättningsvis! Håller själv på med löpande fix av en sen 80-tals Fjord och mycket av det man pillar med är första-gångens-jobb och man lär sig via slingrig väg hela tiden :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dolphine 0 Postad 26 April , 2012 Fan fan man blir ju rädd på riktigt när man läser era inlägg. Ska byta skrovbeklädnad i ruffen jag också i taket. Undrar också om någon vart vart man köper väggbeklädnad med nåt färdigklistrat plåster? Jag måste byta också för ägaren innan hade börjat riva bort tapeten lite här och var. Låter som ett knivigt arbete. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 April , 2012 I min Maxi77 använde jag vattenbaserat kontaktlim påfört med pensel. Det funkade ypperligt och jag satte isolering resp väggmatta innan det torkat så mycket så det högg vilket gav mig lite justeringsmöjligheter. Hjälpte nästa år svågern med samma jobb i en Albin Viggen. Nu använde vi spraykontaktlim istället och tog det i etapper. Spraya, låta torka sedan upp med kanske en meter matta. Sen spraya, torka o upp med en meter till. Blev inget klet alls mer än nån fingertopp eller så. Funkade riktigt bra, även om andningsskydd hade varit en bra idé för att slippa yrsel och en del döda hjärnceller... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
T_M_C 0 Postad 26 April , 2012 Är inte rengöringen av den gamla klädselns rester ett jättejobb, har för mig att det bland annat är så i exempelvis Maximbåtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 Har dessvärre dålig koll på just Maxim, kolla med några av ägarna här på forumet. Finns även ett par bra tips i andra trådar, har för mig att det var någon som använde en grovrengörare från Biltema för att få bort limresterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 Dags att dölja kablarna till topplanternan. Tanken var även att kombinera detta med att dra in belysning i doghouset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 Köpte en teakplanka som jag fräste ur spår samt borrade hål i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 Teakplankan skulle enligt uppgift vara 145mm bred, vilket den också var. Lamporna skulle enligt uppgift var 140mm i diameter, vilket de inte var (de var bredare). Blev till att slipa generöst, ramen fick en ny form men det blev helg OK. Oljade in hela klabbet med flera lager Danish Oil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 På plats! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 Har byggt om tofterna rejält, tanken är att flera skall kunna sitta och äta. Eklisterna ipå formplyfan styvar upp kunstruktionen, men sticker även ut ett par cm så att man skall kunna lägga en iläggssskiva och få en solsäng, men det får bli ett senare projekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 Snyggar till kanterna med fräsen samt slipar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 Nästan klart. Återstår lister i gavlarna, oljning samt att sy nya dynor. Men även det får bli en senare fråga, nu är det dags för sjösättning. Senast ändrad av IvarN | 21 maj 2012 | 23:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 21 Maj , 2012 Alltid lika nervkittlande. Ena stödbenet på lastbilen lyfte från marken, vilket gav lite krydda på tillvaron. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IvarN 278 Postad 6 Juni , 2012 Dags för dynor. Köpte en skumgummimadrass från IKEA i bättre kvalitet, vilket behövs för kombinerade sitt/liggdynor. Mallade upp med byggpapp och ritade av på madrassen. Kikade runt på maringuiden på hur andra gjort för att skära ut madrasserna och fastnade för förslaget om att använda brödkniv. Jag fick tyvärr inte till det särskilt bra, snitten lutade vilket gjorde att över- och underdelen blev olika stora. Grovskar istället med brödkniven och finskar med bandsåg, då blev det snyggt och bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser