Magne 1 Postad 2 Augusti , 2010 Hej, Vi var ute på en tur idag och på hemvägen efter att ha kört en timme i sträck på 4000 rpm 26kn, saktar vi in i vår hemmahamn. När jag trimmar in motorn så ljuder larm. Smartcraft-instrumentet ger information om att oljepumen slutat fungera ( motorn har gått 68h totalt). Vi puttrar trots detta in och lägger till. På vägen in har larmet upphört under några minuter och försvunnit från skärmen, men återkommit på slutet igen. När jag lyfter på huven är oljan nästan helt slut. Spontant tänker jag att, har någon slangat min olja, men jag kanske har kört slut på den själv ändå? Nåväl, jag häller på den slatten som jag har i reserv, drygt en liter. Jag drar igång motorn igen, inget larm på en minut eller så. Jag varvar upp och kör motorn utan växel i på lite högre varv (2000-3000 rpm) i någon minut ytterligare, inget larm. Misstanken jag har är att det bara var oljebrist trots allt, men den borde ju i så fall bara larmat för låg oljenivå, inte för att oljepumen hade problem, eller? Är det någon annan som råkat ut för något liknande eller som har tips för hur man kan undersöka saken närmare? / Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MaCro 0 Postad 3 Augusti , 2010 Hej Mysko. Jag hade nog kollat upp pumpen så du inte riskerar att den slutar fungera under körning. Kanske är någon glappkontakt eller helt enkelt fel på pumpen. Kolla med en aukt. verkstad. Här kommer länk med sprängskisser: http://www.mercruiserparts.com/selectDocs.asp?doc_nbr=891837004 //Mac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser