Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
forum

Lämplig båtstorlek att traila ?

Rekommendera Poster

Hej jag undrar vilken strolek och vikt på båt som lämpar sig till trailng ?? Har kollat på sandström 4,95/4,60 och div anndra båtar men tyckte att dessa var mest lämpade. Men hur mycket ska en båt väga och hur lång ska den vara för att det ska vara enkelt att ta med den och sjö sätta den ? 4,60 väger 200kg och 4,95 väger 290kg sen får man väll räkna till 60-80kg på motorn och då slutar det på 280 kg för 4,60 och 370kg för 4,95.

Kommer för det mesta att vara ensam vid sjö/upptagningen.

 Vad har ni för båt strolekar och vad tycker ni är lämpligast att ha på trailer för att det ska vara roligt att hålla på ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar inte så stor roll hur stor båten är. Det viktigaste är att du väljer en trailer som verkligen med lite marginal klarar vikten på båten med bensin mm då är det inga problem. Jag har en båt på 6,25m totalvikt inkl motor, bensin och utrustning ligger runt 1200 kg. Jag och min hustru fixar lätt själva i och upp med båt, och det är inga problem att köra på trailer. Större båt måste man nog fixa annat körkort och dragbil.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns inget lagom, utan det är en avvägning mellan hur mycket båt man vill ha och hur lätt det ska vara att klara själv. Men de där båtarna du kikar på är ju inga problem. Du behöver inte välja den mindre för trailningens skull, båda ligger i lätt som en plätt-segmentet. Tycker åtminstone jag som jobbat mig uppåt från 300 kg via 1000 kg till nuvarande 1700 kg på trailern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet från två båtar som jag har/haft och som alltid ligger på trailer är denna. 5-metersbåten med en 50-hästare och vikt ca 550 kg sjösatte och tog jag enkelt upp själv. Nuvarande 6-metersbåt med 140hk och totalvikt 1100 kg vill jag gärna inte hantera själv. De båtar du beskriver klarar du själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror som sakt på om du har en bra trailer o vettig dragbil och om du tänker hålla dig till ramper eller naturstränder/klippor. Har haft en 5m HT båt med innombordare som vägde 800kg men hade en 1300kg trailer med tipp. Tack vare bra trailer var det ingen match att fixa båten helt själv oavsett om det var naturstrand eller ramp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är det någon som har någon bra trailer att rekomendera till båtarna ovan ?? har kollat på fogelsta 654U eller om det är någon som har en begangnad kärra till salu så får ni gärna säga till. Tack för svaren då vet jag att det ska gå bra med dessa båtar skönt att vetta det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en styrpulpet som väger 410 kg, plus motor 120 kg, plus bensin och diverse annat kanske 600 kg. Efter att ha lärt mig de första gångerna (och fått några repor i skrovet) så tycker jag att den gick bra att hantera själv. Men jag ville helst att det fanns en bra brygga bredvid rampen, så att det var lätt att förtöja båten medan man kör bort/fram bilen med trailern. Även lurigt om det blåser mycket...

Begagnade trailers verkar hålla kvar priserna bra. Folk tycker väl inte att det spelar någon roll om trailern är 10 år gammal. Beroende på hur lång sträcka du transporterar, så kan det räcka med en 30 km/h båtvagn, de är betydligt billigare.

Men om du har en bit att köra och/eller ska sjösätta från trailer varje gång du ska ut, då skulle jag betala några 1000 kronor extra och få en riktigt bra 80 km/h bromsad trailer. Om man är ensam är det väldigt skönt att kunna dra åt bromsen på trailern.

Jämför även vilka som har tipp-funktion och vilka som har hög kvalitet på rullar och hjul. Min trailer hade billiga rullar i gummi och efter första vintern var rullen bak helt utsliten och gick inte runt. Lärde mig att dessa rullar kan båten inte stå länge på, då tappar de formen... Så under vintern fick jag lyfta upp båten med domkraft och palla upp på stödben...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas tack för svaret. Jag har väll ca 30minuter till stället där jag tänkte slänga i båten. Är det någon som host vet hur mycket fortare man kan köra med en 30km kärra går det att åka i 50-70km ?? Har inte fogelsta bra kvalitet på deras kärror ?? har fått för mig det. Om det står att kärran klarar båtar med en längd på 4,3 kan man då köra båtar som har längd på 4,6-5 meter eller krävs det att den är gord för det från början ?? eller det kanske till och med kan gå med en vanlig släpvagn om man bygger spec hållare för båten ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fogelsta båtupptagningsvagnar BUV har exakt samma chassi som deras bromsade trailers. Du kan med ex en BUV-1102 köra betydligt över 30km/h. Köper du lösa lysen med magneter och skippar triangeln så ser det ut som en bromsad kärra, men det är en chansning.

Tänker du köra ofta har du det där med säkerheten, det är betydligt säkrare att köra bromsat om det händer  något. Så kör du ofta välj bromsat!

Som jag skrev tidigare välj en trailer som med lite marginal klarar båten, då blir i och upptagningarna enkla och får bra köregenskaper och kan känna dig helt säker. Dvs en kärra som är för 4,3m ska du inte köra en 4,6-5 meters båt med. Du får för stor överhäng och fel kultryck mm du kommer garanterat då att ångra dig.

/Havskatt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

exakt samma chassi --- jag tycker att du glömmer att nämna den viktigaste skillnaden: Fogelsta båtvagnar, t ex BUV-1102, har inte heller någon fjädring på hjulen. Det har deras trailers, t ex 1108, både fjädring och broms. Därför ska man bara köra max 30 km/h med båtvagnar, för om man kör över ett gupp eller grop, så är det bara luften i däcken som ger fjädring.

Broms på båttrailern är lite lyx när båten är liten (max 550 kilo), men skönt att ha om man ska hantera trailern själv.

Fjädring behöver man för att kunna köra fortare än 30 km/h -- annars är det stor risk att man skadar båt eller motorns upphängning, om man smäller i gropar, särskilt på grusväg. En stor risk är att sidostöden på trailern lossar när man smäller i ett gupp. Jag har råkat ut för det trots att jag hade fjädring på trailern och körde långsamt (på grusväg). Då kan båten hamna snett och bli skadad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Nu har jag bestämt mig för en fogelsta 654U och en sandström 4,60 basic styrpulpet till höstens fiske äventyr. har hört bra om sandström och tycker att det är vettig båt med stora öppna yttor. motorn har jag inte rikitgt bestämmt mig för kommer nog bli en evinrude e-tec 25hk eller en mercury 25hk någon som vet skillnaden mellan en 3-cyl och 2-cyl motor ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört att en Fogelsta 0502 30 kärra går stadigt även vid 60-70 kmh. Vägen var E4, så den var slät och fin. Personen stannade vid en vågstation efter vägen och vägde ekipaget, bil 1620kg med vagn-båt-motor som vägde 480kg kopplad.

/P

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...