Gå till innehåll
torsdag 12 december 2024
zombieboy

CE-märkning av USA-importerad Bayliner 2855

Rekommendera Poster

Hej Igen

Tänkte ju importera en Bayliner 2885 från 2001 från USA.

Dock, läste i senaste numret av vibåtägare (nr8 2010)  att USA-importerade båtar numera oftar stannar hos tullen eftersom de måste CE- märkas som kan kosta 20-50Tkronor plus ev. åtgärdande?

http://www.vibatagare.se/AKTUELLT_NUMMER_DXNI-1051717_.aspx

Stämmer detta? Läste på tullens sida att bestämmelserna för Ce -märkning trädde i kraft den 1998.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Att-importera-bat

Varför stoppas i så fall båtar först nu 2010 i tullen?

Är denna artikel bara för att sälja mer lösnummer, eller stämmer den?

I så fall borde det ju vara helstopp för import av båtar från USA? Gråter

En Bayliner 2855 ,2001 årsmodell är ju dock CE märkt av generalagenten?

Tidningen kanske menar att det gäller specialbyggda båtar som ej har någon representation/generalagent i Europa/Sverige?

Tex. importerar man en bil, typgodkänner man ju inte var och en av varje enskild bil.

Utan en bil (av många likadana) har ju redan blivit typgodkänd av generalagenten, typ Ford AB.

Modifieringar, tex orange blinkers på bil,  (som oftast kostar en bråkdel av CE/SE certifiering) står dock den enskilde privatpersonen för.

Tacksam för svar,Cool

Per

Senast ändrad av zombieboy | 02 augusti 2010 | 23:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tullen har inte stoppat några icke Ce-märkta båtar i hamnen. Dock är det några vattenskotrar som fastnat. Har vart artiklar i pressen om detta. Än så länge har jag fattat det som att det inte är olagligt att ta in en icke CE-märkt båt.

Köper du den tänkta Bayliner från USA är den inte CE-märkt. Vill du ha den CE-märkt så är det bara att göra det. Kan rekommendera boats.de för frakt CE m.m.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom båtar som tulien håller kvar tror jag är att dom har fuskat lite med sina inköpspriser för att få lägre tull och moms kostnad .Glöm inte det att när du importerar en båt så måste du lägga på frakten på inköpspriset .Tull och moms beräknas på inköpspris fraktkostnaden = ditt båtpris . Tull och moms är 27,7 %.

Jag importerade en Bayliner 3055 i våras det var inga problem .Fick tag på en kille i USA som pratar svenska han hjälpte mig med allt . Han besiktigade min båt innan jag köpte båten Och hade inte han godkänt båten så hade det inte blivit någon affär Då hade jag fått betala resersättning till honom Min båt hittade jag i Michigan

Men du vill ju importera en storbåt .Tror att du kan få info från Bayliner i usa. se om du kan maila dom och fråga om dom har någon CE info att skicka till dig .Är inte heltsäker på om det är Bayliner eller Brunnswick du ska kontakta. Lycka till Glad

Mvh Torgny

http://www.brunswick.com/

http://www.bayliner.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Jag håller på att importera en båt just nu men den är inte intullad än. Dock så tullas den i Holland. Det är bara 19% moms där. Återkommer om någon vecka när jag vet med om hur det går.

/Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till er alla som funderar på att importera från usa, det är bara att köra på. Importerade min för ca 1 månad sen utan problem. Tullen stoppar inga båtar och undrar heller inte över några kvitton och vad man har gett för båten ;). Har man bara alla kvitton och papper i ordning så e det inga problem. Tidningarna försöker bara skrämma oss för att skydda marknaden. Ni vet väl vilka som sponsrar och betalar för annonser i tidningar? Om vi tror att tidningarna skriver feta rubriker om det här för att skydda oss då tror vi nog lite fel....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...