Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
davidi

Lämpliga mått på trailer

Rekommendera Poster

Min båt är 5.75 lång och väger en sisådär 800-900 kg skulle jag tro.  Jag behöver en kärra till den och har snokat upp en husvagn med ett kopplingsavstånd på 3940 mm.  Räcker det till, eller behöver jag något längre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt omöjligt för oss att svara på, iom att vi inte vet vad du har för båt, eller hur du tänkt bygga trailern, men iom att du ska bygga trailern från grunden, till din båt, är det ju bara att flytta axeln dit den måste vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tanken var att göra så få modifikationer som möjligt.  Bort med överbyggnadden, på med en vinch, några rullar och sånt, och korta av baktill om det behövs.  Det jag är fundersam är om avståndet från kula till axel är tillräckligt långt för att få någorlunda vettig balans i ekipaget.  Förhoppningsvis tillräcklig info om båten: Planande kabinbåt, Sea-Bee 575.  5.75 lång, 2.50 bred, ca 150 kg utombordare på akterspegeln.  Den finns dessutom på bild i min sjöbod.

Får jag fram båten ända fram till kulan sticker den 1.80 bakom axeln, plus motor.  Det känns spontant lite för mycket, men det kanske funkar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svarar på min egen fråga...  Nej, det blir lite väl mycket som sticker baktill, det funkar inte utan att flytta bak axeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...