Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
justice

Båtköp

Rekommendera Poster

Funderar på köp av segelbåt, i 99/100 annonser ingår vagga istället för vagn, vilket känns opraktiskt. Är det inte mer praktiskt att ha vagn?

När jag nu sjösätter min båt kör jag ner med min båtvagn till hamnen, ca 2-3km sen lyfter en kranbil ner båten i vattnet, hur smidigt som helst.

Så min fråga är således hur gör folk som har vaggor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan det vara mer praktisk med vagn, men det beror ju också på hur långt båten ska. Där jag sjösätter/tar upp finns också en kranbil som lyfter båten från vaggan och åker med den hängande i luften till sjösättningsplatsen, max ett par hundra meter. Inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste man ändå ha en kranbil spelar det inte så stor roll. Bilen måste bara klara av att lyfta/bära båtens tyngd den sträcka som behövs.

Finns det dock en fast kran som klarar båtens tyngd kan det spela stor roll då man med vagn blir mer oberoende av sjösättningstider.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En bra vagn är mycket dyrare än en vagga, men det uppvägs kanske av att man slipper betala för uppläggningsplatsen om man bor så nära att man kan dra hem ekipaget. Väger båt och släp flera ton krävs dessutom tillgång till rätt dragfordon och behörig chaufför.

I min klubb hyr vi en stor kranbil som lyfter båtarna direkt från uppallningarna och sjösätter dem utan att behöva förflytta sig med båtarna dinglande. Med tre förflyttningar täcker kranen hela hamnområdet. De flesta sjösättningsolyckorna sker när en kranbil  kör med lasten dinglande och inte har stödbenen nere.

Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta beror väl helt på hur det ser ut i hamnen. I min hamn så är vinterplatserna en bit bort, vet inte men kanske 400 meter. Det flesta har vagn och en hjullastare drar fram ekipaget och en kranbil gör resten. Dom som har vagga vet jag inte hur dom gör. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många båtklubbar ogillas vagnar för att de är stora, otympliga och tar en massa plats på sommaren och gör att varvet ser fult ut. Därför har man vaggor eller ännu helre kölpallning smarta rejäla sidostöttor.Det där med att se fult ut kommer många gånger från kommunen som hyr ut marken varvet ska vara rent och städat på sommaren. Kranbil lyfter upp båten och ställer den direkt i vaggan eller på en vagn som sen knuffas eller dras med traktor till platsen där vaggan står och båten pallas av. Vagnarna har ofta hydrauler som man pumpar upp båten med och sen är det bara att lägga under kölpallningen och trycka dit vaggan. På vissa varv drar man upp båtarna på rampen direkt med traktor och hydraulförsedda vagnar som går att justera ganska mycket. Detta är många gånger betydligt snabbare och säkrare än att fibbla med alla konstiga varianter av egna vagnar.  Skulle dessutom vilja påstå att det endast finns ett fåtal personer som har möjlighet att själv köra ner sin segelbåt för sjösättning, lite enklare med en motorbåt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...