Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Mabo

Var tusan kommer vattnet ifrån?

Rekommendera Poster

Har en ganska rejäl styrpulpetare (Örnvik 510 clx) som tar in vatten när man åker flera i båten och främst när den blir baktung. Den tar inte in en droppe vatten när båten ligger i hamn. Båten har självläns och jag har en liten fundering om det är någon av genomföringarna som läcker när dessa är under vattenlinjen? Det kan röra sig mellan 2-10 liter efter en tur (ganska mycket alltså) så borde inte vara bultgenomföringar till motorn exempelvis.

Någon som haft liknande problem?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

har likande båt Örnvik 500clx med 60hk Mariner.

Du har tur att den bara tar in 2-10liter, min tar in ca. 60-80 liter efter en tur med 2-3 pers.Rynkar

Var förbi ett båtvarv och dom sprutade vatten ovanifrån och i självlänsen men där läcker det inte in något, deras föslag/tips var att det läckte in vatten vid motorbultarna.

Det första jag gjort nu innan jag lossar bultarna till motorn är att jag tog bort dom 4 bakre listerna(bumpers) i aktern för att se så skarven mellan botten och topp var täta, där kunde jag se att det saknades tätning i skarven och tätade med sikaflex får se om det hjälper annars får jag nog plocka bort motorn och kolla tätningen där. Hör gärna av dig om du hittar problemet.

återkommer oxå när jag lyckats fixa mitt problem.

Mvh

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, jag har haft den funderingen också. Skarven där ligger ju väldigt nära vattenlinjen, framförallt på babords sida där badstegen sitter. Om inte problemet blir akut värre tror jag att jag felsöker efter säsongen. Jag lär då börja med det enklaste - genomföringarna till självlänsen i aktern. Som sagt, återkom om du hittar ditt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill inte måla fan på väggen men jag har upplevt samma problem med en Uttern 510 som jag hade tidigare. Det kom visserligen in några droppar även vid bryggan men rätt mycket när man var ute och åkte. Letade som en besatt efter en läcka. Hittade en knappt synlig spricka i bottenfärgen som jag började peta i. Plasten var murken på en yta av 80*5cm i ett slag i botten. Jag tog bort det skadade materialet och lagade i med glasfiber och plast. Sedan drog jag på Epoxi över altihop och problemet var löst. Mycket jobb, men tillslut en tät båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har tätat med sika bakom alla lister i aktern som möjligen kom nära vattenytan samt runt motorfästet på akterspegeln, gjort test med inbromsningar så vatten sköljer över aktern och jag tror detta fixade min läcka. troligen var det för lite tätning under listerna mellan skrov och topp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...