andtom 2 Postad 1 Augusti , 2010 Fick reklam från Conrad.se som har många bra prylar men denna gång blev jag lite skeptiskt. Det gällde ett blitillbehör för att kolla laddning vilket är intressant även i båt. Det gällde ett battervarningssystem ADAC-Battwatchmed följande egenskaper: Indikering av felfritt bilenergisystem och batterikapacitet Övervakning av regler- och batteriladdningssystem (generator, kilrem, anslutningar och kablage) Ljudlarm och ljussignal med lampor i fyra färger Visning av kupétemperatur (°C/°F) Spänningsindikering. Förutom detta ska den även kunna berätta ifall enskilda battericeller är skadade. Allt detta fås genom att plugga in apparaten i Cigguttaget! Läs mer i handboken här. Någon som tror på hela paketet? Intressant med ett pris på 495:-om det skulle fungera med tanke på båttillbehörpriserna. Jag é skeptisk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 2 Augusti , 2010 Det är ju en yvig beskrivning, men i någon mån klarar den av det. - Innan start kan man kolla batteristatus genom att under 10 sekunder belasta batterierna med halvljuset. Prylen mäter då spänningsfallet för att se att batteriet inte är helt slut. - När man kör visar den att generatorn laddar genom att spänningen är högre. - Den larmar för alltför hög laddspänning, som då skulle indikera att regulatorn var trasig. - Kupétemperatur mäts antagligen med en termometer i instrumentet, det är en sån där extrafunktion som är mer eller mindre gratis att lägga in, ungefär som att det alltid finns klockor på mikrovågsugnar. - Dock såg jag inget om status för enskilda battericeller. Det man kan fundera över är ifall man behöver en sådan här pryl, huvuddelen kan man ju få reda på med en vanlig voltmätare. Till det kommer att den är så gräsligt ful att den aldrig kommer sitta permanent monterad i min båt iallafall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser