Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
Selor

Var finns 230VAC/110VAC transformatorer?

Rekommendera Poster

Är det någon i detta forum som vet vart man kan köpa 230VAC/110VAC transforamtor för marintbruk? Jag har sökt överallt på internet utan att finna någon leverantör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är jag trött eller allmänt dum bara men jag fattar det som att du har 230V i båten nu och vill ha 110V eller? Om så är faller skulla iaf jag vilja veta varför? Om du därimot vill ha från 12v till 230v finns det massor tex på clas ohlson.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej havetsstorm! Jag vill sätta in en ny 230VAC transformator före mitt befintliga 110VAC system, därav behovet av en 230/110 transing. ;-) Anledningen är att jag har en massa utrustning som går på 110V ombord som känns onödigt att kassera med tanke på att båten är ny. Tanken är att sätta 230/110 transformatorn före det befintliga systmet och låta det vara som det är plus att jag kan ta ut några 230V eluttag på ovansidan transformatorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu snurrar de här i mitt huvud kan jag säga...... Funkar ditt nuvarande 110VAC system? Om ja, så är du inte nöjd med detta och vill ha både 12VDC, 230VAC och 110VAC ombord..?¿ Utgår ifrån att det är på det viset nu...då skulle jag skaffat en transing från 12VCD till 230VAC och därefter ett motstånd från 230-110....finns förmodligen på ELFA

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Perra

Hej... Abel marin i Norge hr det... Bara att ringa dem.. www.abelmarine.no

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har troligtsvis en amerikansk båt med ett 110VAC system installerat då detta är standard i det stora landet i väster, de flesta andra länder har 220V/AC så vad han vill göra är att kunna koppla landström vilket blir 220V->100V. Så fattade jag det, kanske rätt, kanske fel :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej havetsstorm! Kenbja är helt rätt ute! Jag har alltså en båt som har ett installerat 110VAC landströmsystem som bla. driver batteriladdare, varmvattenberedare och spis. Jag kan för dagen inte nyttja dessa eftersom mitt landströmspaket inte går att ansluta med vårt 230VAC system i sverige. Jag vill alltså ta in 230VAC landström till en transformator som transformerar ner till 110V så att jag kan nyttja den 110V utrustning jag har ombord idag. Dessutom vill jag kunna dra in några eluttag i båten på uppsidan om 230-transformatorn för att därmed kunna ta ut vanlig 230V i eluttag ombord för tex en TV. Självklart har jag också ett 12VDC system ombord som fungerar som det skall, problemet rör bara den utrustning jag har ombord som bara kan drivas med landström som tex batteriladdaren som jag inte kan nyttja alls idag. Har jag rätat ut dina frågetecken? ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik Ruhe

Föreslår att du kontaktar Elfa, eller vilken elaffar som helst. Exempelvis en mellantransformator från Tufvasson. Elfa sid 1190 i min gamla katalog, best nr 56-253-30, pris ca 1000:- Och så beror det ju på vilken effekt du vill ha ut. PS Det där med motstånd 220-110 V som någon föreslog är helt omöjligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det va jag som yra om motstånd.. kollade med en kompis som är elektriker idag och han så oxå att de går inte, men de finns som sagt 230-110 transing på ELFA ........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Michael

Har tittat på detta för min båt och har hittat två leverantörer; Tufvassons och Odelco. Tycker dock att Odelcos variant är vassare eftersom den går upp till 3600 W och Tufvassons bara till 1100 W. Inte säkert att det finns så mycket tillgängligt där man kopplar in sig, men det kan vara skönt att kunna köra både kyl, micro,batteriladdning, ljus och varmvattenberedare samtidigt om det finns kapacitet. Räknar man baklänges krävs det en 16A säkring för att kunna ta ut 3600W ur 230V. Båda leverantörerna har .se hemsidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Perra

L.H-batar.se har bra konverteers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en amerikansk båt (bayliner 2655 -02) med samma problem, har du hittat någon lämplig omvandlare ? I min tidgare båt följde det med ett skåp dit man kopplade landströmskabeln och sedan direkt i elstoplen med 220v . Kylskåpet håller inte kallt över natten, så något måste göras ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...