Minona 2 Postad 1 Augusti , 2010 Hej! Jag äger en solö aqua cabin med en volvo penta B20 motor i och ett 100 drev. Båten är väldigt svårkörd eftersom den inte vill köra rakt, Man måste hela tiden röra lite på kunna köra rakt fram. När vi köpte vår båt så sa försäljaren att den inte hade feedback styrning vilket gjorde att man hela tiden måste hålla i ratten och ratta hela tiden. Jag undrar ifall detta är vanligt hos båtar med drev, Jag har aldrig haft drev på mina båtar förr. Kan man köpa feedback styrning? Vad kostar det? Kan det vara en inställningssak? Besök gärna vår hemsida och skriv i gästboken! www.minona.n.nu Senast ändrad av Minona | 01 augusti 2010 | 22:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 2 Augusti , 2010 Samma sak med min B18 100 drev, måste ratta hela tiden några cm höger eller vänster för att köra rak, misstänker arr det är samma sak med alla båtar med drev. Kanske någon som kan ha en lösning på det? Kanske lättare med båtar som har hydrolikstyrning men eftersom jag inte har det kan jag inte svara på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pirayan 37 Postad 2 Augusti , 2010 Hej hej Jag tror nog att övervägande motorbåtar med drev har en förmåga att slingra sig. Men det brukar bara vara vid låg fart och om båten är kort (upp till ca 8m). Jag har i alla fall inte haft någon som INTE slingrat sig vid kanalfart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 2 Augusti , 2010 Det kan stämma, jag måste ratta fram och tillbaka i lägre fart än högre fart. Kanske händer samma sak med Minonas båt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Blue-Label 0 Postad 2 Augusti , 2010 Hej, min tigare båt med ett drev var likadan, båten ormade sig fram i låga farter. Dock stabil vid högre fart. Är normalt för 1-drevs båtar. Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 2 Augusti , 2010 Finns flera trådar om detta tidigare under åren... Delvis kan problemet beror på att man överkompenserar när man styr. Alltså vrider för mycket på ratten (istället för att vänta på att vridningen får effekt, plus återställa ratten när rätt riktning är uppnådd), så att man sedan måste vrida ännu mer tillbaka -- fram, tillbaka, mer och mer... Så blir det när mina barn ska köra båten... Delvis är problemet en logisk effekt av kombinationen drev och skrov utan köl, som jag fattat det. En naturlig pendling. Testa att köra rakt fram långsamt på en större vattenyta någon gång när det är vindstilla och spegelblankt --- när båten går någorlunda rakt fram, håll ratten HELT stilla --- då kommer ni att se att riktningen föröver pendlar lite grann. Fast håller ni ratten fast, så kan båten ändå orma sig rakt sett över en längre sträcka. Sedan kan det förstås även vara vinden som varierar. Motorbåtar är ofta ett stort vindfång och utan köl så trycks de lätt åt sidan. Mitt bästa tips är att ha tålamod när ni kör långsamt. Vrid lite på ratten, vänta 5 sekunder, vrid lite till på ratten om det behövs, vänta 5 sekunder, osv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser