wanmar 2 Postad 12 Augusti , 2010 orginal funkar bra Qvicksilver Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke640 0 Postad 13 Augusti , 2010 Prova en propulse propeller. Du får en propeller med fyra blad som ger dig ett bättre lyft i båten, den ligger högre och du får en lägre planingströskel. Stigningen på propellern kan du själv lätt ställa och prova dig fram vad som blir bäst just för din båt. Bytte själv på min örnvik 640, vilken skillnad. Bättre ax, mjukare gång (tar vågor bättre), sjunker inte igenom när man kör över/förbi våg, lägre planingströskel, högre marschfart och bibehållen toppfart Kollla på Claes Ohlsson för lägsta pris Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 13 Augusti , 2010 ok..ska fundera på Propulse, många säger tyvärr att den inte är så bra? Vad kör du för motor med Propulsen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke640 0 Postad 23 Augusti , 2010 Mercury 100 4 takt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 Augusti , 2010 Har också en Örnvik 500 med Mercury 60 hk 2-takt. Till den har jag en Stiletto rostfri propp med 12 stigning. Den varvar 5200 när jag är själv i båten och gör då 30 knop. Men det ska tilläggas att jag fick höja motorn två pinnhål innan jag blev nöjd. Jag har också fått lära mig att Stilettos proppar är hyfsat cuppade, så deras stigning är svår att jämföra med. Senast ändrad av Sardaukar | 23 augusti 2010 | 11:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 23 Augusti , 2010 tack för det inlägget! är mått och vikt detsamma som på min båt? har ännu inte bestämt hur jag ska göra köpa ny alt. lämna in prop för cupning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 23 Augusti , 2010 Ja, det är samma. Jag har efterföljaren till CLX som kallas Flamingo. Skrovet är detsamma. Det är bara inredningen som skiljer. Jag skulle inte cuppa en 14-tummare. Då borde den bli ännu jobbigare för motorn att dra runt. Kör på 13 aluminium, eller 12 stålpropp. Har du motorn hissad något, eller sitter den i botten? Senast ändrad av Sardaukar | 23 augusti 2010 | 17:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
brobben 0 Postad 24 Augusti , 2010 jag har inte hissat motorn något och vet inte just nu på vilken höjd den sitter, ska kolla det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J-bro 1 Postad 24 Augusti , 2010 köp bara ingen propulse jag provade och det verkade bra då man kunde justera stigning & skifta blad osv men efter några år så plötsligt i princip exploderade den (nej har aldrig varit på några stenar eller dylikt) plasten var helt slut. Till råga på allt så gick båten bättre när jag skruvade tillbaka min gamla alu-propp så nja jag gick på det en gång men gör inte samma miss som mig. Jag pratade även vid ett tillfälle med en seriös propellerhandlare som bara skrattade och sa om aluminium är billiga varianten gentemot stål vad tror du då att plast är...ingen prollerer i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Augusti , 2010 Hissa den två hål så ska du se att du får en bättre båt! Skaffar du stålpropp kan du hissa den något hål till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser