Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
Repslagare

Vill börja segla!

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är en familj på fem personer. Två vuxna och tre barn på 10, 8 och fyra månader.

Har tidigare haft en motorbåt (Coronet 24 family). Dock bara en sommar p.g.a. husköp, men upptäckte att vi vill ha mer sjötid och inte bara ta oss från A till B. Nu efter tre år är vi sugna på att komma ut på havet igen och funderar på att skaffa segelbåt istället. Ingen av oss kan segla så det lär bli en kurs eller två innan vi går ut. Är det någon som har ett förslag på en lämplig båt? Tänkte leta i prisklassen 100.000 ( /- 20.000). Funderar på en B31:a alt en Johnson 26. Skulle någon av dessa fungera för en novis familj som inte vill ha allt för tuff segling under semestern?

Salta hälsningar från Västkusten.

/Håkan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tuffa seglingar har mer att göra med vädret än båten. Man får anpassa sig efter det helt enkelt och med små barn ombord är det ändå lämpligt att gå lite kortare sträckor så man kan ha en hyfsad överblick över väderläget.

Det finns en sökfunktion du kan använda. Söka på nybörjarbåt, lämplig förstabåt el dyl så kommer du hitta massor av förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svårt att hitta en lagom båt för den peng som du anvisar. Föregåenda talare föreslår kortare sträckor, det är nog en bra idé med tanke på barnen, då kanske det blir mycket bryggsegling istället. Då kan jag föreslå en Compis 28, den har mycket stor sittbrunn, kan vara bra när ni är fem i familjen. Ruffluckan är placerad lite åt sidan så det blir inte så tokrtångt i ruffen.

En Compis 28 får du loss för den peng som eran budget tillåter.

http://www.compis-seglarna.com/

PS, glöm inte flytvästarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan ju bara rekomendera det jag vet och det är en shipman 28 riktigt bra båt eligt mig som inte vet mycket men har många kojer och en bra sittbrunn och separat toa om än inte så stor men separat. lättseglad och trygg.

båten lutar gärna för lite vind men kommer till ett läge där den inte lutar mer fast det blåser på bra, och har man rulle fram seglar den nästan sig själv ju.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med där. Ser något omoderna ut men verkar vara riktigt bra. Kommer troligen bli min nästa båt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stetchar du en aning på prislappen så kan du nog hitta en Maxi 84 i en sådan får ni plats och den är lättseglad. Vet motorbåtsåkare som bytt till en sån och har själv seglat med en.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad du än hittar köp en med rullfock/ rullgenua det är rena drömen för en som inte är så haj på att byta segel.

Och storen är ju sen bara att hissa upp o ner så så himmla mycket segel kurs behöver ni nog inte gå. Leta sen någon vän som kan visa hur grejorna funkar resten löser sig då ni redan har båtvanan. Att sen köra med spinnacker blir nästa steg en solig dag när ni har fått koll på hur resten funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ja vad det gäller båtar så finns det mycket att välja på. Jag roade mig med att kolla blocket inom det angivna ekonnomiska intervallet och där finns ju en del trevliga båtar. Compis 28 dök upp ganska ofta, har själv aldrig seglat en sådan men den ser trevlig ut med ett för sin ålder ganska modernt utseende.

Vad det gäller seglingsegenskaper och dylikt så kan ju www.sailguide.com rekommenderas.

Annars kan jag utifrån min egna erfarenheter bara tipsa om att rullfock är praktiskt, likaså neddragna fall samt lazyjacks och rodkick. Detta hade inte jag ombord när jag började segla och nu kan jag inte tänka mig att vara utan.

Att även förenkla hanteringen av storseglet gör mycket för att göra seglingen bekvämare, och att kunna reva sina segel ifrån sittbrunnen är för mej skönt när vinden friskar.

Sedan kan man förstås göra som Toaen, han har köpt sig en båt där hela masten står i sittbrunnen men det är nog kanske att betrakta som överkurs? (båten ifråga äro en Fjord28MS)

En annan detalj jag inte vill vara utan är en autopilot!!

Ha´ t pent S

Senast ändrad av smoegen | 10 augusti 2010 | 09:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förutom tipset om rullfock och neddragna fall ( och dra framförallt ner kontrollinorna till revningen! ) så tycker jag väl att motor är en ganska väsentlig detalj om ni är ovana. För köra båt med motor kan du ju.

Många av dessa äldre båtar har fortfarande originalmotorn. Den kan funka som en klocka i många år men just när det blåser upp och ni ska in i hamn så funkar den ej... ej kul. Kolla om dieselfiltret är bytt eller rent, det ger en god indikation om säljare av en båt har koll på den delen?

Fast om du söker rätt på en båt där den stackars förra ägaren bytt motor för några år sedan så är chansen högre att det funkar tycker jag. Då får du öka budgeten men det kanske det kan vara värt?

Sedan, har du redan en sorts mini-säng som hängs upp i tampar i alla fyra hörnen? Suverän tyckte jag när jag var ute med så små barn. De hänger rakt oavsett lutning och gungar lite, sover som stockar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha suttit med ungefär lika mycket pengar lade jag upp en kravlista, min blev enligt följande:
1. LYS minst 1,03.
2. Partialrigg, för att kunna trimma riggen bättre och i viss mån slippa bautagenuan.
3. Minst 1,70 i ruffhöjd.
4. Minst fyra kojer över 1,90 i längd och försvarbar bredd för att kunna ligga bekvämt.

Följande modeller blev då aktuella:
- Albin 78
- Dixie 27
- Sunwind 26

Så, jag säger väl någon av dessa.
Fina seglare alla tre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast just den modellen har mycket ojämn kvalitet, har jag läst. Denna modell bör kollas noga innan köp.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...