Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
grebonicke

Darrande varvräknare VP

Rekommendera Poster

Hej igen,
när vi var på väg in till hamnen i torsdags så darrade varvräknaren väldigt på tomgång, den slog mellan 0 och 1000 varv. När vi väl gav gas och körde så låg den på 0 rpm. Den vaknade till liv lite igen strax innan vi slog av motorn vid bryggan.

Vi har en VP panel med endast en varvräknare förutom varningslampor och startnyckel. Motorn är en 2003T. Jag trodde att det var vajer men laddade mer motormanualen och det ser ut som att det är styrt elektriskt? Det har inte visat några tendenser innan på att inte stämma med varvtalen.

Sökte här innan men hittade ingen klockrent gällande detta så alla tips mottages tacksamt, skall ner i veckan till båten igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, skall göra det på fredag. Tack för tipset!

Tack för länken med, superbt med sprängskiss och alla delar =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg på marinpartseurope.com att det fanns flera alternativa instrumenteringar till din motor, så kolla vilken som stämmer med vad du har. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ryktet säger att pentas varvräknare ofta går sönder....jag har iaf råkat ut för det och letar begagnad nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, har du med en diesel till din varvräknare? Gissar på att det finns alternativ för att priserna var väl tilltagna tycker jag... =) Berätta gärna vad du kommer fram till.

Går det att kontrollera varvräknaren på något sätt? Ge den lite olika spänningar och se om den gör utslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hann inte med det i helgen - fick jobba lite med värmaren istället.

Den fungerade i alla fall hela fredagen i princip, sedan på söndagen var den inte med alls - det var ju rejält fuktigt ute då. Så jag skulle tippa på glapp eller att det ärgat någonstans.

Återkommer när jag skruvat isär panelen/varvräknaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...