Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Andershe

Dieselmotor beteckningar

Rekommendera Poster

Hej

Kan någon kunnig hjälpa mig att förstå dieselmotorbeteckningar?
KAD 42, KAD 43, TAMD 41 osv
Nyare VP D3 etc kan jag.
Har alla dieselmotorer sötvattenkylning?

Tack för svar

mvh
Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite förklaringar.

KAD är en motor avsedd för drev. KAMD är avsedd för backslag.

TAMD är för backslag och AD är för drev.

KAD 44 är större än 43 som är större än 42 osv. Skillnaden mellan AD och KAD är vad jag förstått att KAD-serien har både turbo och kompressor medan AD-serien bara har turbo. KAD-serien har väl också elektroniska reglage.

Vad jag vet har alla dieslar i denna storleksklass sötvattenkylning, men där kan någon annan det nog bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en djungel med volvo pentas beteckningar men det är som föregående skrev samma motor heter olika beroende på drev eller backslag. Md =marin diesel=aq,Tmd=turbo marin diesel=aqd, Tamd=turbo aftercoling marin diesel.=aqad Kad=kompressor aftercoling diesel, Kamd=kompressor aftercoling marin diesel,problem med kad o kamd är att det i beteckningen inte finns att det är turbo också.Man kan undra om dom på volvo penta kan hålla reda på deras egna beteckningar , om man går in på deras hemsida o söker på tex md21 så hittas den inte men om du söker på aq21 så hittas den men det är samma motor, siffrorna står för volymliter men det stämmer inte heller riktigt för tex TMD40 borde vara 4liter men den är på 3,6L, om man tittar i specarna är alla motorer mindre i volym än sifferbeteckningen så det gäller nog att få tag på en riktig volvo penta expert för att reda ut begreppen. Mille



Senast ändrad av repen_1 | 02 augusti 2010 | 02:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvopenta har en del av sajten som heter Motordatabas där du kan ladda hem gamla faktablad, instruktionsböcker och tillbehörslistor. Redan tabellen i sökningen ger en bra överblick. Det enda kluriga är väl att drev heter Aquamatic och att när en motor uppdateras lite så får den -B, -C, -D osv efter beteckningen.

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/Pages/publication_search.aspx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...