Styrbjrn 1 Postad 1 Augusti , 2010 Hej kamrater! Har precis tillbringat en tid i Sthlms skärgård, en sak som retat upp mig ordentligt är alla dessa ungar som åker runt i gummibåtar i tid o otid. Senast i torsdags kom två killar i ca 8 års ålder farande mitt i Utös trånga kanal, avståndet till en Sqadron 55 när han gick ut var ca 2m. Är det passade att ha barn farande på ställen där det även far runt 10 ton tunga båtar med bakfulla kaptener? Hur lätt är det inte att missa en 2.5m lång gummibåt när du har fullt upp att kasta loss / lägga till med allt det kräver! Vad tycker ni? Skulle det inte vara bra med en lägsta ålder på mer välbesökta platser? /Styrbjrn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KrilleO22 0 Postad 1 Augusti , 2010 En sådan regel skulle innebära katastrof - för väldigt många par! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=360130 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bore_99 2 Postad 1 Augusti , 2010 Jo i bland känns det så jag tycker iof att det är mest ireterande när dom åker runt runt Men har ett effektift mot medel. Har en egen ribb gummibåt med 15hk gör ca 23knop ett varv med den i viken så brukar man köra i från alla småglin. Då siter dom och tjatar på pappa i ett par timmar att dom ska skaffa större motor sj hade man en 2hk på en uttern 370 wee vad fort det gick Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 1 Augusti , 2010 I sådana här fall är det ju inte tal om att förbjuda kids att åka omkring och ha roligt, det handlar mer om föräldraransvar. Många föräldrar är alldeles för snabba på att släppa iväg ungarna i jollarna för att de inte orkar ta diskussionen om hur man ska bete sig på sjön eller att de inte orkar med tjatet och därför ser en enkel utväg att få lite lugn på bryggan. Att införa en åldersgräns gör att det blir som i vissa delar av Canada och USA. Där har man åldersgränser för hur många Hk det får sitta på akterspegeln (Tror man måste vara minst 16 år på vissa ställen för att ha över 9,9 hk) Och visst, det hade kanske löst vissa problem, men återigen så kan som vanligt sånt här stävjas med kunskap och sunt förnuft. Förvänta dig inte att en 8-åring ska ha både och, det är föräldrarnas uppgift att förmedla det. Vad är det folk brukar säg? Frihet under ansvar. Tyvärr brister det oftast i den senare delen..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 1 Augusti , 2010 Jag säljer vattenskotrar i yrket och blir många gånger förvånad över föräldrar som kommer in och ska ha en leksak som deras 9 åring kan köra. De köper en vatten skoter med 110 hk minst och som gör 50 knop och denna ska deras unge som knappt kan cykla få köra. Jag har inga ord för detta obefintliga föräldraransvar som mycket väl kan resultera i dyrbara olyckor och personskador. ANSVAR är nyckelordet och det är föräldrarna som har detta, eller rättare sagt saknar detta i många fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kjellebilder 0 Postad 2 Augusti , 2010 Kul att någon annan än jag reagerade på detta. Vi var på Utö för c:a 3 veckor sedan och satt och tittade på småungar som knappt kan simma, än mindre föra fram en båt, kryssa mellan båtar som försökte lägga till alternativt skulle ut. Det blåste en del så ibland var det lite bökigt att lägga till. Såg en gummibåt som höll på att bli träffad av ett ankare från en segelbåt! /Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser