Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
mansmag

Konvertera Yamaha 15hk till 20hk

Rekommendera Poster

Jag funderar på att köpa en Buster XSR. Jag vill dock ha 20hk och de flesta på begagnatmarknaden har 15hk. Nu är det ju som så att det egentligen är samma motor...
En kille i en butik sa att det är samma motor och då frågade jag förstås om man kunde bygga om till 20hk, han försökte snabbt byta ämne men sa att det är samma förgasare, men olika munstycken och kanske pluggat.

Hur trimmar man? Vad kostar det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det samma motorfamilj? För på John-Rude är det nämligen så att 9,9 - 15 hk är samma motor, 20-40 hk samma osv.....

Och en annan sak, 2-takt eller 4-takt?

OM det är 4-takt så kolla på specen nedan, verkar ju vara samma motorspec iaf.

http://www.yamaha-motor.com/outboard/products/subcatspecs/5/specs.aspx

Senast ändrad av Matanza | 01 augusti 2010 | 14:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är fyrtakt jag pratar om och nya motorer alternativt -03-04.
15hk och 20 hk är samma motor, i varjefall enligt båtsäljare jag pratat med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På Yamahas hemsida finns sprängskisser med artikel nummer. Kolla igenom dom o se vilka delar som skiljer. Om power head och rigg är samma så borde det ju gå frågan är bara om det är ekonomiskt försvabart. Är det en plugg och ett munstycke till knasaren så lönar det sej nog. I sämsta fall är det hela förgasaren, insug, topplock, kamaxel, avgaspipa o tändbox som skiljer o då är det nog billigare att köpa en 20 hästare direkt. Posta gärna vad du kommer fram till. Sök även runt på lite Amerikanska forum, de brukar ha koll. På iboats o The Hull Truth finns duktiga Yamaha-mekar som postar. Ibland kan det även löna sej att göra en nästan konvertering. Det ryktas att man ganska enkelt kan göra en nästan F100 av en F80 bara genom att ta bort nån strypning. Egentligen skiljer mer saker men det mesta av effekten sitter visst i strypningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hittar inga sprängskisser. Det är väl enklast att ringa en motormek...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...