rogerhoglund 0 Postad 31 Juli , 2010 Jag har en TAMD40B (1990). Batterierna tycks inte ladda tillräckligt under gång. Med motor påslagen kunde jag mäta till 12,7 volt direkt på generatorn. Kompisens båt genererade 14 volt som jämförelse) Efter ett par dagar var jag ner i 11,4 volt i driftbatterierna (3 st seriekopplade) och började få problem. Behöver generatorn bytas eller vad kan man förvänta sig för laddning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 530 Postad 31 Juli , 2010 På min AD41a sitter det en generator som har en sensorkabel. Om den inte är ansluten korrekt laddar inte generatorn bra/alls. Kanske har du samma och problem med den? Min sensorkabel är gul och satt från början kopplad till förbrukarutgången på skiljedioden/diodbryggan som delar laddningen mellan förbrukarbanken och startbatteriet. eftersom jag nu satt in ett skiljerelä har jag nu satt sensorkabeln direkt på utgångenn för plus på generatorn. (Generatorn behöver inte kompensera spänningsförlusten från dioderna längre.) Ett annat alternativ är att du har problem med något av batterierna. Koppla isär och ladda dem separat och mät spänningen på dem efter några timmars vila. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser