Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
artens

båten lutar åt höger örnvik clx commander 2003

Rekommendera Poster

Vad kan det vara? står o lutar i hamnen ca 10 cm syns direkt vad kan de vara?  allt finns på höger sida batteri, pulpet mm? vad göra? Skäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börjat med att flytta på tunga saker, batterier och annat och placera detta så det blir jämnvikt.

Går inte det får du lägga i balast. Själv har jag en säck med sand i ett stuvfack för att få jämnvikt i båten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har oxå en Örnvik commader clx 2002, har du kollat så det inte står vatten i länsen som påverkar viktfördelingen? jag har nämligen problem med att vår båt som tar in vatten någonstans i aktern.

Mvh

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men den är väll konstruerad att luta åt höger?

Om det mesta av utrustningen sitter på höger (styrbord) sida så kommer båten luta åt höger.

Dessutom så sitter förare och passagerare på höger sida och då kommer båten luta ännu mer.

Möjligen kompenseras då man kör båten och motorns vridande moment rätar upp båten. (beror på fart och last)

Vissa modeller har ett stuvfack på vänster sida och möjligtvis att du försöker flytta dit tyngre saker som kan kompensera lite. Men lösa problemet blir svårt då båten är byggd på det sättet.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...