Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Tompamannen

Vart sitter begränsningen i en bils dragvikt?

Rekommendera Poster

Jag har inte riktigt fått kläm på hur man ska resonera. Jag har en Honda CR-V 08 med automat. Enligt regbeviset får den dra max 1500kg. Kroken är specad till max 2000kg. Max sammanlagd bruttovikt är 3580kg. Bilen har en tjänstevikt på 1610kg. Totalvikten på bilen är 2080kg.

Så här långt är jag med: Om jag lastar bilen full, dvs. så den väger 2080kg, så orkar den dra 1500kg släp så max bruttovikt uppnås, 3580kg. Men om vi leker med tanken att jag ska dra upp min båt med tillhörande 30-vagn, då säger lagen att vikten på ekipaget bakom bilen får inte överstiga vikten på bilen med mig och eventuell last i. Men om bilen då väger 1700kg med mig och lite skit i skuffen, och båten kärra väger 1700kg, då ligger bruttovikten på rätt sida om 3580kg men max släpvagnsvikt har överskridits, får jag ändå köra så? Kroken är ju specad att hålla för det, frågan är om dom 1500kg är en siffra enbart för att inte max bruttovikt på 3580kg ska överskridas, eller om man KAN lasta mera bakom bilen så länge man inte överskrider 3580kg?

Min frågeställning gäller alltså om det är i bilen som begränsningen sitter eller om det är en pappersgrej att den inte får ha mer än 1500kg på kroken. Anledningen till min fråga är att jag har en hyffsat brant backe upp till huset, typ 13-14% lutning, och det hade ju varit lite pinsamt om typ dragkroken lossnar mitt i backen för att ekipaget väger 1501kgSkrattande

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du är orolig för att nåt ska gå sönder, så kan du nog dra det femdubbla utan att något händer. (Och att du har tillräckligt med hästkrafter för att komma upp för backen, naturligtvis).

Om du är orolig för att bängen ska komma och bötfälla dig, så se föregående svar. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, vad lagen säger vet jag. Båtupptagningsvagnar med LGF-skylt räknas inte som obromsat släp, utan det enda som gäller är att ekipaget efter bilen inte får väga mer än vad bilen väger precis i det ögonblick som jag rullar. Detta iaf. beträffande vikten, sedan finns det bredd-mått och sånt, men det hör inte hit.

Min fråga, som Krille svarade på, dock lite taget ur luften på en höftSkrattande, var alltså vart begränsningen sitter, om det över huvud taget finns någon. Självklart finns det en gräns för vad bilen klarar, vad lådan håller för, vad draget orkar osv. Och lika självklart finns det en säkerhetsbuffert på dom siffrorna som skrivs. Men frågan är varför t.ex. min bil med automat får dra 1500kg och en manuellt växlad 1600kg. Är det bättre bromsar på en manuell, är det för att den väger mindre och därmed får dra mera? Eller är det krokens maxgräns man ska gå efter när det gäller att dra en 30-kärra? Varför får t.ex. en SUV som väger 1 ton mer än min CR-V dra 2000kg mera? Har den ett starkare drag eller vad?

Det enklaste för att få svar på om grejorna håller kanske är att koppla mina andra 2 bilar efter varandra och se om kroken sitter kvar på bilen när jag kommit uppför backenCool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte ovanligt att dragvikten skiljer mellan automat och manuell. Oftast så får den manuella dra mer men inte alltid.  En orsak kan vara att automatlådan inte klarar belastningen och blir överhettad. Förr fanns det ibland krav på att det monterades en oljekylare till växellådan om man monterade dragkrok på en bil med automatlåda. Vet inte riktigt hur det är nu, man skriver kanske bara ner dragvikten istället? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

En liten fråga vad gäller om man har LGF -skylt på vagnen . Och hur mycke får man dra då ??  Har en 3-axlad trailer med LGF skylt Båten väger tom 3,6 ton kroken är typgodkänd för 3,5ton .

Jag testade att dra med min Peugeot  Expert  det var inga problem då var båten nästan fulltankad så 4 ton var på vagnen .Tror inte farbror polis hade blivit glad på mig om dom hade sett mig Flört.

mvh Torgny

post-10014008-1394236460,3217_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade detta med transportstyrelsen för en tid sedan.

En 30-vagn räknas som ett eget fordon och enda begränsningen är att efterfordonet inte får väga mer än dragbilen vid det tillfälle bogsering sker, dvs bilens totalvikt vid tillfället.

Med B-behörighet begränsas totalvikten för bilen till 3500 kg. Har man en sådan bil med max totalvikt 3500 kg och maxlastar den så får man dra 3500 kg. Man är inte begränsad av vad kroken anges tåla eller andra begränsningar för bilen, men ekipaget måste vara trafiksäkert och detta kan ifrågasättas i efterhand om man drar mer än bilen kroken anges tåla och något skulle hända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett efterfordon (30km/h kärra med LGF-skylt) får aldrig ha fjädring. Så om man vill dra en Usa-trailer lagligt så måste man stummontera fjädringen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så då kan man utgå ifrån att alla viktangivelser som anges för släpvikt i regbeviset gäller när man ska åka 80km/h. Dvs. ska man åka med bromsat släp i 80 så gäller det som står, och ska man åka obromsat i 80 så gäller det som står under obromsat. Men krokens spec måste ju gälla? Man har ju ett D-värde på kroken, då kroken ska klara en viss belastning uppför en viss lutning.

Men generellt så verkar man ju endast vara begränsad av att inte släpet ska överskrida bilens totalvikt när man använder bilen som traktor, med undantag för frågetecknet om dragets hållfasthet då. Så i praktiken så om jag lastar Hondan till 2000kg så får jag även dra 30-kärran om den väger 2000kg, trots att bruttovikten för hela ekipaget överstiger 3580kg?

Sedan detta som nån nämnde med automatlådan och kylning. Jag vet också att det var så för många år sedan, att man var tvungen att montera en extra oljekylare om man monterade drag på en automatare. Jag har inte så stor erfarenhet av automatlådor men inte kommer väl lådan gå så varm om man drar upp båten och endast kör i 30km/h? Det är ju skillnad mot att ligga och åka i alperna med 1500kg's husvagn uppför backarna, det är väl detta som i så fall kan bränna convertern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt uppfattat.

Och med bromsat efterfordon finns det inga som helst viktbegränsningar.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som står på mitt reg beviset BMW 530 E39 och jag har BE körkort

Tjänstevikt: 1720 kg

Max last i bilen 530 kg

totalvikt 2250 kg

Släp:

Högsta vikt på släp för B-körkort 1250 kg

Högsta vikt obromsat släp 750 kg

Högsta vikt bromsadsläp 2000 kg

Högsta sammalagda brutto vikt för bil och släp: 4270 kg

Som det är, jag misstänker att jag inte får dra en obromsat båtsläp som överstiger 750 kg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alldeles korrekt att du inte får dra ett obromsat släp över 750kg. Detta gäller ett obromsat släp som får köras i 80km/h. Frågan som vi behandlar gäller en båtupptagningsvagn, den räknas som efterfordon, då gäller endast regeln om att den inte får överstiga bilens totalvikt. I ditt fall, med fullt lastad bil, så får du dra ett efterfordon (en båtupptagningsvagn) som väger 2250kg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du får dra 4270Kg totalvikt med BE-kort.

Hela ekipaget överstiger 3500Kg vilket gör det till Tung lastbil med släp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel tyvärr! Att hela ekipaget väger över 3500kg gör det inte per automatik till tung lastbil. Har man BE-kort så får man dra det som max släpvagnsvikt säger i regbeviset. Det är detta som är syftet med BE-kort, att man ska kunna dra tyngre, dels att fordonskombinationen 3500kg får överskridas, och dels att släpets totalvikt får överskrida bilens tjänstevikt.olinje.gif



Senast ändrad av Tompamannen | 02 augusti 2010 | 16:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh, inget att säga tyvärr om, jag är van vid att ha fel =)

På 90-talet åkte jag runt med en Mazda B2600 med en ganska rejäl släpvagn kopplad. Släpet vägde inte mycket men var typat till en vikt som gjorde totalvikten till över 3,5 ton. Jag frågade då polisen hur det var och de svarade att det var tung lastbil med släp som gäller.

Vi löste problemet genom att sätta dit mindre hjul och typa om den.

Vi försämrade altså vägegenskaperna, då fick jag köra ekipaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då! det går, även om jag har en bil som väger 3400 Kg och BE körkort för dra tungsläp ex vis: hela ekipaget för bilen 3400 Kg och släp 3600 Kg = 7000Kg då är det inget problem.

Det står klar och tydligt på bilregistrering hur mycket du kan dra med bilen med B körkort och BE körkort, titta på din bilreg så får du själv se.

 



Senast ändrad av Alani | 02 augusti 2010 | 17:18

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid körning med efterfordon kan man betrakta dragfordonet som en traktor!

Alla regler om tungt släp gäller inte!

Det är dragfordonets totalvikt altså den vikt som det har för tollfället med last som räknas, om ekipaget skulle bli över 3500Kg så har den ingen betydelse, bara dragfordonet väger lika mycket som efterfordonet, så är det OK med vanligt B kort.

Och om efterfordonet är bromsat så finns det inga somhelst regler hur tungt det får vara.

Och det kör man med B kort.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bromsat eller inte, jag tror fortfarande inte att man får överskrida dragets högsta godkända D-värde. Man ska ju ha i åtanke att när man ska uppför så har ju inte bromsen på efterfordonet någon betydelse för dragets påfrestning. Jag tror inte som i mitt fall med 4wd att bilen inte skulle orka, utan dragkrokens bultar går nog av om det blir för tungt. Fästet till den avtagbara kroken sitter bara med 2st M10 och en M12.

Så att man får dra hur mycket som hellst om man har ett bromsat efterfordon har jag svårt att tro tyvärr. För att ta några exempel, min egna bil där kroken är specad till max 2000kg och bilen till 1500. Även om bilen utan vidare klarar dra 5000kg uppför så kan jag inte gnälla hos Brink när den går sönder i och med att deras spec säger max 2000kg. En VW Tiguan med bensin och automat har max släpvikt satt 2200kg, men kroken är specad till 2500kg. Så min gissning är max 2200kg med bromsad släpkärra och BE-kort, och max 2500kg med bromsat efterfordon. (max obromsat efterfordon, samma som bilens totalvikt)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brottgränsen för 2st M8 och 1st M12 är lååångt mer än dom vikterna vi har talat om här.

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag på nått sätt har fått min fråga besvarad. 2000kg, mer ska jag nog inte hänga efter bilen. Kroken är ju inte specad för denna vikt utan orsak misstänker jag. Bilen ska nog klara min backe. Regeln med att inte efterfordonets totalvikt får överstiga bilens vikt känns som att jag kan tulla på lite. Växellådan spärrad på ettan, max fart 20km/h och uppförsbacke i princip hela vägen, varför skulle resultatet med en tyngre bil annorlunda? Nä så länge man håller sig någorlunda inom 3580kg för hela ekipaget så fungerar det nog.

Observera att min frågeställning enbart är hypotetisk vid ett eventuellt framtida båtbyte. Båten jag har idag väger ungefär 1300kg inklusive vagnen, så där är inga konstigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsatt att draget håller.

Saxat från länken:

Kopplingsanordning:

 

Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt

till dragfordonet. Förbindelsen ska vara dimensionerad för att klara de

påfrestningar den utsätts för.

 

 

 

 



Senast ändrad av All_to_slow | 03 augusti 2010 | 17:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...