SwingFit 0 Postad 31 Juli , 2010 Är det någon som har erfarenhet av arbete med kolfiber eller vet var man kan vända sig för att få tips. Jag har tänkt göra en instrumentpanel i kolfiber och vet egentligen ingenting om hur det är att arbeta med. Är det som att plasta fast man byter ut glasfibern mot kolfiber? Vill egentligen bara komma åt det där snygga svarta mönstret som tjockt klarlackad kolfiber har. Man borde väl kunna bygga instrumentbrädan i vanlig plast för att avsluta med ett sista lager kolfiber som klarlackeras? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 31 Juli , 2010 För mycket att skriva om så du får en länk istället. www.viebke.nu/komposit/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 31 Juli , 2010 Det är mycket pyssel att få fram kolfiberlooken som du är ute efter om du skall plasta upp en panel bara för det. Varför stripar du inte den befintliga panelen eller gör en panel i vanlig plast och får stripat den istället. Jag såg en Scangaard 21 från Degerö varvet i Schleswig i våras som man hade stripat totalt. Dvs hela skrovet var belagt med film och mast och spridare likaså. Alla trodde att det var äkta och att skrovet var riktigt. Det lär vara lika fint efter en sommars segling så om det går så bör ju en panel fungera. Googlade och hittade massor av firmor som gör detta. Ett exempel: http://www.autostripe.se/index.php?option=com_content&view=article&id=21&Itemid=21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 31 Juli , 2010 Eler kanske avsluta med: http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Sjalvhaftande-kolfiberark/ Visserligen Biltema..., finns ju vissa som dissar allt därifrån. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 31 Juli , 2010 Absolut enklast om du vill ha äkta kolfiber är att vaxa en glasskiva som du sedan bygger upp ett laminatskikt med väv och epoxy (rekommenderar NM-epoxy), Med en glasskiva som gjutform får du en helt slät sida som du sedan kan såga ut för instrumenten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Juli , 2010 Vad är det för fel på Biltemas Epoxy? Det är väl halva priset för i stort sett samma produkt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 31 Juli , 2010 Det är nog inget fel på Biltemas skulle jag tro, jag är dock van vid NM och har gjort av med några liter på diverse projekt genom åren. Biltemas har jag inte provat, men epoxy som epoxy. PS: träffade en arbetskamrat till dig igår kväll här på Tanums Strand Tommy! En motorbåtsåkande yngling med hårgelé och en 7,4 liters v8 i daycruiserbåten, blåa diodlampor i häcken hade han oxå (båten alltså). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanl 0 Postad 31 Juli , 2010 Hej Jobbar som Flygtekniker i skolan fick vi lära oss göra mindre arbeten med kolfiber. Kolfiberarken kommer i ark som är färskvara, du måste ha en mall som du lägger arken över hälst två tre lagger eller mer. om du vill få upp ful styrka må skall du desutom ha en vacum pump som suger ihop allt när det härdar i ugn. Men om ni bara vill ha styrka så går glassfiber ocg epoxy nästan lika bra nästan samma styrka och mycket enklare att arbeta med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Juli , 2010 Den enda jag känner till som skulle passa på din beskrivning av en motorbåtskörande arbetskompis, är en från Kungshamn. CS är initialerna. Det är en käck pojk. Han har en gul vattenskoter också, men enda gången jag sett den på sjön blev den bogserad av sin far, också en käck pojk, fast lite äldre, även han arbetskompis. Jag har försökt tala dem tillrätta under många år. Men det har inte hjälpt. Bägge sitter fast i motorbåtsträsket och det är omöjligt att få in dom på rätta tankegångar. Jag har också genom åren gjort slut på epoxy från NM, för flera tiotusentals kronor. I vinter har jag köpt en hel del epoxy från Biltema. Den enda skillnaden jag har märkt hitills är priset. Sen kan de ju det här med epoxy hos NM, om det är nåt man undrar över. Det kan nog inte personalen hos Biltema. Dina tankegångar om att plasta upp på en glasskiva tilltalar mig. Skall man vaxa och ha på släppnedel? Har tillverkat skivor på en blank aluminiumplåt vid ett flrtyal tillfälle med gott resultat, men ytan har inte varit viktig i de fallen. En glasskiva är nog slätare. tommy Senast ändrad av toaen | 31 juli 2010 | 16:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 31 Juli , 2010 Sök på webben. Finns massor att läsa (har kollat lite) Många håller på med delar till bilar i kolfiber. Tror du ska göra en av riktig kolfiber, inget fusk, då miljön för båtar i tuff. Bäst är nog om du köper lite material och testar lite först. Man lär sig nog efter några försök. Jättekul idé och du måste lova att komma tillbaka med bilder. Tror många är intresserade. (jag är det) Finns säkert kvalitetskillnader i hur man gör och vilka material man använder men spelar säkert ingen roll för en instrumentbräda. Där är det finnish mm som är viktigast. ::Harry:: Kul med nya projekt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser