SwingFit 0 Postad 31 Juli , 2010 Jag har ett par projekt inför vintern -bl.a. att bygga en sarg för en vindruta och att bygga en batteribox. Problemet är att jag vill kunna skruva fast vindrutans ram i sargen och skruva fast batterierna och andra tillbehör i batteriboxen. Jag undrar då om det är ok att plasta in trä där det ska skruvas så att man har något som skruven drar i? eller börjar det instängda träet att ruttna efter ett tag? Finns det andra, bättre sätt? Har ingen erfarenhet alls av Divinyl eller vad det heter, är det skruvbart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 31 Juli , 2010 Beskriv lite bättre för det måste finnas en hake i frågeställningen, i min värld är trä väldigt bra att skruva i, varför plasta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 31 Juli , 2010 Islagsmuttrar heter problemlösaren du söker. En mutterhylsa med taggar som du trycker ner i ett borrat hål med vanlig gängning för gängad skruv. http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksearchquery=islagsmuttrar Senast ändrad av Matrix | 31 juli 2010 | 10:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 31 Juli , 2010 Det skulle inte jag lita på i en vindruta. Dessa brukar inte hålla för större belastning och att slå ner taggarna i plasten blir nog inte bra. Jag tror att trådskaparen menar om han kan plasta in trä bakom plasten för att skruva i. Och det går väl i princip bra så länge man ser till att det blir tätt i skruvhål så att inte vatten kommer in till träet. Det är ju ganska vanligt att man gör så i båtar. Ett annat sätt är ju att plasta in ett plattjärn av rostfritt eller aluminium som man sen borrar och gängar. Rostfritt är bra men kan ha nackdelen att den ger upphov till delaminering mellan plast och plåt vilket inte aluminium gör lika lätt beroende på att plasten och aluminiumet har samma värmeutvidgning. Nu spelar det nog ingen roll eftersom det bara skall fungera som en mutter på baksidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 31 Juli , 2010 Brukar kunna finnas rätt mycket plywood inplastat i båtar, antingen för att ge styrka (akterspegel) eller för att skruva i (t.ex. vid gångjärn). Äldre båtar har ofta balsaträ där moderna båtar använder divinycell eller motsvarande istället. Om du tycker att trä verkar vara en bra lösning för dig så finns ingen anledning att oroa sig. Det har använts sedan man började bygga glasfiberbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 31 Juli , 2010 När nån skriver nått får jag alltid en bild av det hela, utifrån mina egna refferenser. För projektet med vinrutan - har du nån bild som visar hur det ser ut idag, där du skall bygga ramen? Om jag skulle byggt nåt motsvarande på min båt, skulle jag gjort en stomme av divinycell, som jag sedan plastat. Divinycell är lätt att forma till exakt den formen man vill ha. Den tål polyesterplast, vilket andra cellplaster inte gör (Divinycell är ett av många (firma-)namn på den typen av cellplast - det finns fler) Vinrutans ram skruvar du sen med plåtskruv i ramen. Om det är stora krafter som vinrutan skall ta upp, så kan du ju göra som föreslagts - plasta in ett plattjärn av aluminium i konstruktionen. Det går nasturligtvis att göra en ram av trä och plasta in. Kan man bara se till att det inte kommer in nån fukt fungerar det säkert. Det framgår inte vad det är för typ av båt eller hur gammal den är. Är konstruktionen avsedd att fungera i 50 år frammåt eller 5! Man kan aldrig få för stor batterikapacitet ur förbrukningssynpunkt. Sen är ju ett batteri visserligen en klenspänningsanläggning men definitivt en starkströmsanläggning. Många batterier på ett ställe innehåller en oerhörd stor mängd energi. Jag har i ett par av mina senare båtar mångdubblat batterikapaciteten. Det finns ju ofte utrymme där man kan stoppa in ett par batterier, men underlaget är i regel inte plant. Jag har i all enkelhet byggt ett underlag av reglar och obehandlad plyfa. Det är ju viktigt att det sitter fast men jag har även gjort konstruktionen demonterbar. På plytfabotten har jag satt ett antal färdiga batteriboxar. För att inte boxarna skall kunna röra sig i sidled har jag skruvat fast några inte allt för kraftiga reglar. På sidan på boxen (långsida eller kortsida har jag borrat ett avlångt hål genom plyfaskivorna, som passar till spännband att spänna fast batteriboxen med. Spännbanden har jag trätt i och i viss mån satt fast i plyfaskivans undersida innan jag slutgiltigt monterat konstruktionen. Sen har det bara varit att sätta batteriboxen på plats, stätta i batteriet, koppla kablarna, sätta på locket till batteriboxen och spänna fast det hela med spännbanden. Det går naturligtvis bar att plasta en batteribox av plyfa. Det gjorde jag i min första större segelbåt. När jag sålde båten efter 20 år, var det i stort sett ingen skillnad på boxen, mer än att den var lite skitnare. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SwingFit 0 Postad 31 Juli , 2010 Tack för alla tips! Det lutar åt att jag åker och köper lite divinycell och sätter ett plattjärn av aluminium högst upp och plastar in alltihop så har jag något stadigt att skruva ramen till vindrutan i och som dessutom aldrig kommer att ruttna eller mögla. När det gäller batteriboxen så får den nog bli i plywood bara, det känns enklast och går att byta ut om man ser att den börjar bli dålig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser