Larew 0 Postad 30 Juli , 2010 Helt plötsligt en dag så betedde sig motorn konstigt och det verkade som att det var tvärstopp i den när jag skulle starta. Drog då runt den på vevaxeln och så startade den och gick fint igen. Uppmärksammade dock att oljan börjat uppvisa en gråaktik tendens och har därför precis bytt limpor och knän samt packningar. Efter att i flera timmar pumpat ur oljan (10 l!) så fyllde jag på ny och innan jag hunnit startat motorn så är oljan lika grå. Jag har kollat kompressionen som ligger mellan 7,5 och 9 och tändstiften ser fina ut. Jag undrar om någon har någon ide om vad det kan vara för fel och nästa fråga är om det inte finns något annat sätt att få ur oljan än genom att handpumpa ur den (tog mycket lång tid). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Juli , 2010 Låter som om du fått vatten in i motorn via nån cylinder eftersom det var tvärstopp... Vatten är svårt att komprimera.. Men å andra sidan brukar man väl se att något tändstift är lite avvikande i färgen om det går in vatten i förbränningen. Kanska är klaffarna i bockhornet trasiga och du har fått in vatten bakvägen när båten legat stilla?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larew 0 Postad 31 Juli , 2010 Måste erkänna att jag inte vet var klaffarna i bockhornen sitter, finns de på alla mercruiser 7,4 med Bravo tre drev ??? (-95). När jag bytte knäna så tittade jag in i avgas/ vatten kanalen som leder ut i akter och där fanns det inga klaffar som jag kunde se. Har också funderat på om det kan vara oljekylaren som börjat läcka men vet ej om det är ett vanligt fel. Frågan är om det kan vara topplockspackningen som börjat läcka tycker dock att det är konstigt när kompressionstrycket ligger runt 8 kg på alla cylindrar (är 8kg normalt ??) motorn går bra med ett tomgångsvarvtal på ca 600 Rpm och max ca 4400 Rpm med en båt som väger 2,8 ton Regal Ventura 8,3m. Kollade även in på avgasventilerna när jag bytte limporna och det såg normalt ut ingen rost eller vatten. Om blocket har börjat läcka kan man kolla det ??? eller finns det fler ställen som vattnet kan komma in ??? Kan man bytta topplockspackning med motorn i båten ?? Är inte så van att mecka V8 men har meckat mycket MC. Man blir förbryllad när man inte hittar felet men det är en utmaning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 31 Juli , 2010 Kan också vara en toppackning som är sönder. Det kan man bytta den även om båten är i vatten men bättre om den är på land, jag ha bytt min när den var i vatten. Vad det gäller olja tömning, du måste har en skruv under olja behållare, det kan vara trång mellan behållare och skrov. På min, la jag träspån på skrov och lämnade olja rinna ner därefter plockade jag bort träspån, det funka perfekt och snabbare än att pumpa med hand. Senast ändrad av Alani | 31 juli 2010 | 09:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larew 0 Postad 31 Juli , 2010 När jag pumpade ur oljan så pumpade jag både från oljestickshålet och från den slang som är ansluten i botten på tråget, det finns säker en botten plugg men som sagt det är ganska trångt att komma åt men tack för tipset med spån, jag ska kolla om det är möjligt att få bort pluggen. När jag handpumpade så tog det nog 5 h att få ur oljan, jag måste göra något fel. Ska idag köpa en elpump. Jag tror att oljebyttena kommer att ordna sig är mer orolig för den gråa oljan och orsaken till den. Är det någon som vet hur mycket vatten som krävs för att oljan ska bli grå ??? (tex 1dl per 10 liter) Tilläg till tidigare Eter att jag varm kört motorn för att värma upp oljan inför byttet så tittade jag på insidan av påfyllninglocken på ventilkåpan och där var det några mycket små vattendroppar, jag tolkade det som kondens Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 31 Juli , 2010 Efter vad jag kan se. Din motor är en Chevrolet 454 Här har du en sida där du kan reda på rätt mycket. http://www.hansenracing.se/kataloger/marine8_120-136.pdf Jag hoppas för dig att det inte är toppackning som är sönder men svårt att veta om det inte är det. Om det är det, eftersom topp är i aluminium, den måste lämna in att plana. Ta reda på vad kostar en toppackningsats och bör även byta toppbultar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pejon 1 Postad 31 Juli , 2010 Det behövs inte mycket vatten för att oljan ska bli grå. Skulle tro att det räcker som du skrev 1 dl på 10 l . De troligaste är nog att vattnet läckte inn via kyllimporna och det komme nån dl ner i oljetråge. Brukar behövas några oljebyten innan den slutar att missfärjas. Lycka till / Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 31 Juli , 2010 Det är gjutjärnstoppar på de motorerna om det inte är bytt till eftermarknads toppar för högre effekt. Men jag tycker alltid man ska lämna iväg locket på koll när de ändå är av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 1 Augusti , 2010 Hej 1. Du skrev i början att oljan var grå innan du ens startat motorn. Detta kan enbart betyda att du inte fick ur all gammal olja och att du blandar den nya med grå vattenblandad olja och kvarvarande vatten i oljetråget. Oljan blir inte grå förren man har pumpa runt den med motorn igång. Blandar du olja och vatten utan att vispa samman dem så lägger sig vattnet i bottten av oljetråget bl.a. Du måste också byta filter, för där samlas också vatten. Gör en eller flera motorflushar dvs. byt till en billig tunnflutande olja och kör motorn varm igen och byt sedan till en 20W-50 som du bör köra på med sliten motor (byt filter den sista gången). Fyll upp olja för att täcka för oljefilterbytet. Håll sedan koll på oljans färg... 2. Vatten kan tränga in om du kör runt motorn på dåliga batterier vid startförsök. Startar inte motorn snabbt kan kylvatten tryckas in i cylindrar då avgaserna inte orkar trycka ut vatten. sjövattenpumpen vinner över motorns avgaser 3. Kompressionen på din motor skall ligga mellan 12 och 16 kg/cm2 (120-160 Psi). Du verkar ha ojämn och dålig kompression. Det bör helst inte skilja mer än 10% mellan cylindrarna. Prova att hälla i ett par matskedar olja i cylindern vi tändstifthålen (använd oljekanna med pump och smal pip). Om kompressionen ökar har du slitspår i cylinderväggarna eller trasiga kolvringar. 4. Ett bättre test än kompressionsprov är sk. Leak down test, dvs omvänt kompressionsprov. Jag har beskrivit det i flera inlägg. Kolla med en båtmekaniker om du kan låna utrustning eller be dem göra ett sådant test. Det ger bättre svar på toppar och ventilers skick mm. Man hör också tydlig hur det läcker via ventiler etc. om det gör det. Kompressionsprov kan lämna falska värden i och med att mätaren pumpas upp för varje kolvslag. Cylindrarna behöver inte momentan kompression utan en kompression som räcker för hela kolvrörelsen. Din motor bör ha max 40% läckage. Dvs < 40 % av övertrycket du tillför en cylinder med kolven i topp får läcka ut så att du fortfarande behåller > 60 % tryck. Racermaskiner bör behålla ca 90 %. http://www.wcengineering.com/articles/leakdown.html Finns att köpa hos tex. http://www.motospeed.com/artiklar.asp?web_benamn=Leakdown Tester&varugrnr=325&webmeny_nr=7 Vad behövs? leak down instrument kompressor, öron,och ett stadigt hylsnyckelskaft.(INTE spärrskaft) pys i vevhus=kolvring dålig. lite pys kan man ha, här får man titta lite på instrumentet. pys i insug=ventil kass. ev inslipning av ventil pys i avgasrör=ventil kass. ev inslipning av ventil Mvh Jerhed Senast ändrad av Jerhed | 01 augusti 2010 | 03:04 Senast ändrad av Jerhed | 01 augusti 2010 | 03:06 Senast ändrad av Jerhed | 01 augusti 2010 | 03:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larew 0 Postad 1 Augusti , 2010 Tack för alla tips och råd !!! Jag tänkte nu varmköra motorn och sedan ta ett nytt komp test med och utan olja i cylindrarna för att få en bild över förslitning av lopp och kolvar alt ventiler/packning. (har en mätare från Biltema den kanske inte är rysligt exakt men borde duga). givetvis även kolla om det finns vatten på stiften. Sedan köra motorn varm igen och bytta olja och filter en alt fler gånger (har köpt 20 liter billig olja på Biltema) hoppas sedan på att oljan där efter ser ok ut. Kan fortfarande oro mej för oljekylaren som skulle kunna vara boven idramat, någon som har erfarenheter från oljekylare, som jag förstår det så kyler den även oljan till hydralstyrningen. (Topparna är inte av aluminium utan är gjutjärnstoppar) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larew 0 Postad 1 Augusti , 2010 Har nu kört motorn och kollat kompressionen med och utan olja i cylindrarna, kompressionstrycket ökar med ca 0,5-1 kg med olja i cylindrarna. inget vatten på tändstiften utan det såg bra ut. Skulle sedan bytta olja med den nyinköpta el pumpen, helt hopplöst de går otroligt sakta, funderar på om jag gör något kardinal fel, tar bort locken på ventilkåporna för att förhindra vakum tar dock inte bort filtret, är det någon som vet om det gör att oljan går lättare att suga upp (oljan var riktigt varm). Tänkte också på att när jag monterade på de nya knäna så använde jag de packningar som följde med men utan någon form av tätpasta mellan packning och limpa/knä kan det vara så att läckaget kommer från den skarven ?? ska man ha pasta där och borde inte det i såfall ingå i satsen från Hansen racing ?? Följetången fortsätter i morgon, jag är fortfarande hoppfull (motorn går trots allt bra) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 2 Augusti , 2010 Om du köpt en el-pump från biltema så är det viktigt att du kopplar rätt och fyller sugslangen och pumpen med oljekanna och sedan snabbt kopplar ihop och startar pumpen. Själv råkade jag finna att plus och minus var förväxlade i min båts cigg.tändarutttag vilket leder till att pumpen går baklänges. Provade först att byta in och utlopp...inget vidare gick långsamt. Kopplat och gjort rätt så tog det cirka två minuter att tömma 5 liter olja från oljesstickans hål. Jag öppnade enbart en av ventilkåpornas oljelock. Det låter dessutom som att du har slitna cylindrar eller dåliga kolvringar eftersom kompet ökar med olja i cylindrarna. Senast ändrad av Jerhed | 03 augusti 2010 | 00:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larew 0 Postad 3 Augusti , 2010 Jag köpte en pump på Biltema som var avssed för att pumpa vatten och disel för nästan en tusing det fukade bra tog ca 30 min att töma motorn på olja, dock viktigt att oljan är varm. Tänkte att jag kan utnytja pumpen även till att pumpa tex vatten från kölsvinet osv. Har idag varit ute och åkt ca 1,5 timme kollade sedan oljan och den ser ut som den ska dvs inte grå. Hoppas nu att problemet är löst, kommer att köra ytterligare nån timme på den mineralolja från Biltema som är i och sedan bytta till något bättre. Hoppas att man slipper se den där tråkiga grå färgen ingen. Funderar även på att plocka ur motorn till hösten och kolla loppen och kolvarna ev bytta kolvar lager och borra cylindrarna. Tack enengång för alla bra tips och råd som jag fått från er som varit inne och skrivit. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser