orjanf 0 Postad 30 Juli , 2010 Jag har skaffat en utbytesmotor till min snipa (samma motortyp som den gamla dvs en MD2 med separat backslagreglage), men upptäckte sent omsider att backslagsreglaget är felvänt på motorn - på min gamla motor är reglaget/vajern monterad längs med motorn så att backslaget vickar fram och tillbaka längs med motorn. På den nya motorn, som suttit i en segelbåt är reglaget vridet 90 grader motsols - det rör sig därför vinkelrätt i förhållande till motorn. Såvitt jag förstår finns det några olika alternativ på hur mycket jag måste demontera för att vrida det hela rätt och när jag gör det kommer det säkert att ploppa ut en massa överraskningar som jag sedan inte lyckas montera rätt (...). Alternativt kan jag flytta över prylar från den gamla motorn. Någon som kan tipsa om hur man griper sig detta an? (förutom det självklara rådet att leta rätt på en gammal Penta-mek...) - jag vill gärna försöka själv först! (jag är inte helt borta när det gäller motorer, men detta har jag aldrig gett mig in på). Det enda jag gjort hittills är att tömma den gamla motorn på olja för att testa på den först. Jag kan återkomma med bilder, fast för den som skruvat på en MD2:a förr kanske det inte behövs? Hälsn, Örjan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 31 Juli , 2010 Menar du att armen rör sig uppåt och neråt vid växling? Kolla om det finns två kilspår i armen. I mekanismen går det bara att ändra armens läga 180 grader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orjanf 0 Postad 2 Augusti , 2010 Problemet är löst! Tack vara Pentas eminenta instruktionsbok var det nästan piece-of-cake ätt rätta till det hela - vred lagerhuset 90 grader och axeln med kilen 180 grader. //Örjan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser