Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
forum

Evinrude E-tec ?

Rekommendera Poster

Hej jag har fastnat för en ny Evinrude E-tec har kollat på dom mindre storlekarna 25-30hk vilket skulle passa mig perfekt. Men hur bra är dessa ? känns ju inte som man vill köpa fel motor och sen missa hella båt säsongen bara för att motorn in funkar.

Hoppas någon har erfarenhet av Evinrude och som kan della med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kört e-tec 4 säsonger nu... 3 med 40hp och denna med 115hp. Inga problem. Blandat trolling o dagsturer. 40 hp drog ca 13l/h vid fullgas. Vid trolling på tomgång var förbrukningen ca 0,25 l/h. Båten jag hade 40hp på vägde ca 400kg Toppfart ca 25 knop.
Helnöjd alltså...

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej roligt att höra från någon som har en evinrude motor. hur tycker du att kvaliteten är på motorn ? låter den mycket eller hur står den sig mot en 4-taktare ? Hur är den vid trolling farter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller kvalite, så tror jag den är väl så bra som alla andra. Gillar enkelheten hos tvåtaktaren. Längre serviceintervall och färre rörliga delar. Behövde inte röra en skruv på tre säsonger. Kåpan var av 2 ggr för att fylla på olja. Jag kör bara med XD100 oljan.
Ljudnivån är nog ganska jämförbar med fytrtaktare. Vissa tester gör gällande att e-tecen låter mer på fullvarv. Har aldrig haft fyrtakt på båt, så jag vet inte om det är märkbart i praktiken. Vid normalvarv låter den i vart fall mycket mindre än mina gamla Yamaha 2-taktare (20 o 30 hp).
Med 40 hp e-tecen trollade jag ganska mycket (öring o makrill på västkosten). Mina trollingpass var oftast 2-4 tim. Inga problem.
Det finns tyckare som säger att dom sotar igen vid trolling resp vibrerar mycket. Båda problemen fanns på tidiga modeller. Detta är åtgärdat i motorstyrningen från -06-07.

Det finns ett forum där det finns massor med info och duktigt folk etec owners group heter det. etecownersgroup

/Lod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en E-TEC 75a. Bra motorer. Den Finska båttidningen Kippari låntidstestar utombordare, där var dom supernöjda med både 50an och 115HO, båda motorerna var nästan som nya efter mer än 500 respektive 250 timmar.. Dom monterar nämligen isär dom och kollar hur slitna dom är..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är själv ägare till en Merc 50EFI fyrtakt. Är helnöjd med den! En säljare jag träffade på båtmässan i våras pratade sig varm för e-tec. Det verkar finnas två läger. Klart är att e-tec har bättre vrid och mindre vikt. Men om nu tvåtakt är så bra, varför är det då bara en tillverkare som gör dom? Å andra sidan om dom nu är så dåliga, hur vågar Evinrude riskera sitt rykte? Intressant att följa upp de finska testerna... dom kan kanske bringa klarhet i frågan. Länkade två klipp från youtube där e-tec ställs mot Yamaha. Intressant.

 

http://www.youtube.com/watch?v=1XRCDN3JKZ0



Senast ändrad av gerjoh | 01 augusti 2010 | 09:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har marknadsfört 4-takt som bränslesnåla och tysta och så fort något är bränslesnålt så intresserar sig folk. Det gör ju även att andrahandsvärdet håller sig. Jag tror spontant att Evinrude gör motorer med bättre vridmoment och som är lite starkare vid gaspådrag men att vanliga Svensson inte bryr sig speciellt mycket eftersom det inte är racer båtar folk kör. De flesta vill ändå glida fram i en behaglig fart runt 18knop trots att de skulle kunna maximera farten till kanske 35-40 knop men i dessa farter har man väldigt dålig koll på saker runtom och de kan bli en skumpig färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen lite folk som svarar misstänkte att jag inte var ensam om evinrude :) Låter ju verkligen vettigt med en motor som är som ny effter alla dom timmarna får svårt att tro att man kan hitta så många anndra tillverkare som gör samma kvalitet. råkade see filmerna och fick bara lust att slänga in dessa två klipp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där filmerna är garanterat riggade.

 

Ska man tro båttidningarnas motortester de sista åren så skiljer det sig inte speciellt mycket mellan dagens motor.

Den största nackdelen men nya 30hk E-tec är väll vikten. 75-80kg för 30hk är för mycket. De gamla 2-taktarna låg på 50-60kg.

Jag skulle gå på inköpspris och närhet till en seriös verkstad vid köp av en ny motor.

 



Senast ändrad av luugen | 01 augusti 2010 | 20:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med erfarenhet från två av mina kompisar som har identriska tre år gamla Yamarin pulpetbåtar, den ena försedd med en Yamaha 50 hkr fyrtaktare, den andra med med en Evinrude E-tec 50hkr. Jag har åkt en hel del med båda båtarna. Jag vill nog påstå att upplevelsen av motorerna är mycket likartad. Sillnaderna i både ljudnivå och prestanda är försumbara. Båda motorerna har hittills fungerat felfritt.

Sedan kan ju ägarna diskutera respekive motors fördelar i evigheter, under dessa diskussioner sätter jag mig en bit bort och njuter av naturen och önskar att de köpt likadana motorer också, då hade vi kunnat diskutera fisk och brudar i stället...

Mitt råd är att välja den motor som har en seriös och närbelägen verkstad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Okej låter ju roligt att höra nu är det så att jag har lika nära till alla dessa märken Yamaha, Mercury, Evinrude, Thoatsu, Parsun, Honda, Suzuki Men har lite svårt att bestämma mig. Kommer att ha motorn som fiske/vattensports/nöjes  motor. Vilken av dessa märken rekomenderar ni till mina ändamål ?? Har vart runt till dom olika och alla ger samma intryck förutom killen som jobbade på yamaha gäkla stödig typ. Sen pratar ju alla nästan bara bra om sitt eget märke blir ju lite svårt att avgöra om något märke är bättre än det anndra. Hur mycket skiljer det sig på en motor som har förgasare och en som har elektronisk bränsleinsprutning ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en Honda, skulle jag byta skulle det bli just en sån!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bild av fyrtaktare är också att de är tysta på låga varv men så fort man gasar på skriker de på som en två-taktare. Om jag skulle köpa motor skulle jag nog köpt en Suzuki 4-takt. De är billigare än Yamaha men är just en fyrtakt och det är va de flesta kunder idag vill ha i Sverige. Dvs de blir lättare att den dagen man ska sälja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...