Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Nimbus10

Maxpower laddning

Rekommendera Poster

Var ute i veckan med båten och skulle koppla upp mig med datorn mot invertern. Har 2st i båten men ingen ville fungera.Började att mäta om det fanns ström och det gjorde det 16,1 V i ciguttaget. Invertrarna går ju mellan 10-15V Då är ju frågan om inte Maxpowern har gjort sitt? För det ska väl inte va så mycket? Var ute till båten idag och kollade om det var någon förändring. 13.7V och invertrarna fungerade (regn).

post-10014272-1394236459,9746_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för dator? HP med smart adapter omvandlar 12 V (med ciggkabel) till till 19 och 4,74 A men om spänningen och strömstyrkan avviker för mycket så får du ingen start. Har du vanlig 115/230 till 19 V nätströmsadapter fungerar det på samma vis.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan var ju egentligen om det ar normalt at det ar 16,1V i siguttaget. Eller om Maxpowern har gett upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, 16,1 V i cigguttaget är inte normalt. Maxpowern ger max 15,4 V slutspänning vid -25 grader. Med en temperaturkompensation på 24mV/grad får man 14,3 V vid 20 grader, vilket jag antar är ungefär vad du hade vid mätningen. Med 16,1 V riskerar du att torrkoka dina batterier. Det verkar alltså rimligt att anta att Maxpowern inte fungerar, eller att spänningen från solcellerna smiter förbi genom någon typ av kortslutning.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maxpower?

OM det är så att en Maxpower är kopplad till solceller så är det nog ok med 16.1V obelastad... kanske.

För då mätte du direkt i maxpowern och inte på batterierna gissar jag? Den var losskopplad?

Det som du skriver om värdet på dina batterier ( 13,7V ) i regnet måste vara med maxpowern inkopplad eller med någon sorst laddare inkopplad? För annars kan de aldrig få så hög spänning.

Du får nog tala om hur du kopplat på andra sidan din Maxpower för att få mer svar här tror jag...

Gissningsvis så har dina batterier laddat upp sig till din andra mätning - då dina invertrar funkar - och det skulle då tyda på att din Maxpower också funkar. Om det är din enda källa till batteriladdning.

Senast ändrad av Funkis | 04 augusti 2010 | 09:52

Senast ändrad av Funkis | 04 augusti 2010 | 09:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den gröna driftsindikatorn skall tydligen börja blinka ifall kontakten med batteriet är borta/dålig, enligt manualen (avsnitt driftsindikering).

Momentant kan iofs spänningen nå 20V ifall batteriet kopplas bort, men är spänningen varaktigt 16,1 V och indikatorn inte blinkar så är nog nåt fel.

Dags för ett snack med Naps-gubbarna !?  Mvh Thomas

http://www.napssystems.se/stc/attachments/Naps_MaxPower_HB_multilan.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan väl även vara fel på voltmetern? Är den analog eller digital? Min digitala visar konstiga siffror när batteriet i den börjar ta slut (en gång trodde jag att mina laddare var trasiga).

Håller med om att du behöver förklara kopplingen bättre. Hur stora solpaneler har du? Om du har en liten 25W panel som ger säg max 1,5 A och en batteribank på t ex 2x75 Ah, då tror jag att det är nästan omöjligt att få upp spänningen över batterierna till 16,1 volt. Har för mig att så länge laddströmmen är mindre än 1% av kapaciteten i batterierna så behövs egentligen ingen regulator.

Du var ute med båten, alltså hade du väl något annat på också, t ex kylskåp. Och hade du andra förbrukare på, så verkar det ännu mer osannolikt att solpanelerna skulle orka få upp spänningen till 16,1 volt.

13,7V och regn --- Något annat borde väl göra att du får så hög spänning. Du var bara ute till båten, så jag antar att du inte startade båtmotorn. Och ändå, generator på båtmotorn ska inte ge mer än drygt 14V, så en stund efter att motorn är avstängd  borde du få en spänning över batterierna kring 12,7 volt (om du har standardbatterier). Gissar att det är något fel på din voltmeter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gissningsvis är denna spänning enbart eller mest från solcellen. Om kontakten med batteriet är dålig kommer du ha högre spänning i cigg.uttaget då solcellen kan ge mellan 17-21 V beroende på typ. Med moln sänks spänningen något men främst strömstyrkan. Har du mätt hur många ampere som du har tillgång till i cigg.uttaget. Vid drift/ resp utan motor. Dåliga anslutningar och klen kabelarea kan göra sitt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade direkt på batterierna med huvudbrytaren avstangd (13.7V). Maxpowern ligger direkt på batterierna. Blir att kolla om multimetern (digital) blivit galen(16,1V) billigvariant på Claes Olsson.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag av misstag hade multimetern inställd på 0-200 volt i stället för 0-20 fick jag helt fel värden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog för givet i mitt svar att sollcellerna var inkopplade på batteriet(-erna) via Maxpowern och att det var batterispänningen du mätte upp till 16,1V. Tog också för givet att din multimeter är OK. I fall står jag fast vid mitt tidigare svar: Maxpower kass!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute i dag och kollade battrierna med 2st olika voltmätare med huvudbrytaren avstängd. Den förste visade 14,2V den andre visade 14,8V. Kollade vad maxpowern hade i ingångsström från panelen 15,4V vid solsken ca kl 17:00 så det blir ju inte så kraftigt då eftersom panelen ligger platt på rufftaket. Blir väl att mäta fler gånger för att se om maxpowern har gett sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

14,2V är precis det jag har haft över mina batterier när solen lyser, huvudströmmen är avstängd och båten har legat oanvänd ett par veckor. Med en Maxpower mellan och solpanel på 37W.

Jag gissar att den voltmeter som visar 14,8V är den som visar fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Någon som är haj på solceller? Kolla gärna min fråga ang. solcellsemulator via landström.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För det första så var nog voltmetern från Claes i sjön kass.

Tror att jag har hittat felet. Det är nog laddningsrelät som släpper på så mycket ström efter start.För när man har gått närmare timmen med kylskåp på så är strömmen helt ok. Då är ju frågan den om laddningsregulatorn håller på att ge sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

släpper på så mycket ström efter start --- gissar att du menar spänning, men vilken spänning?

Gissar att du menar 14,2V... Det är normal laddspänning när batterierna är fulla eller nästan fulla. Generatorn eller Maxpower behöver ge så mycket spänning för att trycka in ytterligare ström i batteriet.

12,7V är normalt för ett fullt blybatteri som varit obelastat (varken laddat eller använt) i minst ett par timmar, kring 20 grader varmt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som du såg i mitt första inlägg så hade jag 16,1V i ciguttaget och det är ju alldeles för mycket?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här skriver du att Maxpower är källan till spänning --- alltså är väl båtens motor avstängd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här skriver du ...laddningsrelät som släpper på så mycket ström efter start.För när man har gått närmare timmen med kylskåp på... --- det är väl med båten motor på? Alltså en helt annan situation = inte samma fel?

Och en voltmeter är kass --- antar att det var den som visade 14,8V --- kanske var det även den som visade 16,1V i första inlägget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte om voltmetern är trasig.

Men jag tror att du måste beskriva de väsentliga delarna i ditt elsystem mer exakt (hur mycket ström ger motorns generator, hur många batterier har du, vilken typ av relä för att fördela laddningen från generatorn, var är Maxpower inkopplat) om någon på detta forum ska kunna ge användbara tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite sent men en forklaring andå.

Det var generatorn 35amp (diodbryggan) som slappte så mycket strom ut. Så nu sitter det en ny generator (70amp) och nu fungerar det perfekt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...