Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
CML75

Bränsleförbrukning Uttern 690

Rekommendera Poster

Hej,

Jag står i begrepp att köpa en båt och förnärvarandet lutar det åt en Uttern 690. Jag har sökt på forumet efter uppgifter om bränsleförbrukning men inte hittat något.

Är det någon som kan bidra med fakta om förbrukningen vid dom olika motor alternativen?

Om det är någon som har andra synpunkter eller tips mottages dom tacksamt.

Mvh

//Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin!

Jag har själv en Uttern 690 -78 med AQ140 (B21) som går som en klocka. Den drar ca. 1,5-1,7 l per distans, vilket jag tycker är helt ok. Då marchar jag allt mellan 8-18 knop utan att förbrukningen ändras nämnvärt. Antar att man kan tacka det halvplanande skrovet för det. Skönt att kunna åka lite som man vill.

Annars kan jag rekommendera Uttern. Det är vår första båt och vi köpte den för 4 säsonger sedan. Hittills inga större problem. Går kanske inte lika lätt i vattnet som nyare båtar, men som sagt ok.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack så mycket för svaret, är numera stolt ägare till en Uttern 690 -78 med samma motor som din. Hoppas nu på att hitta någon tillfällig båtplats så att jag kan prova den lite innan säsongen helt är över.

//Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallåj

När jag hade min så testade jag med att sätta på en flödesmätare. Hon drog 1.2l/M i machfart (15-20knop) men det va en B20 i min. Tycker att det inte är en båt som är så vacker men gu vilken bra båt det va. Det jag inte tänkte på innan jag köpte henne va att en 30år gammal båt med motorn i akterruffen inte luktar så gott. Akterruffen blev mer av ett förråd. Men det gjorde inte så mycket för vi va ju bara två å hund. Men vi har som mest suttit nio pers runt bordet å ätit. Så 10p från mig för förvarig och funktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min Utter 690 med 100 hk Yamaha 4t drar mellan 1 och 1,3 L/distans beroende på vind och last. Blandad körning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luktar det såpass att det inte är hälsosamt att övernatta i akterruffen?

Kan en Uttern med utombordare vara att föredra för luktens skull? eller skall man helst inte köra med utombordare på denna båt?

Samt finns det åtgärdar man kan ta till för att minska lukten i ruffen eller är den såpass ingrodd att man kanske måste byta ut inredningen med isoleringskivor och allt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fördelen med utombordare är att det inte luktar i akterruffen men den modellen har en ganska skrymmande inbuktning där motorn sitter. Inombordsmodellen är mer praktiskt planerad i akterruffen med taklucka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...