Gå till innehåll
tisdag 25 mars 2025
Jerhed

Bränslemätare fungerar dåligt!

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Navman 2100 bränsle som fungerar dåligt. Bränslemätaren kan visa 0,1-0,6 liter per timme vid 7-10 knop för att sedan visa 30 liter per timme vid 20 knop. Maximalt visat är 87 liter per timme vid 20 knop. Ibland visas under 1 liter per timme vid maxfart... Mätaren är inställd att visa liter/timme enligt manualen.

Vad kan detta bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen ...
http://www.navmanmarine.net/upload/Marine/Internet_Manuals/2000/2100_fuel_MN000207A_swe_web.pdf

... så kan det vara smuts i givaren vid för litet visat värde, och luft i bränslet vid för högt. Givaren är tydligen en liten turbin som kan kontrolleras genom att blåsa i den så att den visslar.

Med din förbrukning 2,68 lit/M blandad körning (enl. sjöbod) fås vid 20 knop 53,6 lit/h. Men 20 knop drar väl mer än den blandade körningen, så 87 lit/h kanske rentav är rätt med tanke även på felmarginalen (5% okalibrerad=4,3 liter) ?

Visar instrumentet däremot både för litet och ibland för mycket så är det i så fall smutsig givare och luft? Eller så störs givaren/kablaget av magnetfält från annan elektrisk utrustning?

Givaren verkar ju vara mycket lämplig för din förbrukning, kalibrerad fås bara 2% felvisning ( i området 10 - 120 lit/h). Och någon returledning till tanken har du väl inte, kan ju annars omöjliggöra mätning med denna mätartyp.

Hmm? ... lyfter iaf tråden.

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Tomas för det snabba svaret. Jag är nog benägen att hålla med dig och skall ta bort givaren för kontroll.

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också fel på denna givare, den visade rätt i början av säsongen men visar nu 1,5 liter i timman vid 25 knop. Om det ändå vore så väl... Åkte tur och retur Marstrand igår och förbrukade bara 3 liter på tot 40 Nm enligt mätaren...

Tog bort den och blåste igenom den idag, får se om det funkar bättre nästa gång vi går ut.

//U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog bort den och gjorde ren den idag (blåste igenom). Testade sedan.

Yamaha F115

3 personer packning

Vind 7-8 m/s plus vågor.

3900 varv - 22 knop - 13,9 liter/timma = 0,63 liter/sjömil.

Helt OK, t.o.m. bättre än Yamahas körfakta.

//Ulf

Senast ändrad av ulfa | 15 augusti 2010 | 19:32

post-2742-1394236474,5269_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har inte hunnit göra rent givaren ännu då jag väntar på att för köpa ett passande filter på Carfix (Carfix 55 kr, Lantmännen maskin 186 kr för exakt samma 9,5 mm slangfilter med aluminiumhölje). Märkligt nog satt inget filter före givaren...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här ser det ut under luckan, givaren till höger, bränslefiltret till vänster...

post-2742-1394236474,8214_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er...

Hade samma problem för några år sedan, hade även ett extra soppafilter framför givaren som jag bytte varje år, sen en dag så visade givaren för lite. Provade att plocka bort och rengöra men det slutade med en ny givare och då funkade allt som det skulle....Kvalitè ???????

Janne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser fint ut! Men jag tror jag klarar mig med ett filter för vattenseparation, vilket sitter fastmonterat på motorn och har stålrör från filtret till förgasaren (utom sista biten). Det som verkar vara sämre är att det inte finns ett filter före givaren, precis som du har monterat. Givaren har nu nästan helt stoppat och nu har jag finna 0,1-1 liter per timme i 18 knop...Glad men det kommer nog att ändra sig när filtret monteras, imorgon...

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...