Gå till innehåll
tisdag 25 mars 2025
Jerhed

Djupmätare fungerar bara ibland?

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Navman 2100 djupmätare som verka fungera dåligt. Ofta när man kommer ut på djupare vatten (20-40m) upphör funktionen mätaren visar två steck - -, men detta kan också hålla i sig en stund efter att jag enligt sjökort kommer in på mindre vattendjup.

Ibland tar det också en stund innan djup erhålls efter start.

Vad kan detta bero på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Som du säkert redan räknat ut visar intstrumentet -- när det inte får någon signal från givaren. Det kan ju bero på en rad faktorer, t.ex. för stort vattendjup eller svag utsignal så att ekot helt enkelt inte orkar studsa tillbaka till givaren.

Jag har själv Navmans Multi 3100-instrument. Med min givare (puckgivare monterad på insidan av skrovet) har jag inga problem med djup till minst 100 m.

Vad har du för givare? Om du som jag har den monterad på insidan av skrovet finns det en rad faktorer som kan försvaga signalen såsom skrovets tjocklek och ev. luftbubblor i skrovet eller Sikaflexen eller vad du nu använt för att göra fast den med.

Vad har du för båt? Var på skrovet är givaren monterad?

När mitt instrument var nytt hade jag problem med dubbelekon, alltså att det utsända ekot studsar i båtens skrov och företar en ny resa ner till botten innan det går in i givaren. Det på instrumentet visade djupet blir således dubbelt så stort som det verkligen är. Detta problem avslöstes med en mjukvaru-uppdatering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg i en parallell-tråd att du även har problem med Navmans bränslemätare, så naturliga frågor blir väl då ...

Har de faktiskt fungerat bra nyligen, eller är kanske någon av dem nyinstallerad? Började problemen samtidigt i bägge instrumenten?

Ifall de fungerat bra tidigare och börjat krångla samtidigt så kan man ju misstänka matnings-spänningen, kanske typ en gemensam oxiderad och glappig säkring?
Mikroprocessorer klarar väl normalt enstaka glappfel bra, men alltför risig matning ger nog ofta rätt oförutsebara problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Givaren är monterad i en skrovgenomföring i motorrummet. Man ser en gängad plasthylsa med en kabel som går ut från toppen av denna. Eftersom jag köpte båten någon vecka innan midsommar och allt fanns monterat sedan tidigare så har jag ingen exakt beskrivning. Antagligen är det utfört som instruktionsboken. Medföljande instruktionsböcker var på spanska, men jag har hittat pdf versioner hos tillverkarna och skall jämföra.

Jag börjar faktisk misstänka att matningarna, kablar och kabelskor är oxiderade. Precis som föregående inlägg gissar. Jag har haft flera liknande el-incidenter. Dels så märker jag att det larmar för dålig matningsspänning i en nyinköpt konverter som kopplats till cigg. tändaruttag. Med multimeter ligger spänningen ut från cigg.uttag på ca 12,87 V. (Konverten har jag enbart för att mata min HP dator som kräver 4,74A och sådan omvandlare verkar inte vara vanlig (utom dyra HP orginal). Så jag vet att HP har men jag kör med orginal SMART adapter då HP har ett kontrollprogram för spänningen och strömstyrkan.) Så det blir omvandling 12-230-19 V.

Dels så får jag lite larm vid start ibland. Batterispänningen är ofta låg vid start, ca 10-11 Volt men går sedan upp till 12 enligt orginalinstrument efter någon minut.

Jag får ta och se över alla kablar anslutningar och göra en mätövning.

Just att djupmätaren slutar visa djup är speciellt obehagligt som alla förstår.

Tack för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har varit och mätt spänningar idag.

Utan laddning 12.97 V

Med laddning 13.10-13.20 V vid 650 resp 1000 rpm.

Alltså saknas laddspänning, för det borde vara ca 14,5 V vid laddning. Allt verkar ha sina orsaker. Säkert därför min konverter tjuter vid belastning och slutar ge spänning även under gång, för att skydda batteriet.

Svärfar intygar även att djupmätaren troligen beter sig som de flesta i mälaren. Växtlighet, bottenbeskaffenhet och grumligt vatten kan störa ut signalerna från djupmätaren.

Senast ändrad av Jerhed | 04 augusti 2010 | 01:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan laddning 12.97 V

Med laddning 13.10-13.20 V vid 650 resp 1000 rpm.

Alltså saknas laddspänning, för det borde vara ca 14,5 V vid laddning. Allt verkar ha sina orsaker. Säkert därför min konverter tjuter vid belastning och slutar ge spänning även under gång, för att skydda batteriet.

Nejdå, det laddar nog. Spänningen stiger så sakta från 13.2 V upp till 14.4 V som är slutvärdet när du kört några timmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trots körning i flertal timmar under flertal dagar i rad (en vecka) under semestern så kom batterierna aldrig upp i mer än 11,5 V på cockpitmätaren (analog) och inte mer än ca 13 V vid batteriet med digitalt mätinstrument. Även efter två dygn med 20 A laddare så kommer inte spänningen högre.

Efter ett dygn utan avsiktlig belastning i hemma hamn (ej landström) så ligger spänningen på cockpitmätaren på 10,5-11 V med båda batterierna i drift. Efter drygt 2 minuter körning på tomgång ligger de på 11,5-12 V. Provkör självklart inte några timmar för skoj skull bara för att test batteriladdningen då förbrukningen ligger på 30-87 liter/timme...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...