Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
12345678

Eget sjökort

Rekommendera Poster

Jag undrar om de enheter med ekolod och gps har funktion så att det går göra eget sjökort i själva plottern. Alltså då djup registreras så registreras det också på en karta så det blir ett sjökort och då det är kört över hela ytan är det komplett. Jag undrar detta för att jag håller till i en insjö som det inte finns digitala sjökort och den är inte allt för stor så om det gick skulle det vara bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen finns det ingen sådan funktion ännu till fritidssjöfart, som du antyder hade det dock varit en förträfflig funktion.... ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore utmärkt, men vad jag vet så är det inte tillåtet att göra egna sjökort.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lär finnas ett sådant programm för PC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Komersiellt program. DrDepth heter det...

/Lod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte lillåtet att göra egna sjökort!?! Varför skulle man inte få göra det?

Hur är det med dessa böcker med naturhamnar där författare har ritat detaljerade djupkurvor mm?

Men för att återgå till frågan så vore det ju verkligen en bra funktion i en plotter.

Senast ändrad av No_jah | 03 augusti 2010 | 09:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mig om jag har fel. Jag tror att sjömätning inte är tillåtet för vem som helst. Jag vill minnas att Lasse Granath, Hydrographica, hade ett helsicke med Försvarsmakten innan han tillslut fick tillstånd att göra sina enormt fina sjökort.

Vad som egentligen klassas som sjömätning vet jag inte. Lodning av plaskdamm på tomten? Lodning av privat vattenfastighet? Lodning av favoritviken?

Men som sagt, jag kan ha fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjömätning är inte tillåtet i annat än insjöar och älvar i Sverige utan speciellt tillsånd.

Det finns många fabrikat som kan lagra X, Y & Z data för sjömätning. Personligen använder jag en Lowrance LMS-525 för mina små sjömätningar.

Jag har testat DrDepth och om man inte har stora ytor som ska mätas och mycket data som manuellt ska redigeras och lagras till så är det otroligt enkelt. Jag har dock lite större krav på att manuellt kunna korrigera och lägga in data så jag använder lite andra verktyg:

• Strandlinje - Skapar jag i Google Earth
  • XYZ data - Bearbetar jag med SLG2TXT.EXE som sedan läses in i en egen MS Access datadas
  • Inläggning av manuella data - Lägger jag in via Google Earth och Global Mapper, importeras sadan till samma MS Access datadas
  • Redigering av data - Data exporteras från MS Access datadas till TXT fil, denna importeras sedan till Global Mapper där jag redigerar data. Resultatet exporteras sedan tillbaka till samma MS Access datadas
  • Slutgiltiga XYZ data till grid - Bearbetas i Golden Software Surfer
  • Beskärning av grid - Utför jag i Global Mapper
  • Skapa djupkonturer - Utför jag i Global Mapper

Efter denna bearbetning har man det grundmaterial man behöver för att skapa ett enklare sjökort.

Har en längre detaljerad guide här : http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?30176-Eget-sjökort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra svarSkrattande lite klokare har jag blivit får se om det blir någon sjökarta framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...