PCP-Roger 14 Postad 29 Juli , 2010 Skaffade Net1 fd Ice Net för att Telias bredband in. te fungerade spec. bra i båten. Har nu varit ute i 3 veckor mellan Oskarshamn och Norrköping- ligger fn i Stegeborg. Net1 har fungerat halvbra på ETT ställe utanför Västervik på resten av resan har dert varit i det närmaste stendött. Antar att jag inte är ensam om detta då det innan vi stack i väg kom en innomhusantenn från Net1 utan att jag beställt en sådan. Som det nu är så fungerar Telias bredband väl så bra som detta klart överreklamerade skit. Ska ta kontakt med Operatören så fort jag kommer hem- ska bli interssant att höra vad dom har att säga till sitt försvar. Några fler med erfarenheter av Net1 här på forat??? Roger- vid datorn via Telia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
12345678 0 Postad 2 Augusti , 2010 I inlandet är det bara net1 mobilt bredband som fungerar utanför tätorterna om man har net1 routern. Jag tror kritiken mot net1 gäller usb stickan. Eftersom net1 sänder på frekvensen 450mhz och väglängd på 70cm blir det inte bra mottagning i en usb sticka med inbyggd antenn som är kanske 1 cm lång och 450mhz. Med routern och antennen som är på den funkar det perfekt. Senast ändrad av 12345678 | 02 augusti 2010 | 21:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Augusti , 2010 Vi gick också på det. Har en segelbåt och köpte också en toppantenn. Nu har vi inte fått upp masten ännu och kan inte kolla med extern antenn men utan den är det ett rent skämt, även i tätort. Har nu skaffat Tele-2 som fungerar klockrent. Bindningstiden var 18 månader vilket innebär maj 2011. Ska kolla hur det fungerar med mast på nästa sommar och jämföra med Tele-2. Orsaken att vi köpte det var att de sa att man kan surfa i Norden utan extra kostnad. Men det visade sig bara vara Danmark och Norge. Vi seglar mycket i Finland och där skulle de starta också lovade deom. Det har vi dock inte sett något av alls! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 3 Augusti , 2010 Själv har jag flyttat all telefoni och internet till operatören: Endast nödsamtal och Ingen tjänst. Eller det är i allafall vad som står i displayerna. Räkningarna kommer dock från 3. Fantastiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-PC- 0 Postad 3 Augusti , 2010 Jag kör med net1 hemma, funkar hyfsat bra i morsans sommarstuga. Blir helt ok om man hänger upp USB-modemet i lampan Förut när jag kollade låg jag på lite över 1 Mbit ner och knappt 1 Mbit upp. Att jämföra med 3 som jag provade först, ca 0,15 Mbit ner och ännu sämre upp. Jag satt hemma och polaren, alldeles brevid. Han körde 3 och jag net1. Han låg på 0,384 Mbit, jag en bit över 1 Mbit. Och det var tämligen centralt i Borlänge... En kul grej var att 3 ringde när vi höll på att testa, så han sa till de att polaren surfade mycket snabbare på samma plats Dock så ligger stugan rätt högt, så man ser masten låååångt bort. När jag kör USB-modemet hemma så måste jag ha det i fönstret för att få mottagning. Dock så har jag plåtklädd kåk att den ligger 5 km från morsans stuga och ca 100 m lägre höjdmässigt. Jag har en dipol liggande som jag tänkte sätta upp på skorstenen, men det har inte blivit av än. Funkar inte det får man väl köpa sig en yagi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 3 Augusti , 2010 Jag arbetar i branschen och en av mina tidigare arbetsgivare sålde ICEnet´ s tjänst men det funkade skitdåligt! Kunderna klagade över att det bara fungerade utomhus, så fort man kom in hamnade man i skugga (jag vet, det lät lite kul) och man beslutade sig för att avsluta samarbetet. Net1´ s ägare som tog över ICEnet´ s befintliga verksamhet visste nog inte vad man investerade i. Tidsfönstret att smälla iväg volymer av abonnemang i NMT-nätet innan 3G blir billigare samt 4G etableras i högre utsträckning är litet och smalt, men riskkapital är just riskkapital Jag har kört både Telias och Tele 2´ s mobila bredband i skärgården och det funkar generellt sett mycket bra. ibland surfar man bara via GPRS men det har i alla fall jag kunnat leva med. Försöker hålla mig så långt IFRÅN telekom som möjligt när jag har semester... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
segelskorv 0 Postad 4 Augusti , 2010 Har telias mobila bredband och tycker nog när jag åkt runt att deras täckning varit bäst på mindre orter och landsbygd av de vanliga operatörerna. De har ju den stora fördelen att erbjuda EDGE via vanliga gsmnätet också och det brukar fungera där det inte är 3g täckning. Däremot sjunker ju signalen och hastigheten på turbo 3g rätt fort när man avlägsnar sig från sändarmasten men det gäller ju i princip för alla operatörerna. Fast även telia har såklart ställen där det inte fungerar. Visst Net1 har bättre yttäckning på vissa platser dock inte alla.Men nackdelen är ju att utan stor och lång antenn fungerar det dåligt och 450 bandet som de använder behöver långa och otympliga antenner för bra funktion. Den antennen som är i deras usb-sticka är nästan värdelös då våglängden är så mycket längre på 450Mhz bandet. Antennerna i vanliga usb-stickorna för 3g och gsm är inte heller speciellt bra men fungerar relativt sätt mycket bättre än Net1 stickan då de inte handikappas lika mycket av sin litenhet och därmed minimal antenn pga de högre frekvensbanden som används där. Ska man ha Net1 får man sätta upp en riktig 450Mhz antenn a´ la skogsantenn eller masttoppsantenn,annars är faktiskt vanligt 3g bättre om man bara kör usb-stickor.Det kanske går lite långsammare ibland men man får oftast kontakt om man inte ligger för långt ut eller i ett omöjligt läge för sändarna. Senast ändrad av segelskorv | 04 augusti 2010 | 14:21 Senast ändrad av segelskorv | 04 augusti 2010 | 14:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser