Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Torparn61

Problem SeaClear - GPS-mottagare

Rekommendera Poster

Skulle bli jätteglad om någon/några kan hjälpa mig.

Har laddat ner programmet SeaClear, som verkar vara kanonbra.

Åkte till Kjell & Co, och köpte en GPS-mottagare (har läst på något forum att deras
var bra). Den heter BU-353 (USB-kontakt).
Har nu anslutit den i en USB-kontakt, men sedan händer ingenting, utom att
SeaClear säger att den inte kan öppna Kommunikationsport: 1.

Vad har jag gjort för fel?
Hur ska man ställa in under Verktyg/Egenskaper.
Har även sett att GPS under Arkiv inte är tänd!

Tar tacksamt emot all hjälp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gäller att hitta rätt comport.

Högerklicka på skärmen och sen verktyg/egenskaper. Där finns en flik som heter Comm. där kan du välja comport.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TACK!
Du är en ängel Lasse-L. Tog typ 1 minut sedan var det klart.
Hur kommer det sig att GPS/Arkiv inte är tänd?
Vad kan man göra vid den fliken?

Underbart med fungerande Forum.

Senast ändrad av Torparn61 | 29 juli 2010 | 16:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, nu kom du in på överkursen. GPS/Arkiv aktiveras om du installerar G7ToWin

Nedanstående saxat ur manualen http://sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD

Att använda G7ToWin för att kommunicera med en GPS

SeaClear kan kommunicera med GPS:er med hjälp av programvaran G7ToWin. Observera att

på vissa GPS:er måste protokollet ändras för att fungera ihop med G7ToWin då inte alla

funktioner finns i NMEA-protokollet. G7ToWin version A.00.140 har testats, även nyare

funktioner kan fungera.

1. Placera en kopia av G7ToWin i samma bibliotek som SeaClear_2.exe

2. Starta G7ToWin och konfigurera programmet så att det kan kommunicera med GPS:en.

Testa inställningarna och spara dem sedan.

3. Starta SeaClear. Nu kommer GPS-valet under Arkivmenyn att fungera. Positioner och rutter

kan sändas till och mottagas från GPS:en och spår kan sändas från GPS:en till SeaClear.

När data sänds till GPS:en skapar SeaClear först en fil i g7t-format och startar sedan G7ToWin

för att sända den till GPS:en. För att hämta dat från GPS:en startas först G7ToWin för att hämta

g7t-filen, varefter SeaClear importerar den. För spår skapas en fil med aktuellt datum. Filnamnet

blir tex. ”20030603-g(1).trc”. Den tillfälliga g7t-fil som används är alltid ”$$g7to$$.g7t” i

SeaClears bibliotek. Meddelanden under överföringen från GPS:en, som tex. ”Error more than

30 points – Rest are skipped” genereras av G7ToWin. SeaClear får inga indikationer på

felaktigheter. Om ingen data existerar skapas ett felmeddelande.

SeaClear utgår från att alla data är enligt WGS87-datum, så säkerställ att både G7ToWin och

GPS:en är inställda på detta chart datum. G7ToWin positionsformat DDD, DMM och DMS kan

hanteras under import av data, medan all exporterad data är i DMM-format.

”Target Capabilities” i SeaClear Setup styr hur text ska sändas till GPS:en. Kontrollera att

inställningarna stämmer med din enhet.

http://www.gpsinformation.org/ronh/g7towin.htm

http://lasselundell.se/page2.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Älskar denna typ av svar, fast vore bättre om jag fattade dem också!

Vad kan jag ha för nytta av att PC:n kan kommunicera med GPS:en?
Sker det inte redan en viss typ av kommunikation?
Båtens position och rutten ser jag väl redan i SeaClear?
Vad menas med spår?

Ursäkta om jag verkar helt novis. Har varit mycket på sjön förr, men
använde då papperssjökort, linjal, passare, pennor, radergummi mm.
Har nu varit ifrån båtlivet i många år, och under dessa år har det hänt
mycket med den tekniska utvecklingen. Jag har i alla fall inte hängt med
riktigt, men det ska jag ta igen nu. Har köpt en fin stålbåt som jag hoppas
kunna sjösätta nästa vecka (V.31), håll tummarna.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland vill man flytta Rutter, Brytpunkter eller Spår från PCen till GPSen eller omvänt. Det förutsätter att GPSen kan detta. GPS-pucken som du har köpt  kan inte lagra / lämna detta.

Jag använder Oziexplorer för att skapa rutter o brytpunkter som jag sedan laddar upp till min Garmin 128a. Garmin har ett eget dataspråk som Ozie kan prata. Seaclear kan inte Garmin språket, därför behövs G7ToWin för att översätta. Det är lättare att skapa rutterna i datorn hemma än att knappa in dom i GPSen. Det var mest förr, när jag inte ville släpa med mej datorn i båten, jag gjorde rutterna hemma och bara körde med GPSen.

Spår är en rad positions-punkter, som lagras i en fil döpt till aktuelldatum och ändelsen TRC, ligger i mappen Seaclear/Traces,  Vissa navprogram exv Tiki kan spela upp spåret igen och visar då hur man har kört. Under fliken Logg Spår kan du ställa in hur ofta Seaclear skall spara punkterna i spåret.

Mitt favoritprogramm är http://www.tiki-navigator.com/en/en/index.htm

http://www.oziexplorer3.com/loc/swe/oziexp_swe.html

Bild: typisk brytpunkt/ruttnavigering

post-571-1394236460,1722_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om jag får låna tråden lite.

Även jag har SeaClear, men min GPS-puck kommer från Jula och heter Navible GM720 (Clas Olsson har även denna nu). Denna fungerade ett par timmar med SC men har sedan inte visat position alls.

Jag har också provat med programmet Tsunamis '99. Med detta program fungarar det ibland, ibland inte... Det kan ta minuter eller mycket längre från start till att GPS-pucken hittas, men så kan den försvinna igen. Man kan helt inte lita att detta fungerar. Ibland har man kommit hem innan man har fått någon funktion. Jag har provat med två datorer som båda har Windows XP Pro.

Har också kört GPSChecker med den nyare av datorerna. Den första gången hittade den komport med NMEA men det hjälpte inte för SC eller T..'99. Prvade GPSChecker igen och den hittar inte NMEA.

Har ställt kom.port och bit-hastighet efter kontroll av COM port i systemhanteraren/portar....

Fel på pucken...reklamation?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu är ju inte jag alls kunnig på detta område, MEN.
Jag läste för en tid sedan på ett annat forum (minns ej vilket),
att GPS-pucken från Clas Ohlson inte fungerade till bl.a. SC.
Han/hon skrev att de skulle lämna tillbaks den och köpa den
som finns hos Kjell & Co.

Med det i bakhuvudet så åkte jag direkt till Kjell & Co.,
och som sagt, med lite hjälp från kunniga så fungerar det.
Den BU-353 (USB) och kostar 449 kr.

Hoppas att det löser sig för dig också.

Vill än en gång tacka för den hjälp jag fick, det är tjusningen
med forum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De GPS-puckar som jag har kommit i kontakt med har en lysdiod som indikerar om det finns signal. Kolla på din om den finns och hur den lyser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu köpt en BU-353 GPS-puck. Efter att läst instruktionsmanualler som följe med på fil och även väntat ut pucken så fungerar allt och mycket bättre än tidigare puck. B-353 pucken fungerar med mina båda program och man ser tydligt på puckens diod att den har fixerat. Ibland har den haft problem om jag stängd och öppnat programen men efter att ta ur och sätta i usb kontakten så fungerar allt bra.

Tack för svar!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Man blir imponerad av hur kunniga personer det finns här i forumet. Kanske någon kan ge mig ett tips. Köpte en GPS-puck på Elfa till mitt SeaClear. Det fungerar bra, förutom att GPS koordinaten visar 30 m  fel västligt. Om jag använder programmet som kom med GPS-pucken visas rätt koordinater, men Sea Clear visar fel. Vad beror detta på? Med rätt menar jag de koordinator som min bryggplats har enligt sjökort i Sea Clear samt de som min Navman visar. Är det någon som har en ide?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, där hade jag valt fel. Nu är GPS koordinatorna rätt, superbt.

Man tackar och bugar. Trevligt med hjälpsamma personer, det gör allt roligare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...