Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
oceanis

Transportstyrelsen höjer med 1000 %

Rekommendera Poster

Transportstyrelsen föreslår i en ny rapport att diverse avgifter skall höjas.

Däribland skall registeravgifterna för skepp, båt, nationalitetscertifikat etc höjas och vissa med 1000 %

Idag                           20110101

Skeppsregistrering       600                                6100

Båtregistrering             425                                4100

Avregistrering              425                                 3100

Natinalitetscertifikat    425                                 2600

Registerhållning            -                                      300

Detta är bara exempel på olika avgifter alla avgifter kommer att chockhöjas nästa år.

Plus att skeppsmätning kommer att gå upp rejält. Detta är kanske något att tänka på för de som tänker registrera sin båt inför en ev långsegling i båtregistret. Tidigare kostade det 425 425 (båtreg nationalitetscert) nu kommer det att kosta tot 6700. Så det kan vara lönt att göra det i år om man skall ge sig ut nästa år. För skeppen så sparar man en rejäl slant om man fixar allt i år.

Per

Senast ändrad av oceanis | 29 juli 2010 | 12:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och vad kan Transportstyrelsens kostnad för registreringen vara? 10 minuter x 300 kr/timme=50kr?

OK, det har väl kostat lite att göra programmet också, men eftersom det redan funnits i flera år(?) så bör det väl vara betalt.

Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

Senast ändrad av trewq | 29 juli 2010 | 13:16

Senast ändrad av trewq | 29 juli 2010 | 13:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med  min trånga båtbudget så lär jag väl få detta gjort om jag inte gör det i år, och det har jag ju inte tänkt.  Håller med föregående talare, dags för en polisanmälan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...