Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
tenwatts

Båt för 1-2 vuxna + 1 barn. Vilka passar?

Rekommendera Poster

Hej,

Ny på forumet (som innehåller mycket bra info och tankar:) Jag har blivit båtbiten. Familjen fick svärföräldrarnas styrpulpet (omc/ryds seabird 500 med 60hk 2 takt). Otroligt härligt att kunna ta sig ut i skärgården i Blekinge där jag bor. Men... jag skulle nu vilja byta upp mig något till en båt som går lite stadigare när det blåser på lite. Dessutom skulle jag gärna vilja ha möjligheten att sova över om det blir en sån där fin kväll.

Jag är ofta ute själv med lillgrabben (som är 3 år) så det måste vara en båt som jag enkelt kan lägga till själv med. Fart är inte speciellt viktigt, men minst 30 knop vore nog bra.

Jag vet inte vilket som är bäst av inombordare eller utombordare (har inte en susning kring fördelar/nackdelar med repektive alternativ). Mina enda reflektioner är att inombordare är snyggt och ger lite mer utrymme. Dock kan jag själv tycka att det är trevligt att se maskinen:) 4-taktsutombordare verker ju enligt de flesta dra mindre soppa och gå tystare än 2-takts.

Jag använder båten nästan dagligen och vill därför ha det ganska smidigt. Dynor kan jag väl lägga på om de redan finns i båten nerstuvade någonstans, men jag vill inte hålla på med för mycket kapell varje dag.

Teakdäck är ju snyggt, men jag har inte en aning om underhållet som krävs.

Jag tänker köpa en begagnad och jag skulle kunna lägga runt 200-250 (ev högre om det skulle behövas)

Jag har kollat runt sjukt mycket på olika walkaround-modeller på nätet som tex askeladden 635/645, Aquador 21 wa, Nimbus nova 19 22, Ryds 23 wa, Finnmaster 6500, Jeanneau cap camarat 705 osv och de verkar alla mycket trevliga, men jag vet inte om de passar smidigheten jag är ute efter. Några av dem är ju väldigt ombonade vilket kanske gör att de heller inte passar för dagligt bruk.  Kanske skulle ev en bowrider passa eftersom det verkar som att man ganska lätt kan ta sig föröver i båten vid tilläggning osv. Eller bör jag köpa en Buster Magnum helt enkelt? men i de senare fallen mister jag ju övenattningen.

Är det någon som har erfarenheter kring dessa? Kanske någon har liknande krav som mig som kan tipsa om en bra båt/båtmodell. Jag är egentligen glad för alla sunpunkter:)

Tenwatts

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på Bella 620 dc, en bra båt med schyssta sjöegenskaper och i det prissegmentet du anger. Finns med fejk-ved istället för teak, lätt att underhålla. Det är ungefär samma modell som Yamarin 64 Dc, men i en lägre prisklass. På Bellan bör du ha minst 135 hk -> Kolla inte på de som har fantasipriser på blocket, de vill inte sälja sina båtar. En sådan i bra skick bör ligga på runt 260 000 - 290 000:- (Bellan alltså)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är lite tveksam till DC eftersom de känns krångligare att vara själv i vid tilläggning osv. En walkaround verkar vara lättare eftersom man kan röra sig runt i båten. Annars har jag kollat in Bellan och det verkar vara en prisvärd båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har några begränsningar som krockar: pris 250 tkr, minst 30 knop, möjlighet att sova över (hela familjen?), inte för mycket kapell, går lite stadigare, enkelt kan lägga till med själv. De jag tycker du ska fundera på att ändra i första hand:

Sova över --- ta med ett tält, uppblåsbara liggunderlag och sovsäckar istället. Det gjorde vi 3 år och när man har små barn finns många fördelar med att tälta. Vi köpte ett stort 6-mannatält med två sovdelar och en öppen yta med ståhöj i mitten (Primus). Båten behöver då bara ha ordentligt med fria ytor för packning = bowrider eller walk-around.

30 knop --- Om du väljer en snipa eller liknande båt med köl, så får du mycket mer båt för pengarna och de är även lättare att lägga till (köl gör att vinden inte flyttar båten i sidled så lätt). Skärgården blir större när farten är max 7-8 knop --- har du ont om tid?

Annars hamnar du i att köpa en väldigt gammal båt/motor (=problem) eller att gå upp i pris rejält.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Jag har en Coronet 24 De Lux tillsalu om det kan vara intressant .

 lagom stor till en liten familj

http://www.blocket.se/ostergotland/Coronet_24_De_Lux__67_26701532.htm?ca=14&w=1

Hör av dig om det verkar intressant .

Mvh Torgny



Senast ändrad av Torgny-3055 | 02 augusti 2010 | 14:16



Senast ändrad av Torgny-3055 | 02 augusti 2010 | 14:18

post-10014008-1394236461,3677_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Funderar lite till på det du skriver om dina behov:

... en båt som går lite stadigare när det blåser på lite. Dessutom skulle jag gärna vilja ha möjligheten att sova över om det blir en sån där fin kväll.

Jag är ofta ute själv med lillgrabben (som är 3 år) så det måste vara en båt som jag enkelt kan lägga till själv med.  ...

Ett intressant alternativ är kanske en RIB, om man bortser från övernattning. Med den stora pontonen runt ligger en RIB väldigt stadigt i vattnet och du har stötdämpning när du lägger till.

Övernattning med en 3-åring är väl ändå inget man gör spontant... Det är mycket man behöver ha med sig (gosedjur, tandborste, frukost...). Alltså kan man även ta med ett tält. 

Min erfarenhet av att åka dagturer med en 3-åring är att de gärna somnade med huvudet i mitt knä på vägen hem... Då är det bra om man sitter och kör i ett stort dubbelsäte. Alternativt att det finns en soffa bak (där vågorna inte påverkar så mycket) där de kan ha det mysigt. Finns ju även en del båtar med hytt bak som är lätta att lägga till med (typ TG 6500, Seastar 600 och Ryds 620 MCI). Då är det möjligt att köra båten fastän barnet sover (däremot farligt om någon ligger och sover längst fram).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite mer tips när det gäller en båt som jag enkelt kan lägga till själv med

Det finns många listiga hjälpmedel, som gör att detta går med i stort sett alla båtar. Bryggfender gör att du kan låta motorn trycka båten mot bryggan medan du förtöjer. En liten extra dragg kan du kasta i land, tills den fastnar bakom en sten eller buske. Fler tips finns i gamla trådar på detta forum.

Till exempel ensam med segelbåt i sidvind:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=174896

Och med boj:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=28773

Samt om bergkilar och att lägga sig på spring (med dubbel lina):

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=196854

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de välvinklade synpunkterna! De var nyttiga för mig.

Jag jag förstår att det var många önskemål som krockade....:/ Jag tror att Övernattning är en av punkterna jag kanske får tänja på. Det är inte lika viktigt (även om de båtar jag tittat på fortfarande då passar in hyfsat bra). Det kan vara bra att det finns något litet krypin, men jag får kanske mer se det som nödövernattning eller något lillgrabben kan vila lite i om vi är ute. Ruffarna verkar ju inte vara så stora ändå i de storleksklasserna och ska jag se sanningen i vitögat kommer det antagligen inte bli så många övernattningar under en säsong. Visserligen behöver knappt grabben mer än de sakerna du nämnde, och då går det ha en uppsättning ombord (förutom gosedjuret:). Jag borde kanske starta en tråd för att kolla med wa-ägare hur ofta de utnyttjar sina ruffer.

En båt med köl går väl djupare och passar kanske inte riktigt där jag har båten. Där är ca 65-80 cm djupt vid lågvatten och dyigt som attan.

Hur gammal är en gammal båt som det börjar bli lite problem med? Finns det någon grovt generell regel du skulle kunna tipsa om Jonas? (jag är helt ny på detta och lever nog i villfarelsen att allt funkar bra och det sällan är problem även om båten är 15 år gammal:).

Litegrann som jag tänkt... begagnat i min prisklass:

Nimbus 19/22 nova = gammalt

Askeladden 635/645 = halvgammalt

Finnmaster 6500, uttern s64 = ganska nytt

Bland dessa är det blandat mellan utombordare och inombordare och jag vet inte vilket som är bäst. Jag vet inte heller vilket underhåll som krävs på de olika motorerna eller vad det kostar.

Tenwatts

ps. tack för länkarna till att lägga till

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur gammal är en gammal båt som det börjar bli lite problem med?

Jag skulle säga att det beror på storleken. Ju större, ju fler tillbehör och bekvämligheter -- desto snabbare och mer problem... Kruxet tror jag är att många extra båtprylar är ganska billiga konstruktioner i plast, som åldras snabbt.

Ena extremen är en styrpulpet med utombordare. Så länge säljaren har papper på att motorn har fått service varje år (helst auktoriserad, men åtminstone kvitton på inköp av olja och filter), så är min känsla att 10-15 år fortfarande är en OK ålder. Fast många säljare försöker å andra sidan få betalt som om motorn var nästan ny...

Andra extremen är en bobåt med många bekvämligheter. Vi köpte en 5 år gammal 27 fot lång motorbåt och besiktningmannen hittade att varmvattenberedaren var trasig, kylskåpet hade en skada, toapumpen var trasig, batterierna var slutkörda, gummilister var trasiga, GPSn behövde uppdaterad programvara, radion trasig, länspumpen var felkopplad, tyget på stolarna var smutsigt, och så vidare... Redan när båten var 5 år gammal båt.

Men allt det som är verkligt dyrt (motor, drev, elankarspel, trimplan, bogpropp, värme) fungerade och har fortsatt att fungera. Där gissar jag, baserat på det jag läst på detta forum, att problemen börjar komma när båten är 15-20 år gammal. Men de tunga delarna håller längre om de underhålls rätt, så det är viktigt att få bra koll på den tidigare ägaren. Är det en person som vårdar prylar och har haft tid att sköta om båten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jahapp.. sommaren har gått och jag är fortfarande inte klok på vad jag ska köpa. Ska jag analysera mig själv sitter jag egentligen och tittar på Nimbus Nova båtar hela dagarna. Men då måste jag ju höja ribban pengamässigt. Samtidigt är jag ju lite fundersam eftersom de jag kikar på är 10-15 år gamla. En Nimbus 22 Nova kan ju variera en hel del i kostnad beroende på om det är diesel eller bensin. Och jag hittar inga uppgifter någonstans om hur mycket de drar, om det ens är värt att satsa på en diesel...

/tenwatts

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska du vara ute mycket köp en båt som drar lite soppa...

treåringar blir snart stora och att sova med barn i båt är inga problem. men köp gärna en där de har eget krypin och en riktig hytt - en dubbelruffare är kanon då har ungarna eget rum. Men med barn i båten är det rätt bra att ha toa och pentry..

När det gäller att kunna hantera båten själv så handlar det mer om kaptens kunskaper än själva båten. Dvs oberoende av vad för båt du har så lär dig manövrera den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valet mellan diesel och bensin finns det massor av trådar att läsa om... För att förstå varför många väljer diesel på en båt som Nimbus 22 Nova så räcker det inte med lägre bränslekostnad. Jag tror att de viktigaste argumenten för diesel är (1) längre livslängd, särskilt om den har sötvattenkylning och ska gå i saltvatten. (2) mer pålitlig och säkrare (mindre explosionsrisk, du behöver inte köra fläkt efter tankning). (3) behagligare ljud (dels mycket tystare vid toppfart, dels lägre varv).

Skillnaden i förbrukningen tycker jag att man ska försöka strunta i. Det är flera andra kostnader som troligen blir mycket större (försäkring, värdeminskning, räntekostnad, vinterförvaring, service).

För mig var det enkelt: En diesel är en bättre motor, både i en lastbil och en båt. Jag tror att jag kommer att få igen de extra pengarna dieseln kostade den dag jag ska sälja båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...