Gäst cawalli Postad 13 September , 2004 För tillfället har jag saltvattenkylning på min motor men funderar på att byta den till en värmväxlare eller utanpå liggande rör. Några som har några tips på vad man bör tänka på och vad man bör välja? Vad kan sån här utrustning kosta o är det ide att byta? Har en FM motor 6-8 HK från 1964. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 13 September , 2004 Har den gått i sjövatten sedan -64 är det nog bättre att spara pengarna till en ny motor inom några år tyvärr. När jag i våras dissikerade min gamla V8 från tidigt 80-tal visade det sig vara ganska mycket rost i den trots att den vart sötvattenkyld sedan ? år tillbaks. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 13 September , 2004 Jag håller med Bobba där.....kör tills den rasar, om det enbart är för att gynna motorn du vill ha sötvattenkylning, men vill du nyttja värmen till att värma båten med så är de ju annat men då skulle jag isåfall rekomendera en vanlig kamin av något slag........ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 14 September , 2004 Ring GBM (grebbestads båt och marin eller något sådant) i Havstenssund. De vet ALLT om FM-motorer. Monterade själv en sötvatenkylning på min FM 12 hk för 7-8 år sedan. Innan monteringen lyfte jag toppen och kratsade/spolade ur där jag kom åt. Det var problemfritt. Men visst har grabbarna rätt i sak: Någon ekonomi i det är det väl inte, men man kan inte jämföra en V8 där man plockar ut 20 ggr så mycket kraft ur samma vikt järn som på en FM... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 16 September , 2004 Sen när har motoreffekten något med rostbenägenheten att göra? Förstår inte vad det har med saken att göra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 16 September , 2004 tror han menar att det är en viss skillnad i godstjocklek i kylkanaler, cylinderväggar och dylikt mellan en V8 och en gammal FM motor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 17 September , 2004 För att svara herr Bobba har effekten också betydelse eftersom vi talar om otroligt stora skillnader i belastning. Jämför en B20 och en trimmad 2-liters F-1 motor. Men visst är det godstjockleken som är det primära. Så som svar på frågan sen när är svaret: Sedan tidernas begynnelse... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 17 September , 2004 Hej. Jag har utanpåliggande kopparslingor på min store båt. det fungerar felfritt. låg och pressade järnet i 30 minuter intill kaj i hunnebostrand efter lite motor problems. temp mätaren var aldrig uppe på det röda. det fungerar alldeles ypperligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalle Postad 17 September , 2004 FM motor? är lite ny på området :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser