furioso 0 Postad 13 September , 2004 Hej Jag har en Triss Magnum. Har någon erfarenhet av vinterförvaring i sjön? Är det bra / dåligt för båten? Stämmer det att även en plastbåt tar till sig vatten i skrovet och därför mår bra av att torka ut på land under vintern? Har någon tips på båtplatser på land i Göteborgsområdet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 13 September , 2004 Jag har ingen erfarenhet av vinterförvaring i sjön, men kan tänka mig att så länge inte isen lägger sig är det väl inga problem egentligen. Att en plastbåt måste torka ut på land har jag aldrig hört och har lite svårt att tänka mig.But you'll never know! Men har man skador eller sprickor i skrovet så att vatten har trängt in, så måste de torka innan det blir köldgrader även om båten ligger på land. Tja, lite enkla funderingar bara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 14 September , 2004 Jag har också hört att plasten tar åt sig vatten när den ligger i sjön. Men läs info från länken: http://www.yachtpaint.com/SWEDEN/boat_painting_guide/pdf/fibreglass/intro.pdf (även om det kanske är lite överdrifter - säljknep skulle man säkert kunna kalla det). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kapten Postad 11 Oktober , 2004 Jodå, visst 'suger' även en plastbåt vatten! Testa att väga båten på våren och sedan på hösten så får ni se hur mycket. Men det går att ytbehandla så detta fenomen minskar. Vad gäller isproblem så är inte mindre båtar byggda för att klara de oerhörda påfrestningar som isens rörelser utgör. Betänk att betongbryggor kan malas till grus på vintern så har ni ett hum om krafterna. Skall man hårddra det så är endast kraftigare metallbåtar med rätt ytbehandling lämpliga att ligga i året runt, men visst ligger såväl plastbåtar som träbåtar i året runt. Om man inte använder båten året runt så finns det dock ingen vettig anledning att låta en liten båt ligga i. Tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser