Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
slaffe

Köpa båt! - Nybörjare!

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är ny på detta forum och är i lite behov at hjälp då jag tänkt köpa båt för första gången.

Jag hade tänkt köpa en Ryds 530 DC då jag finner denna modell ganska härlig, sportig och ändå bjuds det möjlighet att övernatta. Har kollat runt lite på Blocket och priserna ligger runt 70-100.000. Jag har ingen erfarenhet av något som rör båtar alls, så man är lite orolig för att man ska köpa en båt och det är överpris..

Har kollat och de flesta ryds båtarna som ligger ute på blocket har 70, 90 och 110hk motorer, flesta är runt 1990 motorer, 2 takt.

Vad ska man satsa på här? Ska man köpa en 2takt eller ska man försöka få tag på en 4tatk? Var bör man kolla på när man köper en båt för första gången? För på bilderna ser dom alltid kanon ut, men verkligheten brukar vara lite annorlunda.

Funderade på denna, lite att göra ser det ut som. Sen hur svårt det är, vet jag ej.
http://www.blocket.se/kristianstad/Ryds_530_DC_90hp_27859807.htm?ca=18&w=3

Denna verkar välskott och fin enligt bilderna. Yamaha, gammal motor,
http://www.blocket.se/goteborg/Ryds_530_dc_i_fint_skick_28383795.htm?ca=18&w=3

Evinrude 110hk, v4. -92
http://www.blocket.se/ostergotland/Ryds_530_DC_28079542.htm?ca=18&w=3&last=1

Honda 4takt -97
http://www.blocket.se/ostergotland/Ryds_530_DC_28400397.htm?ca=18&w=3

Vad är rimliga priser för dessa båtarna? Det dom begärt eller är de begärda priset överpris?

 

Tacksam om någon orkar ta sig tid att hjälpa mig :)



Senast ändrad av slaffe | 28 juli 2010 | 22:21



Senast ändrad av slaffe | 28 juli 2010 | 22:41



Senast ändrad av slaffe | 28 juli 2010 | 23:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länkarna måste du göra om, men i övrigt är det klart bra storlek på en nybörjarbåt. Gå dock inte över 90 hk, då den gör 35-40 knop med denna och det är i överkant, för en total nybörjare. Det är olika funktioner och intressen som styr vilken motor du ska köpa. Läs på om 2-takt kontra 4-takt, så du har mer kött på benen innan beslut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, så 90hk är max vad jag bör ha på. Båten ska jag använda till dagsutflykter, åka runt och njuta av sjön bara. Kanske några fisketurer nu och då. Om man hittar några vattenskiter så tänkte jag montera en båge baktill.

Det kanske är bättre att köpa en båt runt september? Då folk vad jag förmodar gör sig av med båtar och då utbudet ökar samt att priserna går ner en aning?

Hur mycket jobb är det med en plastbåt, t ex Ryds. Vad behöver man göra vid upptagning resp sjösättning? Polera och vaxa? Eller måste man bottenmåla varje säsong eller hur fungerar det? .S

 

Tacksam för svar :)



Senast ändrad av slaffe | 28 juli 2010 | 22:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle helt klart välja första båten pga. priset. Du kan fixa massor med 40000,-

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Slaffe,

 

Vad du än gör: provkör båten och ha med dig en erfaren båtägare som kompis när du tittar på och provkör båten. Skriv inte några avtal och betala inga pengar innan. Motorn skall köras och ha blivit ordentligt varm utan att missköta sig. Prova under belastning toppfart och sjöegenskaper och känn efter om det verkligen är den här båte som gäller för dig. Bli inte förälskad i båtfan direkt! Det är som med tjejer, man måste ta det lite lugnt i början och ett långvarigt förhållande kräver tålamod!



Senast ändrad av Jerhed | 28 juli 2010 | 23:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra råd! Det måste vara svårt när man köper båt på hösten när den ligger uppe på land, då vet man ju inte riktigt vad man får för pengarna. Eftersom man inte kan provköra motorn. Men visar säljaren upp kvitto på att motorn är servad på auktoriserad verkstad så ska den vara okej, eller? :S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla på den här, inte för att det är min egen men jag säljer den pga att jag köpte en större, jag har haft den i snart 3 år och gjort mycket på den.

Den är en inombordmotor B18 (lätt att jobba med) och prefekt båt till en ny börjare.

Priset lägger mycket under om man jämför med andra båtar i samma klass, en mycket bra båt för dag turer, köra ut och fiska och även sova i om det är så man vill.

Ta en titt på den och kanske hör av dig.Flört

http://www.blocket.se/goteborg/Familje_bat_27370762.htm?ca=15&w=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy f_n vilka lik!

Kanske låter vansinnigt, men jag tror att bäst affär i den här storleksklassen gör man genom att köpa en fabriksny båt. Exempelvis en Bella 530 Excel får du för dryga 200 lakan med en Mercury 75-90 hk optimax. Räntan på ett 200 tkr lån är idag försumbar och andrahandsvärdet är stabilt. Du slipper strul och krångel med 20-30 år gammalt skrot.

Du har garantier och kan njuta av ett bekymmerslöst båtägande. Dessutom betydligt lägre bränsleförbrukning med moderna motorer.

Själv tycker jag att gamla DC, HT och bowriders i 5-5,5 klassen är bland det mest överprisade som finns på beg-marknaden. Borde inte ens kosta hälften av det folk begär på blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, något som borde vara mer avgörande för priset är om båten med utombordare är söt eller saltvattenkörd. En sötvattenkörd båt i denna storlek eller trailad är en helt annan båt än en som gått i bräckt eller salt vatten.Var nyligen på semester på västkusten och 10 år gamla båtar ser tyvärr ofta ut som lik. Den storleksklassen på båt du tittar på är ganska vanlig i större insjöar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lik? Allt är relativt min vän....

Kan hålla med om att småbåtar i dc-klass ÄR överprissatta många gånger, men det är ju bara för att alla ska ha såna båtar ;)

Men att det skulle vara lönsamt att köpa en ny bella (som du gör reklam för) vet jag väl inte... Killen tänker lägga mellan 50-100 000 på en båt och du dissar hans förslag?

Näe, köp isåfall en Bella Excel 530 med några år på nacken så hamnar du bättre till i pris.Det är min åsikt.

En sak att tänka på vid köp av båt, oavsett modell eller år, pris; Det är Motorn och kapell som är dyrt och byts ut med jämna mellanrum. Att fixa ett kapell/nytt kan ju kosta från 5000- 12000:- vilket kan räknas som en ganska stor summa på en båt för 70 000:- .Båten i sig är sällan det som bestämmer priset. man ska heller inte stirra sig blind på lull-lull i form av navigatorer och annan utrustning, det är verkligen färskvara och har i stort sett inget andrahandsvärde.

Apropå 4- eller 2-takt, är motorn av lika eller snarlik årsmodell så är det mest en fråga om personligt tyckande, annars så har väl en fyrtaktare lite tystare gång och KANSKE bättre körekonomi. Den ska ju dock servas på ett annat sätt än en 2-taktare (kamrem, oljor etc) Det får du också ta med i beräkningen.

Som en föregående sa; Åk o provkör tillsammans med ngn kunnig polare, gärna ngn som har fötterna på jorden och inte hetsar upp dig så att du går o köper första bästa ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Ville bara ge min åsikt.

Efter att ha haft några HT båtar och en dc båt så har jag nu köpt en ryds 510 gts med 90 hk.

Inga kapell, jätte härligt, det är inte ofta man är ute när det är dåligt väder med båten. Jag har övernattat 1 gång i båten under alla mina år på sjön! Jag har åkt båt 20-40 dagar varje år i mer än 20 år. Kan varmt rekomendera ryds 510 gts eller liknade. Kanon för vatten skidor,wakeboard, fiske eller en tur på havet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Möjligheten att övernatta på sjön uppskattar iallfall jag mycket! Det finns inget bättre än att vaggas till sömns till ett stilla kluckande och sedan vakna pigg och fräsch just där man helst vill vara. Att koka vatten till en kopp kaffe och njuta av kaffet till en ny morgon i en naturhamn. Och så känner man sig som en ny människa efter ett svalkande dopp!

Kappel eller inte så är det skönt att kunna köra hem utan att bli dyngsur och instrument och dynor mår bättre med lite skydd. Modeller som klarar regn och rusk bättre har ofta styrpulpet eller akterkabin och är då gjorda för att stå utan kapell, men inte helt säkert.

Om du nu har bestämt modell så är motorns och kappelets skick avgörande så länge instrument och skrov är helt. Tänk också på att båten skall fungera säkert, att det finns badstege, pollare, tampar, ankare och belysning som gör båten användbar. Fast rostfri tank är ett plus som du senare skulle uppskatta om så inte var fallet. Batteriet bör vara ganska nytt för att räknas, annars bör du skaffa nytt. Hållbarheten är ca 3-5 år. Det blir ganska dyrt att skaffa all denna utrustning om förra ägaren tänk ta med sig detta till nästa båt.

 Sedan tycker jag inte att servicekvitton och liknande spelar någon roll som helst. Servicen innebär oftast att oljan är bytt men ibland inget mer... Du kan lika gärna se om filter verkligen ser nya ut, är oljan i bra skick (brun ej svart), ser proppeller och skädda fräscha ut, är tändkablar och annat till tändningen i nyskick, ev. remmar och slangar skall inte ha sprickor. Servicekvittorna skall bekräfta detta och då om någonsin är de värda något!

Viktigt!!! Skruva ut tändstiften och kolla dem samt gör ett kompressions prov!!!!!

Ser propellern ny ut är den sannolikt utbytt eller renoverad. Då finns risk att propelleraxeln är böjd. Snurra propellern ett par varv med en skruvmejsel anliggande mot axeln eller bakänden på propellern om du inte har ett presissionsinstrument att mäta avvikelsen med (klocka med stift). Är du osäker på propellern så be att ta av den och mät mot axeln,

Men sedan provkör med en bättre vetande kompis som står med fötterna på jorden och som kan ge handfasta relevanta råd. Lyssna framförallt på dem! Lyssna inte på säljaren övertygelser om renoveringar, motorbyten och service om inte äkta kvitton finns!

Mvh Jerhed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips och råd! Nu är jag helt okunnig när det gäller allt som har med motorer att göra, men jag får försöka ta med mig en kompis som kan något om båtar och allt vad det gäller. Man vill ju bara inte bli lurad vid första båt-köpet, vilket är nog bäldigt lätt.

 

@Sparre: Jag hade inte tänkt lägga 200.000 på en båt, inte när det är min första båt. Vill ha något av lite mindre värde. Men tack för tipset.

 

 



Senast ändrad av slaffe | 02 augusti 2010 | 11:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Jag tänkte lite på alternativa båtmodeller. Har du titta på flipper flash? Du skriver att du tycker Rydsen är lite sportig och har övernattningsmöjligheter. Kika på flippern, skulle jag lätt ha valt i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...