Gå till innehåll
söndag 02 mars 2025
Magnus26

Yamaha 40hk -95 vill inte gå riktigt utan choke

Rekommendera Poster

Köpte mig nyligen en Yamaha 40hk autolube -95 som inte vill gå riktigt bra.

Den startar lätt med utdragen choke och lite gas.

Den går som bäst på fullgas med choken halvt ute, men den varvar ändå inte ur riktigt...går kanske i 15 knop mot normalt 27-28 knop.

Enda gången man kan trycka in choken helt är när man ligger på fullgas, då sänks farten ännu mer, trycker man in den vid tomgång så dör motorn.

Har inte gjort mycke med den än, endast bytt till nya stift, men ingen skillnad.

Blåsan blir hård när man trycker på den efter en stund, ingen skillnad om man pumpar under tiden man kör motorn heller.

Jag tänkte plocka isär förgasarna och göra rent, är de ett troligt problem?

Eller finns det annat att kontrollera först?

Tacksam för tips!

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är säkert förgasarrengöring som gäller .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plockade isär de 3 förgasarna och blåste rent alla munstycken, monterade tillbaks och provkörde båten, det blev en otrolig skillnad!

Nu varvar den ur riktigt och går jämt och fint även på tomgång, men den kan hosta till ibland på tomgång.

Den ryker ganska mycke, ej testat att ändra den fjäderbelastade luftskruven på förgasarna...kanske är det bara lite finjustering?

Eller går autoluben att justera? om inte så skippar jag den och blandar olja direkt i tanken.

Kanske att de bara går justera på luftskruven?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, skruvar ja utåt får den mindre soppa och mer luft eller?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skruvar du ut så får den rikligare skruvar du in så får den magrare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, borde de inte va inåt jag ska skuva då? för de är väl magrare som behövs då den ryker på bra?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hostar den o spottar på tomgång får den för magert då får du öppna blandarskuvarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, jag får prova...

Går autoluben justera, tycker den får för mycke olja....ryker rejält på tomgång

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det fins en länk på oljepumpen som står i förbindelse med nedre förgasaren ,finns märkning på oljepumpen hur den ska stå det är streck markerat på pumpen oljepumpsarmen är det streck på o motsvarande på pumhuset.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har man vart ute med båten igen.

Denna gången tyckte ja motorn gick bättre än förra gången utan justering, låg länge i trollingfart gick alldeles utmärkt...men helt plötsligt börja den...ja va ska man säga, inte hosta kanske, den ger ifrån sig ett tjutljud och ibland så dör motorn utav de.

Justera luftskruven...men verka som dom stog rätt...de blev bara sämre när man skruva..testa skruva både in och ut..

Hm, vet inte va de beror på ...lite som tändfel kanske?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gjort rent förgasarna igen, det är väldigt lätt att missa lite skräp i munstyckena.

Jag har för mig att det finns två munstycken i varje förgasare, ett litet och ett stort.

Koncentrera dig på de mindre då de borde vara lågfartsmunstyckena, peta gärna med något genom dem, det kan finnas avlagringar som i princip är omöjliga att se med blotta ögat, men petar man lite kan man se att det lossar skräp.

Peta inte med något som är för hårt så att du skadar munstycket bara.

/qsec

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan de vara så att det finns skit kvar, kanske men jag är tveksam...stämmer det är 2 munstycken i varje förgasare och jag var extremt nogrann för att få bort skiten i de små munstyckena...2st var helt täta från början, gick inte blåsa rent med tryckluft utan fick ta en fin nål och peta loss de.

Kanske köra sån förgasarengöring man kan köpa först?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spruta rejält med CRC förgasar rengöring men inget som hjälpte.

Däremot upptäckte jag en annan grej, pumpblåsan drar ihop sig ibland...slår jag på den så går den ut till normal läge igen....känns som att kulan fastnar ibland och hindrar bränsle att komma fram, 2 gånger stanna motorn på tomgångskörning idag.....händer efter ca 10-15 minuter...jag slår till på blåsan, och pumpar lite sen funkar motorn igen.

 

Anledningen till att de inte händer på höga varvatal kanske beror på att de är ett större flöde i slangen och blåsan?

Tips på ett komplett paket med blåsa som är bra och inte allt för dyrt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Äntligen!!

 

Bytte slangen och pumpblåsan, och nu går den helt perfekt!!

 

Tack alla som gett tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...