Ilfan 0 Postad 28 Juli , 2010 Var ute och åkte lite båt igår och helt plötsligt så började motorn få drivningsproblem, den började rycka och kan inte hålla fart. Känns nästan som att växlarna inte sitter i, jag har märkt tidigare små ryckningar under körning men brydde mig inte om det...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ilfan 0 Postad 28 Juli , 2010 Ingen som kan hjälpa mig med några tips om hur man skulle kunna åtgärda detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 28 Juli , 2010 Om varvet ökar samtidigt som farten minskar så kan det bero på att propellernavet släppt eller fel i växelhuset. Slå ett körnslag i ytterhylsan på proppen och ett mitt emot i innerhylsan och kolla om de rör sig inbördes. Senast ändrad av guestsson | 29 juli 2010 | 00:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 28 Juli , 2010 Vatten i bränslet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ilfan 0 Postad 3 Augusti , 2010 Nu har jag filmat min utombordare för att kunna visa bättre vad jag menar.... Detta är länken till ett klipp som jag har lagt ut på youtube... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 3 Augusti , 2010 Känns nästan som att växlarna inte sitter i, så är det. Kolla länkaget, men tyvärr sitter nog felet i växelhusets clutch och framdrev. Att köra med detta fel är inge bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ilfan 0 Postad 3 Augusti , 2010 Precis, ett ganska allvarligt och förmodligen väldigt dyrt fel att få åtgärdad. Fast det jag inte fattar är hur detta kan hända på en utombordare som är 3 år gammal, väldigt konstigt....eller ska man bara vara smart och undvika vissa märken...så som Selva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 3 Augusti , 2010 Jag tror inte Selva är sämre än något annat, kanske är det ett Yamhahus. Kolla om det möjligen finns förlängd garanti. Vissa försäkringsbolag har maskinskada i sinna båtförsäkringar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ilfan 0 Postad 5 Augusti , 2010 Jag talade med en person på en verkstad i Ellös (Orust), och när jag visade fillem för denne sade han att det är förmodligen så att motorn misständer...i sådana fall måste det vara en av tändspolarna som är trasig...eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 6 Augusti , 2010 Det kan han ha rätt i. Du har två spolar och sannolikt lägger båda cyl av under en kort stund. Testa med att koppla ur stoppledningen vid CDI boxen. Det är svart med gul rand på Merc och OMC, vit på Yamaha, va den är på Selva vet jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ilfan 0 Postad 9 Augusti , 2010 Jag tog bort CDI enheten och då försvann ryckningarna helt...motorn lät ganska konstigt (ingen respons på ökat gas pådrag) sedan när jag lade den tillbaka återkom ryckningarna.....antar att det måste vara nån eller bägge tändspolare som man får köpa... Så här ser CDI enheten på min Selva Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 9 Augusti , 2010 Skulle tro att det som syns på bilden är en tempgivare eller tempswitch. Någon CDI-box är det definitivt inte. CDI boxen har bl.a. ledningar till tändspolarna och upp under svänghjulet. Sannolikt går åtminstone en av ledningarna på bilden till CDI-boxen. Senast ändrad av guestsson | 09 augusti 2010 | 21:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser