Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
Ilfan

Ryckande Selva utomboradaret

Rekommendera Poster

Var ute och åkte lite båt igår och helt plötsligt så började motorn få drivningsproblem, den började rycka och kan inte hålla fart. Känns nästan som att växlarna inte sitter i, jag har märkt tidigare små ryckningar under körning men brydde mig inte om det......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som kan hjälpa mig med några tips om hur man skulle kunna åtgärda detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om varvet ökar samtidigt som farten minskar så kan det bero på att propellernavet släppt eller fel i växelhuset. Slå ett körnslag i ytterhylsan på proppen och ett mitt emot i innerhylsan och kolla om de rör sig inbördes.

Senast ändrad av guestsson | 29 juli 2010 | 00:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag filmat min utombordare för att kunna visa bättre vad jag menar....

Detta är länken till ett klipp som jag har lagt ut på youtube...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Känns nästan som att växlarna inte sitter i, så är det. Kolla länkaget, men tyvärr sitter nog felet i växelhusets clutch och framdrev. Att köra med detta fel är inge bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis, ett ganska allvarligt och förmodligen väldigt dyrt fel att få åtgärdad.

Fast det jag inte fattar är hur detta kan hända på en utombordare som är 3 år gammal, väldigt konstigt....eller ska man bara vara smart och undvika vissa märken...så som Selva

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte Selva är sämre än något annat, kanske är det ett Yamhahus. Kolla om det möjligen finns förlängd garanti. Vissa försäkringsbolag har maskinskada i sinna båtförsäkringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag talade med en person på en verkstad i Ellös (Orust), och när jag visade fillem för denne sade han att det är förmodligen så att motorn misständer...i sådana fall måste det vara en av tändspolarna som är trasig...eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan han ha rätt i. Du har två spolar och sannolikt lägger båda cyl av under en kort stund. Testa med att koppla ur stoppledningen vid CDI boxen. Det är svart med gul rand på Merc och OMC, vit på Yamaha, va den är på Selva vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tog bort CDI enheten och då försvann ryckningarna helt...motorn lät ganska konstigt (ingen respons på ökat gas pådrag) sedan när jag lade den tillbaka återkom ryckningarna.....antar att det måste vara nån eller bägge tändspolare som man får köpa...

Så här ser CDI enheten på min Selva

post-10010909-1394236471,9168_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det som syns på bilden är en tempgivare eller tempswitch. Någon CDI-box är det definitivt inte. CDI boxen har bl.a. ledningar till tändspolarna och upp under svänghjulet. Sannolikt går åtminstone en av ledningarna på bilden till CDI-boxen.

Senast ändrad av guestsson | 09 augusti 2010 | 21:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...