Jonbeee 7 Postad 28 Juli , 2010 Hejsan. Jag är ute efter att göra en budgetvariant till solskydd på altanen. En stor markis har jag i dagsläget inte råd med utan tänkte ta en begagnad rullfock (eller stor) och sätta där. Problemet är att jag har ingen aning om vilka båtmodeller som bär rätt segel och tänkte höra om någon här har bra förslag. Bildförklaring: Det röd strecken motsvarar två av husets väggar där seglet skall sitta. Det bredare svarta strecket är rullfockens tänkta placering och de smalare motsvarar seglets kanter i utfällt läge. Avståndet på garagetväggen ( A ) är 4 m. Avståndet på B kan variera men helst 6 m eller mer... Slacket i seglet får förmodligen bäras upp av antingen en pinne på mitten eller någon typ av stödsnören som löper under... Vad tror ni? mvh Jonas PS ett alternativ hade varit att sätta rullfocken på diagonalen mellan vägg A och B. Då hade man täckt in hörnan bättre. Nackdelen är ju dock att det inte är vackert med en fock hängandes där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 28 Juli , 2010 Claes Ohlsson säljer sådana där segel som det finns fästöglor i och bara att hänga upp.. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=147903741 Såg nu att de var 5m och din garagevägg var väl 4m... så det går nog inte. Senast ändrad av Daniel_B | 28 juli 2010 | 15:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 28 Juli , 2010 Även Biltema har solsegel. Begagnade segel (riktiga alltså...) är oförskämt dyra, och ska du ha med en rulle är det billigare med en ny markis gissar jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonbeee 7 Postad 28 Juli , 2010 Jag tycker att riktiga segel har en bättre form som passar altanen bättre, de som är solsegel är ofta kvadratiska eller trianguljära. Sen gillar jag idén att kunna rulla in det smidigt.... Har sett några segel som ligger ute för några tusenlappar, problemet är att inget av dom sitter på rullfock. Det verkar inte vara alls vanligt att det säljs med rullarna... Något företag tog 2500 kr för rullanordningen, men frågan är om det verkligen är allt.. Tackar för tipsen, tror dock fortfarande att jag inte riktigt vill ge upp idén med ett rikigt segel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser