kenta_b 0 Postad 28 Juli , 2010 Hej! Jag ska installera en dieselvärmre. I instruktionerna står att man inte ska koppla på ledningen till motorn. Värmaren ska alltså hämta bränsle från eget uttag i tanken. Behöver det verkligen vara så? Det finns en ledig utgång på bränslefiltret som jag vill använda och jag undrar om det kan bli fel? /Kenta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 Juli , 2010 Ju färre prylar du har i bränslesystemet till motorn, desto bättre. Om du får problem med värmaren och den läcker luft bakvägen när motorn suger bränsle riskerar du motorstopp. Hur stor risken är och om du vill ta den måste du avgöra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alani 0 Postad 28 Juli , 2010 Har du inte en extra utgång från diesel tank där du kan koppla en vanlig bensin slang med en bensin filter strax innan dieselvärmare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 28 Juli , 2010 Jag vill göra det på bästa möjliga sätt utan risk för motorstopp. Något extra utlopp finns inte. Alltså är det bara att vänta med installationen till vintern eller sätta in en extra tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Juli , 2010 När jag installerade min värmare förra vintern, fanns det en anslutning med en tät plugg av aluminium. Borrade hål i pluggen och gängade upp till medföljande dykrör dimention. Om det finns ett dykrör med, kan du inte borra hål i tanken, gänga och skruva i dykröret uppifrån? http://thallatha.blogspot.com/2010/02/vinterjobb-2008-2009-varmare.html tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kenta_b 0 Postad 28 Juli , 2010 Jag är mest orolig för att få in borrspån i tanken men vid närmare eftertanke blir ju problemet detsamma i vinter. Det är väl också så att man vill göra det så enkelt som möjligt då jag vill åka båt och meka så lite som möjligt. Kanske kan man fånga upp borrspånen på något sätt. Behöver man tänka på risken för gnistor när man borrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jerhed 0 Postad 28 Juli , 2010 Diesel har väldigt svårt att antända på detta vis (omöjligt i princip). Använd en ny borr och dammsugare. Det finns också speciell tillsatts till damsugare på tex. biltema, clas olsson som du sätter över borrstället. Tanken är rostfri så magnet funkar inte. Damsug inte för häftigt bara så att du får upp diesel i den och ställ dammsugaren utanför båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 28 Juli , 2010 Precis som jerhed skriver, se bara till att borra i etapper så blir det knappt nån värmeutveckling. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 28 Juli , 2010 Jag pratade med någon av värmarleverantörerna (Webasto/Eber/... ?) på båtmässan i höstas och då berättade dom att det fanns specialborrar för ändamålet som inte släppte ner borrspån i tanken. Men det lät inte som om dom tyckte det var helt nödvändigt att ta hand om de eventuella spån som skulle kunna falla ner i tanken med vanliga borr heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 28 Juli , 2010 Jag tror nog att de flesta fast monterade bränsletankar innehåller värre saker än det lilla borrspån som uppstår vid montering av dykrör. Borra på, använd bra borr och rätt hastighet på maskinen. Bränsletanken måste Du nog rengöra ändå, förr eller senare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser