Sliparn 0 Postad 27 Juli , 2010 Hej. Jag har min snipa helt obehandlad. Fick ett tips att jag bara ska andvända linolja i hela båten och eventuellt bottenfärg.Ingen lack. Är detta en bra ide. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 28 Juli , 2010 Nej! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 4 Augusti , 2010 Absolut NEJ! Om du vill veta allt om linolja så besök www.trabatsakuten.nu Sök på Linolja så kommer du hitta ett inlägg skrivet av en expert på området Skrivet av en kvinnlig Professor i ämnet; kokt eller rå linolja, alltså skillnaden dem emellan. Lacka allt närmast vattnet och lacka/fernissa resten på utsidan, allt beror på vilka krav på finish du har. Linolja endast insidan (årligen) och för att göra arbetet effektivt så kan man använda en färgspruta i metall, finns på Rusta eller Biltema som kan fyller med linolja (kokt) blandat med nån deciliter lösningsmedel för inträngningens skull. Vill man ha mörk nyans så blanda i en matsked trätjära också. koppla allt till en kompressor och spraya på, kanonresultat! Det kan vara bra att måla durkar etc med sk kölsvinsfärg eller annan färg med den nyans man vill ha. PS I. Glöm inte ansikts och ögonskydd samt flytta material ur vägen för vindriktningen t ex bilar etc DS. PS II. Svärfar var måttligt glad för att hans bil blev impregnerad med kokt linolja 1:a sommaren DS. Senast ändrad av swefubar | 05 augusti 2010 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sliparn 0 Postad 5 Augusti , 2010 Tack för tipsen. Men vad har man under vattenlinjen. Rå linolja och bottenfärg ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 5 Augusti , 2010 Hej igen På insidan kör man linolja (kokt tycker jag men det spelar ingen större roll, rå funkar också) huvudsaken är att det är mycket!!! Man ska verkligen mätta trät så att det nästan är fuktigt och inte tar åt sig mer. Därför är det bra med färgspruta som tränger in överallt och framförallt går snabbt jämfört med pensel. Ideen med linolja är att det tränger undan vattnet och fyller träfibrernas hålrum med olja så man inte får röta eller annat som åldrar trät. Det viktigaste är att trä alltid ska var i konstant läge, mao fuktigt helst av linolja. Köp boken Träbåtsvård så hittar du allt om detta. På utsidan skulle jag köra bottenfärg direkt. Vill man vara extra duktig så tar man primer (finns ok sådan på biltema, billligast) innan bottenfärg men jag har inte sett någon fördel med det. Blir bara väldigt mycket dyrare när man sedan tvingas skrapa bort det inför nästa säsong. Som sagt surfa runt på träbåtsakuten så hittar du allt du behöver veta där! Vänligen swefubar Senast ändrad av swefubar | 05 augusti 2010 | 20:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 5 Augusti , 2010 Nu va det visserligen 12 år sen jag sålde M22an jag och en kompis gjorde en del jobb på men om jag inte minns fel: Vadå skrapa varje säsong? Träbåtar ska INTE skrapas varje år, då blir det inte mycket kvar... Det största hotet mot träbåtar är att de byter ägare ofta och att alla ägare får för sig att renskrapa. Ganska snart börjar då pluggarna trilla ur... Såklart det ska vara primer under bottenfärgen. Om jag inte minns fel så körde vi rå linolja tills trät inte sög mer, sen mönja och primer innan bottenfärg på utsidan. Friborden oljas och fernissas, alternativt målas. Vita fribord är bra, de tar inte så mycket stryk av att vara i solen då. På insidan under vattenlinjen rå linolja tills det inte suger mer, sen mönja och kölsvinsfärg. På friborden tror jag vi körde rå linolja tills det började bli mättat och avslutade med kokt, kokt linolja ger en yta så det blir lättare att hålla rent, på insidan alltså. Insidan klarar sig sen några säsonger utan att man gör så mycket, utsidan slipas och får nytt ytskickt varje vår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 6 Augusti , 2010 fortsättning följer... När det gäller skrapandet så är det helt riktigt att träbåtar absolut inte ska skrapas varje år. men jag upptäckte att om man oljar in med rikliga mängder linolja (i kölsvinet) så sipprar det igenom från insida till utsida vilket gör att bottenfärgen släpper och måste skrapas bort. Vilket i mitt fall innebar att även (den dyra primern försvann), mao så struntade jag i primer och körde bottenfärg direkt vilket har fungerat lika bra. Mönja mm är fantastiskt så om man har tid och ork så är ovanstående tips helt outstanding! Kors vad de vimlar av segel idag oboj, oboj Senast ändrad av swefubar | 06 augusti 2010 | 21:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser